Connect with us

Digitalisering

Veidekkes Emile Hamon: ”Branschen har lagt för lite tid på att optimera den tillfälliga fabriken”

Produktivitet, digitalisering och utveckling i byggsektorn. Skriv in orden i sökmotorn och chanserna är goda att Emile Hamon dyker upp i resultaten. Chefen för verksamhetsutveckling på Veidekke Sverige har en och annan tanke om hur byggbolag och branschaktörer kan jobba för att skapa en mer produktiv, involverande och resurseffektiv byggindustri. 

Published

on

Emile Veidekke

En produktiv byggsektor ligger Emile Hamon varmt om hjärtat. Till det målet återstår en bra bit. Som chef för verksamhetsutveckling på Veidekke Sverige gör han dock vad han kan för att åstadkomma effektivare materialflöden och förbättrad logistik runt den så kallade tillfälliga fabriken. Resurser ska styras smartare och byggprojektets aktörer samarbeta bättre när Emile Hamon får som han vill.

Produktivitet, digitalisering och utveckling i byggsektorn. Skriv in orden i sökmotorn och chanserna är goda att Emile Hamon dyker upp i resultaten. Chefen för verksamhetsutveckling på Veidekke Sverige har en och annan tanke om hur byggbolag och branschaktörer kan jobba för att skapa en mer produktiv, involverande och resurseffektiv byggindustri.

I:et i BIM kan bli mycket större

”På ett projekteringsmöte här i Lund frågade vi hur många som kunde tänka sig att rita i 3D. Då var det en fjärdedel som räckte upp händerna och tre fjärdedelar sa nej. Detta var för fem år sedan. Idag hör man i stort sett ingen som säger nej.”

Utvecklingen går framåt, även i byggbranschen som vant sig vid jumboplatsen i diverse digitaliseringsmätningar. Men mycket kvarstår att förbättra.

Emile Hamon har arbetat för Veidekke sedan 2005, först som konsult och sedan 2010 som anställd, med allt från strategiska arbetsprocesser till Lean projektledning och medarbetarinvolvering. Redan under studietiden – Emile är civilingenjör med inriktning väg och vatten – kom han i kontakt med BIM-teknik, building information modeling.

”Jag trodde att i:et skulle vara mycket större i byggprojekten men så är det inte. Det är väldigt lite information, egentligen bara geometrier”, säger han och syftar på att informationen i modellerade byggprojekt ofta inte är så sofistikerad eller exakt.

Tillsammans med BIM Object har Veidekke inlett ett strategiskt samarbete som bland annat ger mer exakt och detaljerad information i byggprocessen.

”Det ställer ju också krav på hur vi köper upp saker och vilka leverantörer vi ska ha centrala avtal med. Och sen måste vi få dem att digitalisera sina produkter.”

Liknelsen mellan byggprocessen och LEGO-bygge är ganska uttjatad i branschen. Men Emile menar att den kan bli verklighet, även om det tar lite tid.

”Det är en uttjatad analogi det här att bygga med LEGO. Men det bör inte vara svårare än att sätta ihop olika byggdelar och kunna få en komplett kostnadsbild.”

Fragmenterade materialflöden hämmar effektivitet i bygg

”För varje projekt så sätter vi egentligen ihop en helt ny organisation. Vi som huvudentreprenör står kanske för 30 procent av organisationen och så står underentreprenörer för 70 procent.”

Ett fragmenterat flöde av material och ett stuprörstänk hos de många olika leverantörer och underentreprenörer som är inblandade i byggprojekten bidrar till längre byggtider än nödvändigt och byggkostnader som sticker iväg. Var och en av de många aktörer som är involverade i ett byggprojekt har sina egna materialflöden och leveranskedjor för ögonen.

”Logistiken är absolut något vi måste se över; vi måste få våra leveranskedjor att hänga ihop för att de ska gå i takt med vår produktion och så vidare”, reflekterar Emile.

”Den tillfälliga fabriken” är ett uttryck Emile ofta återkommer till. Med det menas den fysiska byggarbetsplatsen och organisationen som omger den. I den tillfälliga fabriken finns en tydlig förbättringspotential och bättre styrning av resurser är en avgörande nyckel, enligt Emile.

På samma sätt som ett tillverkningsföretag investerar i fabriker som tillhandahåller komponenter eller byggdelar menar Emile att byggbolag måste investera i förutsättningar för en optimal tillfällig fabrik.

”Branschen har lagt för lite tid på att optimera och förbättra den tillfälliga fabriken. Det är något Jimmy och jag är ganska överens om.”

Jimmy är Jimmy Bengtsson, VD på Veidekke Sverige. Han delar Emiles fokus på att jobba aktivt för en effektivare bransch. När han i höstas utsåg Emile till chef för verksamhetsutveckling på Sverigenivå sa han så här:

”Det är hög tid att ta klivet in i framtidens byggbransch – och på riktigt lyckas förena ökad produktivitet med ökad kundanpassning. För en sak är säker. Om inte vi förändrar byggbranschen kommer någon annan att göra det åt oss.”

