Connect with us

Experterna

På isen lär man sig åka skridskor: dags för byggbranschen att ge sig ut!

Den bistra sanningen är att alltför många av oss åker inte skridskor. Flera aktörer har inte ens brytt sig om att byta om och försöka ta sina första skär. Utan helt lugnt suttit på läktaren och iakttagit, det är trots allt rätt så mysigt på läktaren och man får ju korv och glass i periodpaus ändå.

Published

on

Jimmy Dahlström Regionchef Prolog

Nu stundar mörkare tider, termometern visar allt lägre temperaturer, men denna årstid är på många sätt varmare också. Vi tenderar att spendera mer tid tillsammans framför brasor, åker på skidresor, dricker varm choklad. Vi är närmare varandra. Under dessa tider får jag ibland chansen att följa med ett av mina syskonbarn på ishockeyträningar, morbror var ju en gång i tiden (preskriberat för längesen) en ganska lovande hockeyspelare, så han ska allt lära ut hur man åker skridskor.

Jag brukar berätta för min syster och hennes barn att skridskor, det lär man sig att åka på isen. Inte i böcker, eller på kurser. Skridskor lär man sig åka när man försöker, man ramlar, man kanske slår sig, men man lär sig av sina misstag. Ändrar på något och försöker igen.

Det har väl knappast undgått någon att produktivitet är branschens just nu hetaste buzzword. Alla pratar om det, några gör något åt saken, men de flesta sitter fortfarande på läktaren och iakttar de andra som åker skridskor, de andra som försöker, de andra som lär sig.

Det finns studier genomförda av McKinsey som visar att den bransch som haft störst produktivitetsutveckling sedan 1947 är jordbruket. Jordbruket har utvecklats något enormt under den givna tidsperioden. En av de allra största faktorerna för just den branschen har varit digitaliseringen, och den ökade graden av just av digitala processer.

Från att så grödor och annat med häst och plog till att ha storskaliga effektiva digitaliserade maskiner har deras effektivitet ökat radikalt. Byggbranschen däremot har om man raljerar lite grann stått stilla; vi bygger ett hus till stor del likadant som vi gjorde 1947.

Detta är såklart inte helt sant, en hel del har ändrats. Men den bistra sanningen är att alltför många av oss åker inte skridskor. Under flertalet år har till och med flera aktörer inte ens brytt sig om att byta om och försöka ta sina första skär. Utan helt lugnt suttit på läktaren och iakttagit, det är trots allt rätt så mysigt på läktaren och man få ju korv och glass i periodpaus ändå.

I förra veckan deltog jag på ett mycket spännande initiativ, ett event som heter Nordic Contech. Där fick jag möjligheten att se en positiv sida och en lite mindre smickrande sida från vår bransch. Den positiva sidan är att det finns massor med spännande krafter, start ups och företag som erbjuder digitala lösningar på många av våra utmaningar i branschen. Den lite mindre smickrande sidan är att det fortfarande är väldigt många aktörer som inte byter om och ger sig ut på isen.

Jag är optimist, förr eller senare kommer vi alla åka skridskor tillsammans i en hejdundrande fart, dem som inte byter om, svettas, ramlar, försöker och lär sig, kommer så småningom att få ägna sin tid till något annat än att åka skridskor.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Experterna

Förvirring, kommunikationsbrister, nästan färdigställda gemensamhetsutrymmen och omarbete

Published

on

Jimmy Dahlström Regionchef Prolog

Jag har nyligen fått det lite tveksamma nöjet att i skala 1:1 uppleva en del i byggprocessen som inte är branschens starkaste. Den del av byggprocessen jag talar om är när tillträde till nyproducerad lägenhet sker av den viktigaste personen i värdekedjan, dvs slutkunden. I detta fallet jag själv.

Många företag kämpar med låga NKI (Nöjd Kund Index) siffror, och i dessa slutskeden äts ofta mycket av den planerade lönsamheten upp pga felkostnader som enligt den alldeles för tidigt bortgångne och framstående forskaren Per-Erik Josephson uppgår till så mycket som 6,5 procent av projektets produktionskostnad.

Inom Lean Management talas det ofta och mycket om den viktigaste komponenten för framgång; slutkunden och vikten av att ha fokus på denna. Ständigt fokus på slutkunden. Inte på byggherren. Utan på mig, en helt vanlig människa.

Det är inte alla som vet att Toyota även bygger hus, Toyota Homes. Deras husproduktion präglas av en väldigt hög grad av prefabricering. Tillverkning av modulerna sker resurs- och yteffektivt, men det som är mest intressant och fascinerande är att inför varje arbetspass så börjar alla yrkesarbetare med att buga inför bilder på slutkunden som sitter annonserad i samband med produktionsplatsen. Bilder på helt vanliga människor som jag. Människor som precis gjort sitt livs största affär. Greppet med bilder på slutkunden kanske inte är helt förenligt med GDPR men ack så tankeväckande.

Jag är tämligen övertygad om att flertalet av de väldigt kostsamma fel som måste åtgärdas när slutkunden redan flyttat in skulle elimineras om de som utför de värdeskapande arbetena visste vem de faktiskt monterar köksfläkten för. Visste de vilken fas i livet vi är i och varför vi köpt just den här lägenheten i det här området skulle en personlig relation uppstå och en ökad noggrannhet infinna sig.

Vidare har jag även fått uppleva hur kommunikation mellan slutkund och projektutvecklarens kundservice fungerar. Och jag har inte tillräckligt med rader i denna krönika för att beskriva allt utvecklingsbart i den interaktionen. Däremot finns det även här inspiration att ta från Lean och andra managementfilosofier och forskning. En välinformerad slutkund är oftast en mycket nöjd slutkund; det finns inget som dödar nöjdhet som desinformation.

