Connect with us

Digitalisering

Stöddig utmanare med framtidsvision sökes – Jimmy Dahlström om digitalisering av samhällsbyggnad

Published

on

Jimmy Dahlström Regionchef Prolog

Vi rör oss mot varmare tider, golfbanorna öppnar en efter en och körsbärsträden blommar. Så här på senvåren släpper många företag sina rapporter för aktiemarknaden att dissekera.

Jag är personligen väldigt intresserad av aktier och handel med värdepapper.

Noggrant följer jag börsens upp och nedgångar, läser rapporter från företag jag tror på och som jag inte tror lika mycket på.

För er som har varit med ett tag så minns ni säkert att det fanns en tid då handel med aktier var dyrt, något som krävde administration från en bank som de tog ca 300 kr för att göra. En bank tog alltså en avgift utöver courtaget för att faktiskt genomföra handeln i ditt namn.

Många frustade och pustade och var irriterade över den eländiga administrativa avgiften, hur svårt ska det vara att bara ta bort den?

DET GÅR ALDRIG, svarade bankväsendet. Och vi andra, vi fann oss i det.

Tills den dagen någon faktiskt gjorde något åt saken. Stöddiga utmanare som Avanza m.fl. har totalt satt den uråldriga och bakåtsträvande aktiehandeln ur spel och öppnat upp, förenklat, och framförallt minimerat kostnaderna förknippade med värdepappershandel.

Jag märker samma beteende och symptom inom samhällsbyggnad.

Det går inte att bygga billigare, det är markpriserna som är problemet och inget annat, sägs det. Och vi andra, vi finner oss i det. Missförstå mig rätt, markpriserna är såklart en del av problematiken.

Med en högre grad av prefabricering, radikalt ökad digitalisering och tydliga strategier för kostnadsminimeringar genom minskade slöserier kommer samhällsbyggnad att sänka sina kostnader, och det markant.

Nu blir det en del siffror, men håll ut:

I en studie som Industrifakta gjort på uppdrag av Svensk Byggtjänst svarar de tillfrågade företagen att de bedömer kostnaden för bristande kommunikation och samarbete till 60 miljarder kronor årligen.

Samtidigt säger hälften av de 300 tillfrågade företagen att kommunikation och samarbete kan förbättras med hjälp av digitalisering. 60 % av de tillfrågade företagen har god kunskap om digitalisering och 40 % anser att de kan göra stora besparingar genom digitalisering. Men lik förbannat så anger endast 35% att de jobbar aktivt med digitalisering i sina verksamhets- och affärsplaner.

Kan detta bero på att det finns en motsvarighet till bankmannen på våra samhällsbyggarföretag som säger att det aldrig går? Och vi alla finner oss i det?

Potentialen finns där.

Var är de stöddiga utmanarna inom digitalisering av samhällsbyggnad?

 

Nyfiken på rapporten Jimmy refererar till? Du hittar den och andra rapporter av Svensk Byggtjänst här.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Digitalisering

Mer digital byggbransch ökar effektiviteten och minskar avfallsmängden

Återvinningsindustrierna, Sveriges Åkeriföretag och Sveriges Byggindustrier lanserar nu branschgemensamma artikelnummer för att öka resurseffektiviteten i byggbranschen.

Published

on

Digital byggbransch minskar byggavfallet-Digitala Byggindustrin

– Om vi ska kunna prioritera insatser för att minska avfallsmängderna behöver vi en vettig statistik över bygg- och rivningsavfallet. Det här är ett viktigt steg för att skapa en sådan enhetlig statistisk överblick, säger Marianne Hedberg, miljöexpert, Sveriges Byggindustrier.

Behovet av gemensamma artikelnummer i BEAst, Byggbranschens elektroniska affärsstandard, är stort och kommer att underlätta kommunikationen mellan kunder och leverantörer inom bygg- och anläggningssektorn framöver. Förhoppningen är att det nya systemet ska börja användas brett och att detta i längden kommer att leda till en ökad sortering och återvinning av bygg- och rivningsavfall.