”Vi skulle kunna ha superkoll på komponenterna i olika projekt”

Årets Lean-pris 2015 gick till Veidekke som med sitt involverande arbetssätt konsekvent jobbar för ständiga förbättringar; ett arbete Emile varit drivande inom. På frågan om vilken typ av systemstöd som skulle hjälpa honom – och bolaget – skapa förbättringar på de mest affärskritiska områdena säger han så här:

”Ett informationsflöde som hänger ihop mellan alla våra projekt vore önskvärt. Vi skulle ju kunna ha superkoll på vad det är för komponenter vi har stoppat in i våra olika projekt. Det borde bara kunna vara en knapptryckning bort att ta reda på såna saker.”

Många system löser flera problem

Emile berättar att man idag använder en del system; system som vart och ett är bra och löser olika för verksamheten kritiska bitar.

”Problemet är att deras scope är begränsat. Avvikelsehantering hanteras i ett system, risk i ett, inköpssystemet finns i ett annat. Alla tar en tårtbit. Däremellan är något export/import-system eller så pratar systemen inte alls med varandra.”

En riktig och rättvisande kalkyl är också oerhört viktig för att byggprojekt ska bli lönsamt. Utan en bra kalkyl kan det lätt bli dyrt.

”På ett 100-miljoners projekt skulle vi kunna tappa 10-20 miljoner för att vi har kalkylerat dåligt. Ett bra systemstöd för kalkylering är affärskritiskt.”

Veidekke handlar upp över 70 procent av alla inköp och ett tydligt och bra system för detta har stor betydelse. Planering är ett annat kritiskt område.

”Får vi inte våra resurser att vara på rätt plats vid rätt tid – om vi nu mot all förmodan får logistiken att fungera perfekt – så blir det väldigt kostsamt.”

Och om du får önska dig ett digitalt verktyg som gör ditt liv lättare, vad ska det innehålla?

”Det ska hantera kalkyl, kostnadsstyrning, planering, inköp, risk, logistik och materialflöden. De stora tårtbitarna av vad som är affärskritiskt. Fallerar någon av dessa så är risken stor att projektet blir misslyckat.”

Digitalisering

”Vi vill inspirera och visa att det går”

Digitalisering i bygg- och fastighetsbranschen innebär stora vinster i effektivitet, ekonomi, miljö och funktion. Men det är en stor och genomgripande förändring som svenska företag behöver göra, menar David Hebrand, CEO och koncernchef på mod:group.

Published

on

mod:group startades utifrån övertygelsen att branschen idag i mångt och mycket har fel fokus och processerna som finns är både ineffektiva, uppstyckade och saknar samarbete mellan olika yrkesgrupper.

– Vi startade och byggde upp företaget med övertygelsen att det finns mycket bättre sätt att ge de som jobbar på plats på bygget bättre förutsättningar att göra sitt jobb, säger David Hebrand.

En förutsättning för att skapa slimmade och effektiva processer var att använda sig av rätt digitalt stöd.

– Digitaliseringen är en förutsättning för att kunna industrialisera processen. Och det handlar framförallt om att lagra och dela information så att rätt person har tillgång till rätt mängd information i rätt tid.

mod:group har funnits i 5 år och följer en noga planerad strategi och målbild.

– Vi ville ta 50 stycken mindre projekt de 3-4 första åren. På så sätt har vi kunnat finslipa systemen och processera och rätta till fel och brister som vi hittat.

Bland annat har mod:group tagit en traditionell radhusprodukt, gjort runt 150 ändringar och ökat prefabriceringsgraden och på så sätt minskat produktionstiden med närmare 50 %.

– Vi vill inspirera andra och visa att det går.

En effekt av mod:groups sätt att arbeta och skapa smarta processer är att hierarkin i företaget automatiskt förändras och organisationen blir plattare då alla är inkopplade i informationsnätverket.

– Man är väldigt chefsintresserad i den här branschen, men med detta system behövs inte alls lika många chefer. Besluten fattas på andra nivåer i processen, menar David Hebrand.

Enligt David Hebrand pratas det mycket om digitalisering i branschen och det har hänt mycket under de senaste 5 åren sedan mod:group startades. Det finns många individer som är intresserade av att genomföra den stora förändring det innebär att gå över till mer effektiva arbetsprocesser med digitalt stöd.

– Men det finns en tröghet, speciellt bland de största bolagen. Det digitaliserade arbetssättet ger högre vinster men omställningsarbetet i företaget innebär utbildning, systemutveckling och processutveckling för att klara ställa om. Är du ett börsnoterat företag vågar du inte ta den chansen, att satsa på långsiktig vinst istället för kortsiktig.

