Connect with us

Svensk byggbransch

Viktor Klingberg, Lewéns Totalentreprenör: ”Nästan inga byggföretag gör sitt jobb väldigt bra”

Viktor Klingberg är arbetschef på Lewéns Totalentreprenör. Att jobba digitalt är en självklarhet för bolaget som tror på att hela tiden göra saker lite bättre än konkurrenterna.

Published

on

Viktor Klingberg-Lewens Totalentreprenör

Redan på högstadiet visste Viktor Klingberg att bygg var branschen för honom. Idag är han arbetschef på Lewéns Totalentreprenör, det växande Täbyföretaget med en mix av entreprenad- och byggservice-uppdrag. Att jobba digitalt är en självklarhet för bolaget som tror på att hela tiden göra saker lite bättre än konkurrenterna.

I Arninge, i Täby kommun, har Lewéns Totalentreprenör huvudkontor. Här arbetar tre projektledare, en kalkylator, en ekonomiassistent och vd Håkan Lewén. Och så arbetschef Viktor Klingberg.

– Mitt jobb består mycket av att vara spindeln i nätet. Man försöker se till att projektledarna gör det de ska, och att de får den hjälp och de verktyg de behöver för att kunna göra rätt.

Lewéns uppför nya Väsby kvarn på samma plats där den tidigare väderkvarnen låg tills dess att den brann ner i mars 2008.

Kalkylator frigör tid för projektledare

Lewéns eftersträvar en jämn fördelning mellan entreprenad- och byggserviceuppdrag. Sedan fyra år tillbaka är man certifierade enligt BF9K och för ett år sedan såg man över organisationen i bolaget och genomförde en del förändringar. Innan översynen menar Viktor att det var svårt att veta om företaget faktiskt rörde sig i rätt riktning.

– I byggbranschen är det väldigt konkret vad man gör; man vet vart man har kommit i projektet och man kan se när man är klar och om man gjort ett bra eller dåligt jobb. I kontorsvärlden är det svårare att ha samma känsla. Man skickar lite mail och man har ingen aning om man går framåt eller bakåt.

Certifieringen och omorganisationen har rustat Lewéns för expansion. Att anställa en kalkylator som på heltid räknar på projekten och kommunicerar direkt med kunderna har frigjort tid för projektledarna. Tid som de kan lägga på att driva projekten så effektivt som möjligt.

Växande byggbolag med kvalitet i fokus

Lewéns röda och gula logotyp kan den som rör sig från Storstockholm och ungefär upp till Grisslehamn upptäcka lite här och var. I och med ett samarbete med Moelven är Lewéns just nu också representerade söder om huvudstaden. Tillväxtambitioner har man, men inte på bekostnad av att göra ett bra jobb.

– Just nu är vi väldigt sugna på att landa runt 100 miljoner i omsättning. Vi vill inte bli mer än 40 anställda. Däremot ska vi göra detta väldigt bra. Det finns nästan inga byggföretag som gör sitt jobb väldigt bra. Det tror jag ska vara skillnaden med oss.

Känslan av att inte ha koll på hur arbetet egentligen går menar Viktor också går att avhjälpa genom att digitalisera sitt arbete. Själv har han använt någon form av digitalt verktyg i arbetet de senaste 6,5 åren. Att automatiskt få in timmar och material är den största fördelen han ser med digitala hjälpmedel.

– Ingenting glöms bort för fakturering. Att få in allt på samma ställe är också väldigt bra. All kundkommunikation, alla dokument, alla timrapporter och leverantörsfakturor hamnar på ett ställe. Kommunikationen med yrkesarbetarna hamnar på ett ställe. Det blir väldigt enkelt att man rör ihop det annars; man har lite på mailen, lite i ett system och lite i Visma eller vilket bokföringssystem man nu använder.

Många byggföretagare saknar koll på kostnaderna

Byggbranschen, menar Viktor, är konservativ när det gäller att ta till sig nya metoder och arbetssätt. Man använder exempelvis gärna verktyg från ett visst märke och kläderna man har ska gärna också vara från ett speciellt märke. Att prova något nytt gör man helst inte, enligt Viktor.

– Man är inte supernöjd med förändring. Det är lite jobbigt och obekvämt och man vet inte vad det handlar om.

