Connect with us

Experterna

”Ta inte allt så personligt” – Viktor Davidov om att skilja på person och sak

Viktor Davidov är Solutions Specialist på BIMobject. För Digitala Byggindustrin skriver han om digitalisering i byggbranschen och vad som krävs för att digitaliseringen ska få fäste i branschen. Det här är hans första krönika.

Published

on

Viktor Davidov Digitala Byggindustrin

Bristande självinsikt och självkritik är något jag möter lite då och då både i det privat och det professionella livet. Om jag, eller någon annan, kommer med synpunkter på, eller förslag kring hur ett arbete bedrivs tas det ofta som ett personligt påhopp av mottagaren. Jag har länge fundera på varför, och har nu en enkel hypotes.

Vi svenskar är väldigt stolta över vad vi gör och vårt arbete. Vilket är toppen. Men det har en baksida. Om arbetet kritiseras tar vi det personligen.

Amerikanare, danskar och fransmän är några jag haft privilegiet att jobba tätt med och dessa besitter förmågan att skilja på person och sak, vilket gör att en dialog och diskussion hålls på ett helt annat plan, med målet att hitta lösningar istället för att beskydda “mig som person och mitt arbete”.

På NCC drev jag ett pilotprojekt tillsammans med Sweco och Nordan med målet att helt gå bort från uppställningsritningar i projekterings- och upphandlingsprocessen. Syftet var att snabba upp processen och förenkla och förtydliga den. Till en början var det lite knorrigt från vissa deltagare, men ganska snabbt så sänktes garden och vi kunde ha en konstruktiv dialog. Det resulterade i ett fantastiskt resultat med BIM-modellen över fönsterna som enda underlaget för projektering och upphandling.

Jag finner det problematiskt att få kan skilja på person och sak. Ju mer digitalisering blir en självklarhet för bolags fortsatta överlevnad, desto viktigare blir det att våga utmana och våga bli utmanad. Först då kan vi ha en konstruktiv och lösningsorienterad diskussion.

En utgångspunkt jag har är att allt du kan idag inte är något värt i morgon. Det kanske är lite väl hårt att tänka så, men utgå från att det tar några år, sen behöver du ha skaffat dig nya kunskaper och erfarenheter för att fortsatt skapa värde för dig, ditt bolag, dina kunder, och samhället i stort. Hur görs det bäst? Tillsammans med andra människor från andra bakgrunder och med annan kompetens, som vågar utmana varandra och inte tar allt så personligt.

Det som får mig att gå upp på morgonen och det jag brinner för är att just skapa så mycket värde till samhället som möjligt för varje spenderad timme och för varje insatt krona. Det hoppas jag du också gör.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Experterna

Jimmy Dahlström, Prolog: ”ingen förändring sker om du inte förstår varför”

Det många missar i sin iver att förändra är att på djupet rota anledningen till att saker och ting ska ändras framgent. Att förklara för sig själv eller sin omgivning varför en förändring ska ske och vad som finns på andra sidan – på det ännu grönare gräset – är det viktigaste steget att ta innan resan börjar.

Published

on

Jimmy Dahlström-Experterna

Förändring är otroligt svårt, och då pratar jag inte specifikt för oss verksamma inom samhällsbyggnad. Vi människor gillar generellt sett inte förändringar. Vi är flockdjur som gillar förutsägbarhet och att ha en trygg kontext i vilken få eller inga förutsättningar ändras från dag till dag. Det kan låta lite dystert men så är det.

Det många missar i sin iver att förändra är att på djupet rota anledningen till att saker och ting ska ändras framgent. Att förklara för sig själv eller sin omgivning varför en förändring ska ske och vad som finns på andra sidan – på det ännu grönare gräset – är det viktigaste steget att ta innan resan börjar.

Utan en genuin förståelse för problembilden, och en tydligt uppmålad bild av hur tillvaron ser ut när förändringen är genomförd, kommer kraften att genomföra förändringen inte att vara tillräcklig. En organisation kan ta in hur många duktiga konsulter som helst, du kan anlita den bästa personliga tränaren du kan hitta för pengar, energin att driva igenom förändringen kommer avta om målbilden inte är solklar.

På samma sätt fallerar de flesta förändringsarbeten om förändringarna inte är rotade i en problematik som ska åtgärdas. Om du mår bra, har en fin tillvaro varför ska du då ändra din träningsrutin? Om du däremot sällan eller aldrig uppnår dina mål och har hittat att detta beror på din träningslängd så vet du vad som ska ändras.

Ett annat hinder som många snubblar på är ihärdighet. Att förändra något oavsett vad det är tar tid. Det krävs långsiktighet och uthållighet. Om du går till gymmet en gång och sedan går hem och tittar dig själv i spegeln så kommer du inte att se något resultat. En ledare som provar en ny metod kommer inte att märka skillnad i gruppens dynamik efter första veckomötet.

Oavsett om det gäller sänkta produktionskostnader, kortare ledtider eller ett ökat välmående genom träning så är mitt råd att lägga ner mycket mer tid i utredande skeden av förändringsresan än du tror. Det har du tillbaka många gånger om senare.

