Connect with us

Digitalisering

”Vi vill inspirera och visa att det går”

Digitalisering i bygg- och fastighetsbranschen innebär stora vinster i effektivitet, ekonomi, miljö och funktion. Men det är en stor och genomgripande förändring som svenska företag behöver göra, menar David Hebrand, CEO och koncernchef på mod:group.

Published

on

mod:group startades utifrån övertygelsen att branschen idag i mångt och mycket har fel fokus och processerna som finns är både ineffektiva, uppstyckade och saknar samarbete mellan olika yrkesgrupper.

– Vi startade och byggde upp företaget med övertygelsen att det finns mycket bättre sätt att ge de som jobbar på plats på bygget bättre förutsättningar att göra sitt jobb, säger David Hebrand.

En förutsättning för att skapa slimmade och effektiva processer var att använda sig av rätt digitalt stöd.

– Digitaliseringen är en förutsättning för att kunna industrialisera processen. Och det handlar framförallt om att lagra och dela information så att rätt person har tillgång till rätt mängd information i rätt tid.

mod:group har funnits i 5 år och följer en noga planerad strategi och målbild.

– Vi ville ta 50 stycken mindre projekt de 3-4 första åren. På så sätt har vi kunnat finslipa systemen och processera och rätta till fel och brister som vi hittat.

Bland annat har mod:group tagit en traditionell radhusprodukt, gjort runt 150 ändringar och ökat prefabriceringsgraden och på så sätt minskat produktionstiden med närmare 50 %.

– Vi vill inspirera andra och visa att det går.

En effekt av mod:groups sätt att arbeta och skapa smarta processer är att hierarkin i företaget automatiskt förändras och organisationen blir plattare då alla är inkopplade i informationsnätverket.

– Man är väldigt chefsintresserad i den här branschen, men med detta system behövs inte alls lika många chefer. Besluten fattas på andra nivåer i processen, menar David Hebrand.

Enligt David Hebrand pratas det mycket om digitalisering i branschen och det har hänt mycket under de senaste 5 åren sedan mod:group startades. Det finns många individer som är intresserade av att genomföra den stora förändring det innebär att gå över till mer effektiva arbetsprocesser med digitalt stöd.

– Men det finns en tröghet, speciellt bland de största bolagen. Det digitaliserade arbetssättet ger högre vinster men omställningsarbetet i företaget innebär utbildning, systemutveckling och processutveckling för att klara ställa om. Är du ett börsnoterat företag vågar du inte ta den chansen, att satsa på långsiktig vinst istället för kortsiktig.

– Det går inte att genomföra digitalisering i bara en liten del, en avdelning, ett arbetsmoment i bolaget. Det måste ske genomgripande. Och det tar tid, säger han.

Hans råd till företag som vill ge sig på digitalisering men inte riktigt vet hur är ändå att inte bli handlingsförlamade av storleken på förändringen utan att bara börja någonstans.

– Men kanske är inte bästa sättet att skapa en app. Börja istället med att titta noga på den process ni har idag. Finns det något steg som kan bli enklare och göra vardagen lättare för er och era medarbetare? Finns det någon teknik som kan användas till den förändringen? Välj en förändring som påverkar individen och som förbättrar det arbetet ni redan gör. På så vis är det lätt att motivera medarbetarna att komma med på resan.

David om…

…den digitala tvillingen: ”Ordet har fått en väldigt bred betydelse. Vår tvilling är intelligent och bär på all tänkbar information kring projektet. Dessutom har vi alltid två digitala tvillingar; en som visar hur det är nu, och en som visar hur det ska bli.”

…specifika system, program och mjukvara: ”Vi tog tidigt ett beslut att vår process inte skulle vara beroende av en viss plattform eller system, utan den ska vara flexibel och stödjas av många olika system och teknik. Huvudsaken är istället att planera och sätta metodiken.”

…framtiden: ”Det enda vi vet är att vi inte vet hur det kommer att bli! Men jag tror definitivt att det kommer bli mycket större förändringar i branschen de kommande 5 åren, än det varit de sista 5. Det hoppas jag i alla fall! Den riktigt stora förändringen har inte kommit ännu för branschen.”

Läs mer om mod:group här.

Digitalisering

Banbrytande BIM-projekt invigt

Norges största vattenkraftverk har byggts ut – helt utan pappersritningar.

Published

on

I höst invigdes Norges största vattenkraftverk med pompa och ståt av Norges statsminister Erna Solberg. Vamma kraftverk ligger vid Glomma, 18 kilometer söder om sjön Øyeren i Askim och Skiptvet kommun. Kraftverket är Norges största vattenkraftverk och har en kapacitet på 500 kubikmeter per sekund och 127 megawatt installerad effekt. Hela projektet omfattar en kostnad på nära en miljard norska kronor.

Företaget Norconsult har varit ansvariga för hela projekteringen, och projektet har varit speciellt på så sätt att det genomfördes i BIM inom alla områden, och inga ritningar tillhandahölls. Som projektör har Norconsult varit ansvarig för BIM-modellen i projektet och konstruktionen genomfördes på underlaget av den digitala modellen.

– Det har varit ett stort och spännande projekt att medverka i. Det har varit ett bra samarbete och en konstruktiv dialog med kunden hela vägen, och vi är stolta över att ha varit ansvariga för hela projekteringen av detta projekt, säger Franziska Ludescher-Huber, uppdragsledare på Norconsult AS i ett pressmeddelande.