Många som startar byggföretag har en bakgrund som snickare och startar eget för att man gillar att snickra och vill vara sin egen. Företagsekonomi har man ofta inte så god koll på, säger Viktor. Han tror att många saknar koll på grundläggande saker som prissättning och egentligen inte tar betalt för sina faktiska kostnader. I sådana lägen kan ett digitalt system hjälpa till att hålla reda på kostnader, resurser och intäkter. Men han har också en uppmaning till gymnasieskolor som utbildar framtidens byggare.

– Datorkunskap, företagskunskap, bokföring och ekonomi borde utgöra halva byggprogrammet. Utbilda oss i dessa ämnen och skicka ut oss på praktik så kommer det bli fantastiskt mycket bättre byggare som förstår vad saker kostar, varför de kostar och hur vi kan göra för att det ska kosta mindre och bli mer effektivt.

Arbeta digitalt ett sätt att framtidssäkra bolaget

Att arbeta digitalt går hand i hand med att ha koll på sitt företagande. Många byggföretagare har kvar tänket från starten då man var ett enmansföretag även när antalet anställda börjar öka. Själva använder Lewéns Fieldly för att hantera och administrera sina projekt digitalt.

– Jag tror det är först när man är runt vår storlek som man börjar räkna ordentligt på sina kostnader. Om företaget växt fram ur småföretagare så tror jag inte att någon egentligen har tänkt på vad exakt en timme kostar och vad det egentligen innebär att man måste ta betalt. Det finns nästan inga byggföretag som gör sitt jobb väldigt bra idag.

För att klara en framtid där byggtakten bromsar in menar Viktor att många byggföretagare kommer behöva se över sin organisation. Att vara mån om kunden, kommunicera och informera tydligt och alltid hålla snyggt efter sig menar Viktor är nycklar till framgång.

– Vi måste bli väldigt mycket bättre i framtiden om vi vill finnas kvar. Det kommer finnas de som fattar sånt här. Vissa tänker ungefär: ”Jag kan svara kunden på torsdag. Hon får vara nöjd”. De företagen kommer gå under.

Bilder: Lewéns Totalentreprenör, Viktor Klingberg

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Svensk byggbransch

ByggSandra om #Byggbranschenskvinnor – ”Det finns en stor vilja att förändra”

Hon vill förändra bilden av byggbranschen som en plats för män som har svårt för förändring. Lagom till Internationella kvinnodagen tog ByggSandra initiativ till hashtaggen #byggbranschenskvinnor, där kvinnor och företag som jobbar för en modern byggbransch kunde kliva fram och berätta vilka de är och vad de gör.

Published

on

Byggsandra-Digitala Byggindustrin-Byggbranschens kvinnor

Inför Internationella Kvinnodagen tog du initiativ till en kampanj i sociala medier som under hashtaggen #byggbranschenskvinnor riktade ljuset mot de kvinnor som arbetar i eller med byggbranschen. Hur tycker du att responsen blev från de organisationer och kvinnor du kontaktade? Vilka reaktioner har kampanjen fått?

– Responsen var väldigt positiv. Jag insåg att det finns en stor vilja att förändra. Vi har en hel grupp kvinnor som vill presentera sig själva, som vill attrahera flera kvinnor till branschen. Men de har inte fått möjligheten att synas i rampljuset.

Hashtaggen Byggbranschens kvinnor kan ses som en kommentar till förra årets internationella kvinnodag då dåvarande bostadsministern gick ut med målsättningen om att minst 25 procent av branschen ska utgöras av kvinnor år 2030.

– Inte ens under internationella kvinnodagen fick kvinnorna ett forum där de kunde berätta om sitt arbete, ett arbete som de älskar och brinner för. I år fick de chansen och både kvinnor och företag/organisationer tyckte att det var ett fantastiskt bra initiativ och ville vara med på uppropet.

Under torsdagen den 8 mars fick hashtaggen spridning och Sandra blev kontaktad av personer och företag som självmant hade spelat in ett klipp och även ville vara med i hennes Stories (en funktion på Instagram). Kvinnorna och företagen som bidrog med innehåll under hashtaggen #Byggbranschenskvinnor delade med sig av fördelarna med att jobba inom bygg.

– Chefer, kollegor, branschkollegor och kvinnor stöttade varandra och hittade en gemenskap.