Kan du svara tydligt på följande frågor har du bra förutsättningar att lyckas:

  • Vilket problem/utmaning ska förändringen lösa?
  • Vilka resultat kan du verifiera när du är klar?
  • Har du en realistisk tidsplan med uppföljbara delmål?
Continue Reading

Experterna

Viktor Davidov, BIMobject: ”Ju fler kockar, desto bättre soppa”

Med dagens digitala verktyg har vi en fantastisk möjlighet att involvera väldigt många fler kompetenser när ett byggprojekt ska utformas. Poängen med LEAN är att förbereda så mycket som möjligt för nästa mottagare för att minimera icke värdeskapande arbete (så kallat slöseri). Och det är här begreppet “ju fler kockar desto bättre soppa” kommer in.

Published

on

Viktor Davidov header-2

När jag började på Ericsson pratade ingen om LEAN. Alla bara gjorde det istället, och lärde alla nya medarbetare att det här är arbetssättet och varför det är viktigt.

När jag började på NCC påstods att man gjorde LEAN eller skulle börja göra, men ingen berättade varför. Det fick konsekvensen att väldigt få faktiskt på riktigt levde som man lärde.

Poängen med LEAN är att förbereda så mycket som möjligt för nästa mottagare för att minimera icke värdeskapande arbete (så kallat slöseri). Och det är här begreppet “ju fler kockar desto bättre soppa” kommer in.

Med dagens digitala verktyg har vi en fantastisk möjlighet att involvera väldigt många fler kompetenser när ett byggprojekt ska utformas. I tidigare krönika nämnde jag hur fönsterprojekteringen och upphandlingen av fönster effektiviserades markant med hjälp av att fönstrens digitala tvillingar används. Leverantören av fönstren medverkade också i projektet. Ju fler kockar vi blir, desto mer rätt blir det från början, och det är den digitala teknologin som möjliggör insamlingen av kunskapen och informationen. Också känt som ByggnadsInformationsModell.

Om vi sen även gör som kockarna, att vi lagar maten flera gånger, smakar av och testar, innan vi serverar den till kunderna så kan vi allokera om tiden. Från slöseri till värdeskapande aktiviteter. Även detta stavas BIM, ByggnadsInformationsModell. Simulera, förutsäg och analysera slutprodukten i datorn innan du bygger den i verkligheten. Så gör redan andra branscher, och nu har turen kommit till oss i samhällsbyggarsektorn.

Vi har pratat länge om BIM, vi har pratat länge om många kockar. Nu är det dags att på riktigt börja göra något. Mitt tips är att involvera tillverkarna av byggprodukter. För om det är några som kan sina ingredienser så är det ju självklart de som odlar dem.

Continue Reading

Experterna

”Vi i branschen måste bli bättre på att lämna gamla roller” – Jimmy Dahlström, Prolog

Projekten tenderar att alltid hamna i tidsbrist, det är inget nytt, det är nästan så att vi har permanentat det tillståndet. Att alltid ha bråttom till något är det vanliga.

Published

on

Jimmy Dahlström-Experterna

”Jag kan köpa allt, men jag kan inte köpa tid.” Så sa Warren Buffett, en av historiens mest framgångsrika affärsmän.

Jag har i min roll som konsult ynnesten att få hjälpa många organisationer i deras utveckling. Men jag har även haft det ärofyllda uppdraget att coacha individer i deras eget ledarskap.

Och tid dyker inte sällan upp som ett problem. Ingen har tid. Men egentligen har vi alla tid. Alla har samma antal timmar på ett dygn. Ingen är undantagen.

Boverket fick under 2017 i uppdrag av regeringen att kartlägga byggskador och de samhällsekonomiska konsekvenserna av detta. Rapporten visar att dessa kostar minst 50 miljarder kronor årligen, förmodligen betydligt mer. En av orsakerna är – just det – tid.

Tidsbrist i planerings- och projekteringsskedet och i produktion. För mig är detta inget annat än en paradox. Under så många har vi i branschen kämpat med samma problematik. Projekten tenderar att alltid hamna i tidsbrist, det är inget nytt, det är nästan så att vi har permanentat det tillståndet. Att alltid ha bråttom till något är det vanliga.

Ovanstående kostnadsmassa är givetvis ingenting vi ska acceptera, dels som bransch men framförallt inte som skattebetalare. Vi behöver gemensamt kraftsamla för att skapa mer tid, att ge utrymme för utveckling, utvärdering och förbättring.

Min åsikt är att vi i branschen måste bli bättre på att lämna gamla roller och uppfattningar om hur saker och ting ska vara. Vi måste utmana oss själva och varandra till att driva innovation.

Det börjar i mångt och mycket med beställaren. För ställer beställaren utmanande krav på innovation, effektivisering och produktivitet kommer branschen succesivt att anpassa sig och driva utveckling.

På samma gång måste entreprenörerna och konsulterna svara upp på beställarens nya krav. Vi ska tillsammans vända denna finlandsfärja till bransch. Det kommer att ta tid, men tid är på ett sett det enda vi har, och vi har alla lika mycket.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.