– Det går inte att genomföra digitalisering i bara en liten del, en avdelning, ett arbetsmoment i bolaget. Det måste ske genomgripande. Och det tar tid, säger han.

Hans råd till företag som vill ge sig på digitalisering men inte riktigt vet hur är ändå att inte bli handlingsförlamade av storleken på förändringen utan att bara börja någonstans.

– Men kanske är inte bästa sättet att skapa en app. Börja istället med att titta noga på den process ni har idag. Finns det något steg som kan bli enklare och göra vardagen lättare för er och era medarbetare? Finns det någon teknik som kan användas till den förändringen? Välj en förändring som påverkar individen och som förbättrar det arbetet ni redan gör. På så vis är det lätt att motivera medarbetarna att komma med på resan.

David om…

…den digitala tvillingen: ”Ordet har fått en väldigt bred betydelse. Vår tvilling är intelligent och bär på all tänkbar information kring projektet. Dessutom har vi alltid två digitala tvillingar; en som visar hur det är nu, och en som visar hur det ska bli.”

…specifika system, program och mjukvara: ”Vi tog tidigt ett beslut att vår process inte skulle vara beroende av en viss plattform eller system, utan den ska vara flexibel och stödjas av många olika system och teknik. Huvudsaken är istället att planera och sätta metodiken.”

…framtiden: ”Det enda vi vet är att vi inte vet hur det kommer att bli! Men jag tror definitivt att det kommer bli mycket större förändringar i branschen de kommande 5 åren, än det varit de sista 5. Det hoppas jag i alla fall! Den riktigt stora förändringen har inte kommit ännu för branschen.”

Läs mer om mod:group här.

Continue Reading

Digitalisering

Digitalisering av maskinpark underlättar för hantverkare

Har alla i företaget koll på var era maskiner befinner sig? I vilket skick de är? Vem som använde dem sist? Med hjälp av en ny molnbaserad plattform blir inventariehanteringen lätt att överskåda.

Published

on

En digitaliserad inventariehantering som börjat användas av företag i branschen är Hilti ON!Track. Det fungerar så att verktygen förses med slitstarka streckkods- och Bluetooth-taggar som kommunicerar med molnbaserad mjukvara för inventariehantering. Plattformen kan användas både på mobila och stationära enheter.

Med hjälp av taggarna kan man blixtsnabbt få koll på vilka verktyg som finns i närheten med hjälp av en app i mobilen. Detta gör att det blir färre driftsstopp på grund av att verktyg och inventarier saknas. Produktiviteten ökar samtidigt som man får bättre kontroll och översikt över verktygsparken.

– När vi sätter ett verktyg i händerna på våra killar har vi inte bara full koll på var det befinner sig och vem som använder det. Den personen blir numera även personligt ansvarig för verktyget under den tid han har det, att det underhålls och används på rätt sätt. Skulle det uppstå problem med ett verktyg eller en maskin så kan vi enkelt se vem som använde [och ansvarade] för det sist, berättar Mikael Askonius, verksamhetsansvarig på Mircon Bygg, för tidningen DMH.

Systemet går att skräddarsy efter verksamheten, exempelvis kan man detaljstyra vilka medarbetare som ska kunna registrera och hantera vilken utrustning.

Mer om själva tekniken bakom hur verktygen spåras med hjälp av taggar kan du läsa här.

Bild: Hilti

Continue Reading

Digitalisering

De lär sig om dödligt byggdamm i virtuell reality

Med hjälp av VR-hjälmar och annan VR-teknik har byggföretaget JSB i Karlskrona, tillsammans med företaget One Reality, Ramirent och Husqvarna, skapat en världsunik utbildning för att ge säkrare byggarbetsplatser.

Published

on

Det är det farliga kvartsdammet som utbildningen rör sig om.
Kvartsdamm finns i vanliga bergarter och exponeras vid exempelvis borrning, slipning och sågning i sten eller betong. För byggarbetare innebär dammet en risk för att drabbas av allvarliga och till och med dödliga sjukdomar.

– Partiklarna är så små att de inte syns, förklarar Mats Björnlund, arbetsmiljöspecialist på JSB. Det gör att det kan vara svårt att ta hänsyn till de risker som finns.

Deltagarna på utbildningen får lära sig mer om riskerna med dammet och hur de ska skydda sig mot det på sin arbetsplats. Det är en fullskalig upplevelse med bilar, verktyg, byggkranar, andra människor och allt som normalt finns på en byggarbetsplats. I denna miljö bygges det in utbildningar inklusive den som visar hur kvartsdammet uppstår, vad som händer när man inhalerar det och hur man ska skydda sig.

– Utbildningar om kvartsdamm har funnits tidigare, men vi är först i världen med att använda VR-teknik och det är väldigt spännande. VR tillför en upplevelse till undervisningen som gör att det blir både enklare och roligare att lära sig, säger Mats Björnlund.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.