– Branschgemensamma nummer underlättar både affärer och arbetsprocesser och är en förutsättning för att kommunikationen ska kunna ske digitalt mellan kunder och leverantörer inom bygg- åkeri- och återvinningsbranschen, säger Peter Svensson, ansvarig för bygg- och anläggningsnätverket, Sveriges Åkeriföretag.

BEAst har i dagsläget drygt 100 medlemmar. Det är ledande företag och organisationer från branschens olika delar som samverkar i ett nätverk för att utveckla branschens e-Affärer. Det gör BEAst till en viktig mötesplats för e-handel B2B, EDI, webblösningar och e-kommunikation i branschen.

Läs mer här.

Continue Reading

Digitalisering

Jerker Lessing: ”på BoKlok tänker vi annorlunda”

Vad tror Jerker Lessing orsakar byggbranschens låga produktivitet? Är digitalisering lösningen på branschens problem och hur kan standardisering leda till mer flexibilitet och produktivitet?

Published

on

Jerker Lessing-Digitala Byggindustrin

I Hyllie i sydöstra Malmö, ligger byggarbetsplatserna på rad. Digitala Byggindustrin är här för att träffa Jerker Lessing, forsknings- och utvecklingschef på BoKlok och expert på industriellt byggande. Vi får hans bästa tips till byggföretag som vill börja öka produktiviteten.

I nästan tjugo år har Jerker Lessing arbetat med industrialiseringsfrågor, först som konsult och sedan som forskare, men också som båda parallellt. Det var under tiden som forskare i industriellt byggande som han kom i kontakt med BoKlok, boendekonceptet utvecklat i samarbete mellan Skanska och Ikea. Utöver rollen på BoKlok är Jerker även adjungerad professor vid Stanford University, där han undervisar i industriellt byggande.

Kalifornien är området han har bäst koll på i USA. Där finns åtminstone tio lovande företag som uppstått de senaste åren, säger han. Men generellt är den amerikanska byggbranschen långt efter den svenska vad gäller industrialisering inom bygg och industriellt byggande.

– Det finns de som verkligen har satsat på digitalisering och har blivit digitala byggföretag. Det som skiljer oss åt är nog den amerikanska mentaliteten där man ska utvecklas fort och bli världsledande. En hel del av de nya byggföretagen är riskkapitalfinansierade och har alltså mycket pengar att röra sig med. Då ställs det också krav på att de ska utvecklas snabbt.

Sedan tre år tillbaka är rollen som BoKloks forsknings- och utvecklingschef Jerkers huvudfokus. Mycket tid har ägnats åt att vidareutveckla den egna fabriken och byggarbetsplatserna och – genom att jobba med Lean Production – ändra hur saker och ting ska röra sig för att få till bättre logistik och flöden.

Vad är han mest nöjd över att ha åstadkommit under den tiden?

– Jag är absolut inte färdig, och det blir jag nog aldrig har jag en känsla av, men jag har påverkat en del. Vi har tagit steg för att utveckla vår fabrik och våra byggarbetsplatser, det är jag glad och stolt över. Vi har också tagit beslut och steg mot att utveckla en produktplattform för att ytterligare vässa vårt kunderbjudande och samtidigt skapa effektivare processer. Och så har vi bestämt oss för att installera solceller på alla nya flerfamiljshus, det är jag väldigt glad för!

Just produktplattform är ett nyckelord när det gäller att öka produktiviteten, men det återkommer vi till snart. Produktivitetsutvecklingen i byggbranschen har i princip stått stilla i femtio år, enligt Jerker Lessing och den bilden är han inte ensam om. Att förstå de bakomliggande orsakerna gör det lättare att navigera bland komplexa förändringar som måste till för att en förändring ska ske.

