Connect with us

Digitalisering

Riksbyggens nya CDO: “Vi står inför ett stort transformationsarbete”

För Riksbyggen betyder digitalisering både innovation och effektivisering, enligt Amir Chizari, ny CDO. Som nytillträdd CDO, Chief Digital Officer, på Riksbyggen har Amir Chizari många strängar på sin lyra.

Published

on

amir chizari riksbyggen

I en allt mer digitaliserad värld och en bransch som kämpar för att hinna med har han huvudansvaret för företagets sammanhållna satsningar kring digitala initiativ och teknik.

– Det handlar om att hela tiden ha en diskussion om vad vi ska satsa på, vilken effekt får detta, är det till nytta för oss? säger Amir Chizari, som även behåller sin tidigare titel och roll som CIO.

Han betonar att för Riksbyggen handlar digitaliseringen både om spännande framtidsvisioner där ny teknik öppnar upp nya sätt att bygga, leva och bo, men lika mycket handlar det om att genom digitalisering effektivisera sättet man jobbar på idag.

– Om vi på digital väg kan automatisera delar av den ekonomiska förvaltningen kan tråkiga administrativa uppgifter ersättas av det digitala. Men det handlar också om ett hållbarhetstänk, och inte minst om kvalité på de tjänster man erbjuder.

Amir Chizari menar att här skiljer sig motiveringen bakom digitaliseringsarbetet möjligen en aning mellan vanliga företag och Riksbyggen, som är ett kooperativt företag där medlemmarna är med och styr verksamheten på ett annat sätt.

– För oss handlar det inte bara om att vi genom digitalisering ska tjäna mer pengar. Värdet ligger istället snarare i att höja standarden och kvalitén på det vi erbjuder, och i slutändan ha nöjdare kunder.

Innan Amir Chizari blev CDO var han CIO på Riksbyggen, och han har god insyn i bygg- och fastighetsbranschens digitaliseringsprocess. Han menar att byggbranschen ligger långt efter, men att det så smått börjar hända saker. När det gäller fastighets- och förvaltningsbranschen tycker han att det rör på sig mer.

– Här har tåget redan lämnat perrongen, så att säga. Det sker mer nya initiativ och kommer ny teknik.

Varför går det då trögare för byggbranschen? Amir Chizari tror att det delvis beror på att krocken mellan det gamla sättet att jobba på och det digitaliserade sättet har blivit kraftigare i byggbranschen.

– Här finns en kultur av hur man gör saker som är stark, som sitter i ryggmärgen och som är svår att ändra på. Det tror jag är branschens största utmaning idag: att lyckas få med alla medarbetare på det stora transformationsarbetet som vi står inför.

Vad är då på gång inom Riksbyggens eget digitaliseringsarbete?

– Vi håller just nu på att utveckla och bygga en egen digital plattform som ska ligga till grund för allt digitalt arbete inom hela företaget. Så att man slipper uppfinna hjulet vid varje nytt projekt. Det är en stor satsning, som kommer involvera både interna och externa aktörer, men jag tror det är väldigt viktigt att börja med detta. Det är rent utav en förutsättning för att kunna fortsätta att jobba innovativt med digitalisering.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Digitalisering

De lär sig om dödligt byggdamm i virtuell reality

Med hjälp av VR-hjälmar och annan VR-teknik har byggföretaget JSB i Karlskrona, tillsammans med företaget One Reality, Ramirent och Husqvarna, skapat en världsunik utbildning för att ge säkrare byggarbetsplatser.

Published

on

Det är det farliga kvartsdammet som utbildningen rör sig om.
Kvartsdamm finns i vanliga bergarter och exponeras vid exempelvis borrning, slipning och sågning i sten eller betong. För byggarbetare innebär dammet en risk för att drabbas av allvarliga och till och med dödliga sjukdomar.

– Partiklarna är så små att de inte syns, förklarar Mats Björnlund, arbetsmiljöspecialist på JSB. Det gör att det kan vara svårt att ta hänsyn till de risker som finns.

Deltagarna på utbildningen får lära sig mer om riskerna med dammet och hur de ska skydda sig mot det på sin arbetsplats. Det är en fullskalig upplevelse med bilar, verktyg, byggkranar, andra människor och allt som normalt finns på en byggarbetsplats. I denna miljö bygges det in utbildningar inklusive den som visar hur kvartsdammet uppstår, vad som händer när man inhalerar det och hur man ska skydda sig.