#Byggbranschenskvinnor

Under hashtaggen #Byggbranschenskvinnor på Instagram delar kvinnor bilder och innehåll om hur det är att tillhöra byggbranschen.

Hur har reaktionerna på kampanjen varit från övriga i branschen? Vilka kommentarer har kampanjen fått?

– Kampanjen har bara fått positiv respons. Det som blev tydligt för mig, är att vi ofta visar upp den negativa sidan när det kommer till byggbranschen. Det är ett väldigt stort fokus på att den är mansdominerad.

Det har satt sina spår och har gjort, menar Sandra, att kvinnorna i byggbranschen inte riktigt hittat varandra.

– Vi har inte hittat nätverken eller forumen för att dela erfarenheter och åsikter. Då blir ”den mansdominerade branschen” en verklighet. Temat ”en mansdominerad bransch” är det som ofta lyfts upp i medier. Det kan kännas ensamt som kvinna då. Hur ska unga kvinnor kunna bli intresserade av att arbeta i byggsektorn, när media för det mesta lyfter upp att det är en mansdominerad bransch? Hade jag personligen utgått från det media skrivit så hade jag inte varit intresserad av att arbeta här.

Hur kan byggföretag arbeta för att göra sig attraktiva för fler kvinnliga hantverkare och tjänstemän enligt ByggSandra?

Att lägga upp en bild på en kvinna som är hantverkare räcker inte, menar hon. Det måste vara en medveten ansträngning som genomgående präglar hur företaget väljer att kommunicera. Sandra ger tips på några frågor som företag i byggsektorn kan ställa i arbetet med att rekrytera fler kvinnor.

– Vilka kanaler synas ni i? Hur väljer ni att presentera bolaget? Vilket bildspråk använder ni? Hur jobbar ni i rekryteringen. Jobbar ni t.ex. proaktivt, där ni tar in kvinnliga praktikanter för att de på sikt ska kunna få en anställning i ert bolag?

Byggbranschen har en större uppförsbacke än någon annan bransch när det gäller att locka till sig andra medarbetare än de som traditionellt söker sig dit, enligt Sandra.

– Vi måste inte bara jobba med vårt varumärke som enskilda arbetsgivare. Vi behöver jobba med hela vårt branschvarumärke. Hela branschen behöver göra ett omtag, vi behöver inse att vi inte är relevanta som vi är idag. Samhället och tekniken har utvecklats och vi har halkat efter.

Här kan du se mer av hashtaggen #Byggbranschenskvinnor

Continue Reading

Svensk byggbransch

”Rutiner har börjat sätta sig på byggarbetsplatserna” – färre kontrollavgifter för personalliggare 2018

Sedan starten har Skatteverket genomfört totalt 37 756 kontroller i byggbranschen. I kontrollerna ingår dels kontroller av antalet byggarbetsplatser som motsvarar antalet byggherrar, dels antalet entreprenörer som kontrollerats på respektive byggarbetsplats.

Published

on

Skatteverket personalliggare bygg

För tre år sedan, den 1 januari 2016, trädde lagen om elektronisk personalliggare i byggbranschen i kraft. En sund och säker byggbransch som premierar konkurrens på lika villkor och en bra arbetsmiljö är målet med personalliggarlagen.

2018 gjorde Skatteverket totalt 15 204 kontroller i byggbranschen. I 13 procent av fallen beslutade myndigheten att utdöma kontrollavgifter. 2018 är det år som flest kontroller genomförts totalt sett; 15 204 stycken, vilket är 5000 fler än året innan. Dessa fördelar sig på 6 586 byggarbetsplatser respektive 8 618 entreprenörer. Att Skatteverket gjorde betydligt fler kontroller under 2018 jämfört med 2017 beror på att myndigheten fick extra medel i budgeten för just personalliggarkontroll. 

– Det vanligaste felet är att personer inte är registrerade i personalliggaren, säger Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket.

För 2017 gjordes 10 458 kontroller vilket motsvarar 4 138 byggarbetsplatser. På dessa blev 6 320 entreprenörer kontrollerade. Det vanligaste felet som Skatteverkets kontrollanter upptäcker är att personal inte är registrerad i personalliggaren. Det misstaget kostar byggherren 2500 kronor per person.