– Jag tror att en förklaring till att byggbranschen inte genomgått en mer omfattande industrialisering och produktivitetsutveckling är att den är väldigt gammal. Byggbranschen har alltid funnits på ett sätt. Den är i grunden hantverksbaserad och den har anor och länkar tillbaka till skråväsendet. Det har skapats företag som är strukturerade efter det och inte minst efter att varje byggprojekt är en unik företeelse.

Industriellt byggande, och ett ökat inslag av industriella byggmetoder i ett mer traditionellt byggande, bör förstås som ett sätt att effektivare utnyttja resurser och kompetens med tekniska plattformar och förtillverkning – prefab – av byggelement. Digitalisering, och digitala arbetsmetoder, är en viktig del av industriellt byggande. Även om det just nu pratas mycket om digitalisering i byggbranschen tror inte Jerker att man har sett den stora potentialen riktigt ännu. Branschens projektorienterade karaktär gör den särskilt trög och komplex att förändra, tror han.

– Eftersom kopplingen mellan de unika projekten är svag blir också nyttan med industrialisering eller digitalisering lite svagare. Alltså ser man inte nyttan eftersom man tittar in i sin box så som den är. Om man tillåter sig att ändra lite på den boxen, då ser man förmodligen nyttan tydligare.

Sverige har många stora tunga företag som har funnits väldigt länge och under årtionden strukturerat sig för att på bästa sätt klara av en projektorienterad struktur, vilket man lyckas med enligt Jerker.

– Det går ju förhållandevis bra. Men tittar man på kurvorna över tid så ser det ju inte så imponerande ut, tyvärr. Då ligger det ganska stilla. Medan tillverkningsindustrin de senaste 50 åren har haft en 250-procentig ökning av produktiviteten. Och det är ju skillnad.

Bristen på global konkurrens tror han är en annan förklaring till den låga produktivitetsutvecklingen.

– Många tillverkningsindustrier är utsatta för global konkurrens och det har tvingat dem att utvecklas och bli effektivare. Det har vi inte sett i byggbranschen och det kanske också har länkar tillbaka till var byggandet kommer ifrån; någonting väldigt lokalt.

Även om det finns byggföretag som verkar på en internationell marknad sker inte erfarenhets- och kunskapsutbyte på samma systematiska och detaljerade sätt som i ett industriföretag där man arbetar med produktfokus och plattformar.

Han understryker att byggnader naturligtvis ska vara unika, men att organisationen och logistiken som omger dem inte behöver vara det. Hög produktivitet är svår att upprätthålla om man tillåter allt att vara unikt.

– Produktivitet har ju väldigt tydliga länkar till kontinuitet, att saker och ting ska göras på samma sätt eller se likadant ut eller bestå av likadana lösningar.

På BoKlok har man koncentrerat alla insatser efter ett tydligt definierat kundsegment. Jerker är nöjd med stegen som tagits mot att utveckla den egna fabriken och att man valt att gå i riktning mot en produktplattform, som kan öka både effektiviteten och kundfokus på samma gång.

– På BoKlok tänker vi annorlunda. Vi har ju ett väldigt, väldigt, tydligt kundsegment som vi fokuserar på. Kundsegment och dess tillhörande betalningsförmåga. Vi har riktat allt vi gör utifrån det. Vi har utgått från det när vi har designat våra produkter, vårt produktionssystem, vårt sätt att sälja; allting.

På liknande sätt menar Jerker att byggföretag kan gå tillväga i arbetet med andra produkter och kunder. Skolor, förskolor, butiker, industrilokaler – till och med sjukhus – skulle kunna byggas med ett ökat inslag av industriella metoder. Det handlar inte om att skapa identiska byggnader, det är Jerker noga med att understryka. Han är medveten om att sjukhus är väldigt komplexa att bygga.