– Utbildningar om kvartsdamm har funnits tidigare, men vi är först i världen med att använda VR-teknik och det är väldigt spännande. VR tillför en upplevelse till undervisningen som gör att det blir både enklare och roligare att lära sig, säger Mats Björnlund.

Continue Reading

Byggtrender

Svenskt bolag vill bli global storspelare inom visualiserings-tech

På mindre än ett år har Tech-bolaget wec360° etablerat verksamheten på fem nya internationella marknader, däribland USA. På hemmamarknaden i Sverige har wec360° idag visualiserat hela 36% av alla lägenheter som byggdes under 2018, och är därmed fortsatt marknadsledande.

Published

on

Bolagets specialitet är 3D-teknik inom Virtual Reality och Augmented Reality samt licensbaserade systemlösningar. Med dessa tekniker hjälper wec360° byggbranschen att presentera och marknadsföra sina bostäder, kontorslokaler och kommersiella fastigheter flera år innan de byggs, så att investeringar kan säkras i mycket tidiga skeden. Detta samtidigt som köparna får ett mer omfattande och djupgående underlag för tryggare beslut.

När företaget nu släpper sin årsredovisning för 2018, står det alltså klart att bolagets uttalade ambition att göra internationell sak av sin affär och 3D-teknik är igångsatt på riktigt. På mindre än ett år har man startat verksamhet med skarpa projekt på fem nya marknader: Norge, Danmark, Finland, Polen och USA.

– USA är såklart en drömmarknad, dels för den starka byggmarknaden där, som är större än hela den svenska – inom taxiavstånd i stora städer som New York. Men dels också för att vår teknik ligger väldigt långt fram i relation till allt annat som finns där. Vi tror att det vi kommer med till den amerikanska marknaden kommer att kasta om spelets regler, säger Matt Connors, nytillsatt styrelseordförande, i ett pressmeddelande.

Globala ambitioner till trots så ser bolaget fortfarande den svenska hemmamarknaden som sin viktigaste.

– Vi räknar med att andra länders marknader kommer springa om den svenska vad gäller ren ekonomisk vinning för oss. Men svenskarnas ganska unika omfamnande av ny teknik gör att den svenska marknaden är och kommer förbli superviktig för oss. Det vi utvecklar och kör ut här hemma, är många andra marknader inte mogna för på flera år. På så sätt ger Sverige oss en chans att ligga steget före, säger Per Hjaldahl, utvecklingschef på wec360°.

Continue Reading

Digitalisering

Digitalisering ger gruvor ett sjätte sinne

Genom att sammankoppla maskiner, människor och system kan gruvindustrins prestanda ökas.

Published

on

@epiroc

Behovet av att öka digitaliseringen för att förbättra produktiviteten, problemet som stora delar av byggbranschen tampas med, finns även i Sveriges gruvindustri. Där handlar det också om att öka säkerheten på en extrem arbetsplats. Och nu kommer ett nyskapat system som gör anspråk på att hjälpa till med detta förändringsarbete. Systemet, som fått namnet 6th Sense, är skapat av Epiroc och har stort fokus på att koppla samman och integrera redan existerande system. Dessutom ska man genom en ökad användning av automation nå en högre produktivitet i gruvan, samtidigt som driftskostnaderna blir lägre.

– Namnet 6th Sense antyder att det här sättet ger något extra och det är precis vad det gör. Bland annat innebär det betydande fördelar så som möjligheten att följa och reagera i realtid på arbetsförhållanden och utrustningens behov, säger Helena Hedblom, Epirocs Gruv- och Infrastrukturchef till Entreprenad.

Ett exempel på vad 6th Sense kan användas til är den nya möjligheten att fjärrstyra Epirocs populära Simba riggserie för långhålsborrning. Automatiseringspaketet innehåller funktioner för att övervaka, planera och automatisera borrningen från riggen eller på distans. Förutom att det blir snabbare och enklare att flytta riggen så ger fjärrstyrningen en säkrare arbetsmiljö och minskar variationen i prestanda.

– 6th Sense bygger på våra kunders behov av att implementera digitalisering, automatisering och nya processintegrationer, säger Helena Hedblom.

Läs mer här!

Foto: @epiroc

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.