– Det är ett stort team av kompetenta människor som under en lång tid har utfört projektering inom alla tekniker i ett omfattande och komplext vattenkraftverk. Projektet har varit banbrytande som det första stora vattenkraftsprojektet som använde BIM på ett sätt som gjorde pappersritningar överflödiga. Norconsult har lett detta arbete på ett imponerande sätt, säger projektledare Fidjar Molle från E-CO som är beställare.

Mer om projektet Vamma 12 kan du läsa här!

Foto: Norconsult

Continue Reading

Byggtrender

Så skyddar sig företag mot digitaliseringens potentiella hot

Digitaliseringen skapar nya möjligheter för byggbranschen, men också potentiella hot och utmaningar. Visste du till exempel att en byggkran kan hackas och fjärrstyras?

Published

on

Att hacka sig in i kontrollrummet och ta över styrningen av byggkranar och andra stora byggmaskiner är lättare än vad man kan tro. Det menar säkerhetsföretaget Trend Micro.

– Fjärrkontrollen styr kranen genom att via ljudvågor ge vissa kommandon, som ”kör uppåt”, ”kör åt sidan”. Om man kan registrera dessa är det lätt att kopiera dem och använda dem för att själv styra kranen som man vill, säger Johnny Krogsboll, technical director Nordic på Trend Micro, till tidningen Byggindustrin.

Företaget har gjort tester på byggarbetsplatser och lyckats ta sig in flera olika styrsystem. En möjlig attentatsman skulle kunna vara någon som vill skada företaget eller hota byggarbetsplatsen: ett konkurrerande företag, en extrem aktivistgrupp eller en hackare som bara vill skapa oreda.

– Vi har ännu inte hört om någon attack av detta slag, men jag tror att det bara är en tidsfråga innan vi ser dem, säger Johnny Krogsboll till Byggindustrin.

Det företagen själva kan göra för att skydda sig är att stänga av RF-systemen när bygget är stängt och ställa krav på dem som tillverkar och levererar styrsystemen.

Några som gjort åtgärder för att skydda sina uppkopplade fordon är Volvo Group Venture Capital som har investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon, skriver tidningen Entreprenad.

– Upstream Security har ett bra erbjudande och förmåga att stötta oss med cybersäkerhetslösningar som uppfyller framtida krav, säger Anna Westerberg, tillförordnad vd för Volvo Group Venture Capital och tillika Senior Vice President för Volvo Group Connected Solutions.

Marknaden för cybersäkerhetslösningar för uppkopplade fordon förväntas växa kraftigt under de närmaste åren. Detta förutspås bland annat av flera marknadsundersökningar, enligt Entreprenad.

Continue Reading

Digitalisering

Digital kommunikation mellan lastbil och grävmaskin ger effektivare transporter

NCC och Volvo Lastvagnar har utvecklat en digital tjänst för att göra lastning och bortforsling av schaktmassor mer effektivt och miljösmart. Nu testas tjänsten på NCC:s arbetsplats vid deletapp Centralen vid Västlänkenbygget, berättar aktörerna i ett pressmeddelande.

Published

on

Tjänsten är ett resultat av över två års samarbete mellan NCC, Volvo Lastvagnar, Volvo Construction Equipment och andra inblandade aktörer. Tillsammans började man med att analysera produktionsprocessen för att se vilka utmaningar man hade med att effektivisera transporter och flöden för projektet. Slutsatsen var att störst effekt får man genom att säkra nära 100 procent lastutnyttjande varje gång en lastbil lastas. De beräkningar som gjorts av NCC tyder på att antalet transporter för Centralen-projektet kan minskas med upp till 11 procent. Det skulle innebära 8000 transporter, vilket skulle motsvara cirka 1000 ton lägre koldioxidutsläpp fram till 2022.

– Uppkopplade tjänster kommer att spela en allt viktigare roll för att minska miljöpåverkan och öka produktiviteten. Effektiv Utlastning är ett bra exempel på detta, säger Roger Alm, VD Volvo Lastvagnar.

Uppkopplade produkter är ett av Volvokoncernens mest prioriterade teknikområden och digitaliseringen är en naturlig del av lösningen i detta projekt, inte bara för lastbilschaufförer och grävmaskinister utan även för produktionschefer, trafikledare, med flera.

– Vi ser stora fördelar med den här tjänsten och samarbetet. Utöver att transporter och koldioxidutsläpp minskar får vi även en mer effektiv arbetsprocess som gynnar både vår uppdragsgivare, användandet av offentliga resurser och våra medarbetare i produktionen. Vi kan till exempel planera arbetet med precision, få en översikt av flödena samt en smidigare och säkrare arbetssituation för medarbetarna, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure.

Hur fungerar då den digitala tjänsten? Lastbilschauffören loggar in på det gemensamma systemet i sin telefon-app, ansluter sig till produktionsprocessen och kör sedan till lastplatsen vid Centralstationen. Grävmaskinisterna på plats vid Centralen kommer i sitt Volvoutvecklade lastvägningssystem se vilka lastbilar som finns tillgängliga och kallar fram en lastbil och påbörjar lastning. Efter avslutad lastning meddelar grävmaskinerna lastbilen digitalt vilket material som är lastat, lastvikt samt vart lasten ska transporteras. Lastbilen kan nu köra till angiven deponi. Det finns åtta aktiva deponier i processen så det är viktigt att kunna styra lastbilar med till exempel miljöfarliga massor till rätt deponi.

Foto: Volvo Lastvagnar

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.