– Det handlar om att skapa processer och tekniska lösningar och få det att funka som ett produktionssystem; effektivt. Och leverera det kunderna vill ha på ett smart och effektivt sätt, till rätt kvalitet, osv, och till rätt kostnad. Det tror jag man kan göra på det mesta.

Nyligen besökte Jerker Scanias fabrik i Oskarshamn. Där tillverkas förarhyttar till lastbilar, och fabriken går i synk med företagets fabrik i Södertälje där motorer och chassin tillverkas. Det som tuffar ut från Oskarshamnsfabriken går i takt med fabriken i Södertälje så att samtidigt som chassit till produkt X tuffar ut i Södertälje, tuffar hytten till samma produkt ut i Oskarshamn och så sammanstrålar de två för slutmontage. Och alla lastbilar är unikt konfigurerade efter kundernas specifikationer. Det har man kunnat uppnå genom en målmedveten utveckling av sin plattform och sitt produktionssystem.

– Det är ganska fantastiskt. Det får vara lite som en vision, kan vi lära oss lite av det så är det rätt häftigt. Det är en helt annan produkt, men där finns helt klart inspiration att hämta.

Att standardisera och öka graden av automatisering i syfte att göra en verksamhet mer flexibel kan låta motsägelsefullt.

– Det känns ju som en paradox – genom att standardisera stenhårt – så skapar man flexibilitet i det man levererar till kunderna. Man måste driva det så långt att den tekniska plattformen, och alla komponenter, är så standardiserade – men med gemensamma gränssnitt – så att man kan kombinera olika ingående prylar unikt.

Slutprodukten, menar Jerker, blir då helt kundspecifik. Bakom produktiviteten hos Scania – och andra företag i tillverkningsindustrin – ligger ett genomgripande arbete med digitalisering.

– För att alla dessa tusentals komponenter och arbetsmetoder ska funka måste man ha ett seriöst IT-stöd.

Jerker Lessing har argumenterat för att behovet av nya affärsmodeller är överhängande om traditionellt projektbaserat byggande framgångsrikt ska kunna ta till sig fler aspekter av industriellt byggande. I en rapport han och Niclas Andersson presenterat säger såväl leverantörer som entreprenörer sig vilja ha närmare och mer långsiktiga affärsrelationer som sträcker sig utöver enstaka projekt. Vad är det som bromsar utvecklingen?

– Jag tror många kan vara överens om att det behövs, men det är samtidigt väldigt svårt att förändra affärsmodeller. Affärsmodeller ligger ju väldigt nära strategi. Och ett företags strategi speglar ju sig så klart i hur man arbetar, hur man är organiserad, och hur man gör affärer och vilka belöningssystem man har, osv. Det är inget man ändrar supersnabbt.

I en gammal bransch som bygg är det dessutom riktigt tunga strukturer som ska ändras. Och det må vara en sak att förändra sitt eget företag, men ett byggprojekt består ju också till stor del av många andra aktörer.

– Sen tror jag att det går inte att lösa det här på projektnivå utan det måste upp på företagsnivå – och kanske i någon mån – på branschnivå.

Företag som faktiskt lyckas öka produktiviteten kan fungera som triggers och få med sig andra och därmed ekosystemen runtom. Då kanske branschen också börjar ändra sig, tror Jerker.

Avslutningsvis, hur kan ett genomsnittligt svenskt byggföretag börja arbeta för att öka produktiviteten? Det här är Jerker Lessings tips.