Problem, utmaningar, åtgärder och handlingsplaner ska synas tydligt och tidigt. I andra branscher är det numera praxis att slutkunden i ett interaktivt gränssnitt kan följa ett ärende och dess status och slutkunden har givetvis möjlighet att boka insatser från leverantören på tider som passar slutkundens vardag.

Så vad ville jag ha sagt med den här krönikan? Jo…

Allt för många entreprenörer och projektutvecklare saknar fokus på slutkunden och slutkundens upplevelse i samband med tillträde. Och detta står i korrelation med deras lönsamhet. Det är absolut inte hela lösningen på lönsamhetsbesvär i branschen men däremot en väldigt viktig pusselbit till att uppnå högt NKI, och i det längre perspektivet referens- och ambassadörsmarknadsföring och lönsamhet.

Vill ni ha hjälp, då vet ni var ni hittar mig.

/ en inte helt nöjd slutkund

Continue Reading

Experterna

Att överleva är inte gratis: hög tid för bygg att investera i framtiden

Published

on

Viktor Davidov header-2

Att slopa ritningen som juridiskt bindande handling är inte gjort på en handvändning. Det kostar tid, och alltså pengar, att våga utforska de möjligheter som medför att juridiskt bindande handlingar inte längre är pappersbaserade PDF:er. Men när det väl är gjort är vinsterna så mycket högre än det investerade kapitalet. Självklart syftar jag på att istället använda en databas som juridiskt bindande handling, i byggbranschen kallar vi det BIM.

I min förra krönika nämnde jag projektet jag drev på NCC ihop med Sweco och Nordan, där hela upphandlingen gjordes utan ritningar. Det krävdes blod, svett och pengar för att få resultat, men nu bedrivs flera projekt på samma sätt och vinsterna överstiger mångfaldigt kostnaden i det första projektet.

Och där har vi en stor utmaning i byggbranschen: vi ser inte företaget som ett företag, utan vi ser företaget som många projekt där kostnaden också ska tas i projektet. Det får inte under några omständigheter förekomma overheadkostnader. För hur ska det motiveras för aktieägarna?

Det är dock bara i byggbranschen det ser ut såhär. All annan industri har höga kostnader för FoU, och är stolta över dem. Se på ABB som exempel. De har en filial som har som syfte att konkurrera ut moderbolagets kärnverksamhet. Om inte det är innovation så vet jag inte vad det är.

Byggbranschen måste ta en funderare på hur vi bedriver innovation och utveckling och hur kostnaderna tas. Motiveringen är förhållandevis enkel; om vi inte satsar tid och pengar på att överleva, kommer vi dö ut. För självklart är det någon annan som ser stora möjligheter att till exempel slopa ritning som juridiskt bindande och därmed kunna erbjuda större avkastning på investerat kapital. Jag vet ett bolag. Det börjar på Mod och slutar på Group.

Nyfiken på Mod Group?

Continue Reading

Experterna

”Den som kan övertyga mig om hur vi framtidssäkrar bostadsbyggandet får mitt förtroende”

Published

on

Jimmy Dahlström Regionchef Prolog

Det har väl knappast undgått någon att det stundar ett viktigt val i Sverige.  När ni läser detta går debatten het, och vi kan inom kort stå inför radikala förändringar på den politiska kartan. Men även i det samhälleliga klimatet.

Jag tycker personligen att detta är spännande tider. Vilka partier lyckas fånga medborgarnas hjärta och skapa så mycket förtroende att jag som individ väljer att lägga min demokratiska röst på just dem? Det är ett stort förtroende, att representera min och din röst, att leda landet på uppdrag av oss. Ärofyllt, ansvarsfyllt och kanske stundtals ångestladdat.

Hittills i debatten har de klassiska ämnena som skola, vård och omsorg fått mycket utrymme tillsammans med ämnen präglade av den senaste tidens överhettning såsom krisberedskap osv.

Fördelningen av resurser till polisen är ett annat ämne som debatterats hett, likväl som immigrationspolitiken.

Men fattas det inte en vital fråga?

Var är debatten kring samhällsbyggnad?

Demoskop genomförde nyligen en undersökning där de tillfrågat 1048 st personer om vilket ämne de tycker är viktigast inför valet.

Samhällsbyggnad finns inte med på topp 10.

Detta är enligt mig ett sorgligt kvitto på att de allra flesta av oss inte förstår konsekvenserna av en dysfunktionell samhällsbyggnadspolitik.

Bankväsendets agerande skapar oro på marknaden; både bostadsutvecklare och konsumenter tar upp kudden och håller för ansiktet likt ett barn som tittar på en alltför otäck film. Lösningen med kudden för ansiktet fungerar i filmscenariot, men fungerar tyvärr inte gällande bostadspolitiken.

Det stora underskottet på bostäder försvinner inte för att kudden är framför ansiktet. Den låga digitaliseringsgraden i branschen ökar inte, och produktiviteten blir inte bättre.

Jag skulle vilja se en samhällsbyggnadsminister som på allvar informerar allmänheten och hanterar dessa frågor.

Jag vill inte vara en del av den generation som diskvalificerar våra barnbarn från att bosätta sig i de tre storstadsregionerna, något som faktiskt håller på att hända.

Den som kan övertyga mig om hur vi framtidssäkrar bostadsbyggandet får mitt förtroende att föra min talan.

Och finner jag ingen, då kommer jag själv kandidera till nästa val.

Löfte, eller hot?

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.