– Det finns personer som inte gärna vill skylta med sin närvaro, säger Conny Svensson.

Under 2017 beslutades om kontrollavgifter vid 18 procent av besöken vilket ska jämföras med 2018 då siffran låg på 13 procent.

Conny Svensson Skatteverket personalliggare bygg

Conny Svensson är nationell samordnare på Skatteverket. Foto: Jeanette Andersson, Skatteverket

– Anledningen till nedgången är till stor del beroende på att rutiner börjat sätta sig på byggarbetsplatserna. Det är framför allt bland byggherrarna som andelen kontrollavgifter sjunkit mellan åren. Detta är mycket positivt eftersom rutiner med tillgängliga och fungerande personalliggare blivit väsentligt bättre, konstaterar Conny Svensson.

Under det första halvåret med personalliggare i byggbranschen beslutade Skatteverket att inte ta ut några kontrollavgifter. Myndigheten tillämpade istället en mjuk linje för att ge branschen en chans att vänja sig vid systemet och tekniken.

Sedan starten har Skatteverket genomfört totalt 37 756 kontroller i byggbranschen. I kontrollerna ingår dels kontroller av antalet byggarbetsplatser som motsvarar antalet byggherrar, dels antalet entreprenörer som kontrollerats på respektive byggarbetsplats.

– Lagen bygger på synlighet. Det allra viktigaste är att vi kan vara ute och göra kontroller, säger Conny Svensson.

Här kan du läsa mer.

På jakt efter en personalliggare? Fieldly erbjuder en ID06-ackrediterad liggare för företag i byggsektorn.

Continue Reading

Svensk byggbransch

Breddat ”Nubyggare” ska locka fler till byggbranschen

Ungefär 20 000 nya personer varje år. Så många behöver bygg- och anläggningsbranschen rekrytera. I ett nytt samarbete breddas nu satsningen Nubyggare.

Published

on

Nubyggare Digitala Byggindustrin

Ett nytt samarbete signerat Byggnads, Seko, Sveriges Byggindustrier och Maskinentreprenörerna breddar satsningen Nubyggare. Genom Yrkesintroduktionsutbildning och Yrkesintroduktionspraktik bidrar parterna till att öppna nya vägar in i bygg- och anläggningsbranschen för personer utan fullständig gymnasieutbildning och för nyanlända.

– En modern och attraktiv byggbransch behöver vara mer jämlik och inkluderande. Kompetensbrist är en av våra medlemmars största utmaningar när Sverige växer och fler behöver en bostad och bättre infrastruktur. Därför är det viktigt att vi kan välkomna alla, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Sedan Sveriges Byggindustrier, Byggnads, Seko och Maskinentreprenörerna våren 2017 skrev avtal om Yrkesintroduktionsanställning och Yrkesorienteringspraktik har man tillsammans med samverkansorganisationerna Byggnadsindustrins yrkesnämnd, Galaxen Bygg och Regionala samverkansgrupper arbetat för att få fler i arbete inom byggsektorn.

Under 2019 förstärks samarbetet med nya matchningskoordinatörer i Galaxen Bygg. De ska arbeta som en effektiv länk mellan lokala Arbetsförmedlingar och företag. Redan nu är koordinatörerna på plats i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Luleå och Östersund.

– För oss är det självklart att vara med och ta ansvar för arbetsmarknaden. När samhället förändras ska vi vara en proaktiv kraft och möta upp den förändringen. Vi vill välkomna nya till branschen på ett schysst sätt, säger Valle Karlsson, förbundsordförande Seko.

Johan Lindholm är förbundsordförande på Byggnads, en av parterna bakom Nubyggarna.

–  Att sitta på läktaren är inget alternativ, vi måste öppna upp nya vägar så att vi kan skapa fler jobb med schysta villkor. Med det här samarbetet kan vi ge killar och tjejer som inte gick klart sin gymnasieutbildning och nyanlända lärlingsplatser och en tydlig väg till en fullständig yrkesutbildning, säger han.

Nubyggarna beräknar att det saknas 50 000 byggare de närmsta 5 åren samtidigt som flera stora bygg- och infrastrukturprojekt planeras. Parallellt står stora grupper långt ifrån byggarbetsmarknaden.

Här kan du läsa mer.

Bild: Susanne Lindholm, Sveriges Byggindustrier

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.