  • Börja med att titta på flödet av information. Hitta någon form av digital ryggrad och digitalisera det flödet av information. Stanna inte vid ritningar utan inkludera all relaterad information så att inte vissa saker blir effektiva och vissa supertröga. Försöka skapa ett effektivt och pålitligt informationsflöde.
  • Var kritisk. Digitalisera inte de dåliga och ineffektiva processerna utan passa på att förändra dem. Var inställd på att det inte bara blir ett digitaliseringsprojekt, utan ett förändringsprojekt för företaget.
  • Låt digitaliseringen möjliggöra ständiga förbättringar. Påbörja den resan. Företag ser olika ut; man har olika syfte och affärsidé och affärsmodell. Men att jobba med ständiga förbättringar på ett eller annat sätt; om det är av tekniska lösningar, eller sina processer och metoder och samarbetsformer, produkter (alltså det man bygger), kundrelationer. Börja titta på dessa och hitta det som är långsiktigt och att det ska leva efter tid. Börjar man se det som att det är mer som ska vara kvar än som ska vara unikt, då börjar man kanske också se nyttan av att utsätta det för ständiga förbättringar. Då kan digitalisering vara en katalysator för det.

Bild: Eitvydas Rastutis, Fieldly

Continue Reading

Digitalisering

Riksbyggens nya CDO: ”Vi står inför ett stort transformationsarbete”

För Riksbyggen betyder digitalisering både innovation och effektivisering, enligt Amir Chizari, ny CDO. Som nytillträdd CDO, Chief Digital Officer, på Riksbyggen har Amir Chizari många strängar på sin lyra.

Published

on

amir chizari riksbyggen

I en allt mer digitaliserad värld och en bransch som kämpar för att hinna med har han huvudansvaret för företagets sammanhållna satsningar kring digitala initiativ och teknik.

– Det handlar om att hela tiden ha en diskussion om vad vi ska satsa på, vilken effekt får detta, är det till nytta för oss? säger Amir Chizari, som även behåller sin tidigare titel och roll som CIO.

Han betonar att för Riksbyggen handlar digitaliseringen både om spännande framtidsvisioner där ny teknik öppnar upp nya sätt att bygga, leva och bo, men lika mycket handlar det om att genom digitalisering effektivisera sättet man jobbar på idag.

– Om vi på digital väg kan automatisera delar av den ekonomiska förvaltningen kan tråkiga administrativa uppgifter ersättas av det digitala. Men det handlar också om ett hållbarhetstänk, och inte minst om kvalité på de tjänster man erbjuder.

Amir Chizari menar att här skiljer sig motiveringen bakom digitaliseringsarbetet möjligen en aning mellan vanliga företag och Riksbyggen, som är ett kooperativt företag där medlemmarna är med och styr verksamheten på ett annat sätt.

– För oss handlar det inte bara om att vi genom digitalisering ska tjäna mer pengar. Värdet ligger istället snarare i att höja standarden och kvalitén på det vi erbjuder, och i slutändan ha nöjdare kunder.

Innan Amir Chizari blev CDO var han CIO på Riksbyggen, och han har god insyn i bygg- och fastighetsbranschens digitaliseringsprocess. Han menar att byggbranschen ligger långt efter, men att det så smått börjar hända saker. När det gäller fastighets- och förvaltningsbranschen tycker han att det rör på sig mer.

– Här har tåget redan lämnat perrongen, så att säga. Det sker mer nya initiativ och kommer ny teknik.

Varför går det då trögare för byggbranschen? Amir Chizari tror att det delvis beror på att krocken mellan det gamla sättet att jobba på och det digitaliserade sättet har blivit kraftigare i byggbranschen.

– Här finns en kultur av hur man gör saker som är stark, som sitter i ryggmärgen och som är svår att ändra på. Det tror jag är branschens största utmaning idag: att lyckas få med alla medarbetare på det stora transformationsarbetet som vi står inför.

Vad är då på gång inom Riksbyggens eget digitaliseringsarbete?

– Vi håller just nu på att utveckla och bygga en egen digital plattform som ska ligga till grund för allt digitalt arbete inom hela företaget. Så att man slipper uppfinna hjulet vid varje nytt projekt. Det är en stor satsning, som kommer involvera både interna och externa aktörer, men jag tror det är väldigt viktigt att börja med detta. Det är rent utav en förutsättning för att kunna fortsätta att jobba innovativt med digitalisering.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.