Connect with us

Digitalisering

Ny rapport: 7 av 10 svenska fastighetsbolag saknar resurser för fortsatt digitalisering av sina fastigheter

Nästan alla fastighetsägare har investerat i IoT och uppkopplade lösningar för drift och styrning av sina byggnader de senaste åren. Åtta av tio fastighetsägare vill dock koppla upp sina fastigheter ytterligare – främst av ekonomiska skäl, men också av miljö- och säkerhetsskäl. Samtidigt är bristande resurser den största anledningen till att investeringarna inte blir av. Det visar den nya trendrapporten ”Smarta fastigheter” 2019 från Schneider Electric.

Published

on

Så mycket som 93 procent av Sveriges fastighetsägare har investerat i IoT och uppkopplade lösningar för drift och styrning av sina byggnader de senaste tre åren. Samtidigt skulle åtta av tio (82 procent) vilja satsa ytterligare vad gäller att koppla upp sina fastigheter. Nära nio av tio intervjuade (88%) uppger att det främst är av ekonomiska skäl de vill investera mer i digitala lösningar för sina fastigheter, tätt följt av miljöskäl/hållbarhet (75%) och säkerhetsskäl (70%).

Många fastighetsbolag lider fortfarande av att ha byggt upp silomiljöer i sina fastigheter. Att hantera parallella system medför stora utmaningar. Det blir svårt att få en helhetsbild och nyttja potentiella synergier vilket gör att driften blir tidskrävande, ineffektiv och reaktiv.

– Det skulle vara intressant att se på vinsterna som de svenska fastighetsbolagen skulle kunna göra om de skulle ha möjighet att ta ett helhetsgrepp och skaffa sig en plattform där alla system samverkar. Det är en utveckling som kommit mycket längre utanför Sveriges gränser och som vi sannolikt kommer att se mer av här i Sverige de närmaste åren, säger Andreas Finnstedt, chef för affärsområdet Digital Energy på Schneider Electric, i ett pressmeddelande.

Den vanligaste anledningen till att inte fler byggnader är ännu mer uppkopplade är att det saknas pengar. Hela 72 procent av fastighetsbolagen uppger att de inte har tillräckligt med resurser för att koppla upp byggnaderna ytterligare. Jämfört med undersökningen från 2017 har andelen ökat med 6 procentenheter. Denna andel är särskilt hög i privat sektor.

– Vi befinner oss fortfarande i en situation i Sverige som liknar moment 22. Den främsta anledningen till att fastighetsägare vill digitalisera sitt bestånd är att spara pengar. Samtidigt är ekonomi den största anledningen till att investeringarna inte blir av, säger Andreas Finnstedt.

Läs hela rapporten här.

Digitalisering

Digital kommunikation mellan lastbil och grävmaskin ger effektivare transporter

NCC och Volvo Lastvagnar har utvecklat en digital tjänst för att göra lastning och bortforsling av schaktmassor mer effektivt och miljösmart. Nu testas tjänsten på NCC:s arbetsplats vid deletapp Centralen vid Västlänkenbygget, berättar aktörerna i ett pressmeddelande.

Published

on

Tjänsten är ett resultat av över två års samarbete mellan NCC, Volvo Lastvagnar, Volvo Construction Equipment och andra inblandade aktörer. Tillsammans började man med att analysera produktionsprocessen för att se vilka utmaningar man hade med att effektivisera transporter och flöden för projektet. Slutsatsen var att störst effekt får man genom att säkra nära 100 procent lastutnyttjande varje gång en lastbil lastas. De beräkningar som gjorts av NCC tyder på att antalet transporter för Centralen-projektet kan minskas med upp till 11 procent. Det skulle innebära 8000 transporter, vilket skulle motsvara cirka 1000 ton lägre koldioxidutsläpp fram till 2022.

– Uppkopplade tjänster kommer att spela en allt viktigare roll för att minska miljöpåverkan och öka produktiviteten. Effektiv Utlastning är ett bra exempel på detta, säger Roger Alm, VD Volvo Lastvagnar.

Uppkopplade produkter är ett av Volvokoncernens mest prioriterade teknikområden och digitaliseringen är en naturlig del av lösningen i detta projekt, inte bara för lastbilschaufförer och grävmaskinister utan även för produktionschefer, trafikledare, med flera.

– Vi ser stora fördelar med den här tjänsten och samarbetet. Utöver att transporter och koldioxidutsläpp minskar får vi även en mer effektiv arbetsprocess som gynnar både vår uppdragsgivare, användandet av offentliga resurser och våra medarbetare i produktionen. Vi kan till exempel planera arbetet med precision, få en översikt av flödena samt en smidigare och säkrare arbetssituation för medarbetarna, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure.

Hur fungerar då den digitala tjänsten? Lastbilschauffören loggar in på det gemensamma systemet i sin telefon-app, ansluter sig till produktionsprocessen och kör sedan till lastplatsen vid Centralstationen. Grävmaskinisterna på plats vid Centralen kommer i sitt Volvoutvecklade lastvägningssystem se vilka lastbilar som finns tillgängliga och kallar fram en lastbil och påbörjar lastning. Efter avslutad lastning meddelar grävmaskinerna lastbilen digitalt vilket material som är lastat, lastvikt samt vart lasten ska transporteras. Lastbilen kan nu köra till angiven deponi. Det finns åtta aktiva deponier i processen så det är viktigt att kunna styra lastbilar med till exempel miljöfarliga massor till rätt deponi.

Foto: Volvo Lastvagnar

Continue Reading

Digitalisering

Halvera byggpriserna med digitala verktyg och bättre planering

– Genom att först rita färdigt huset i minsta detalj och sedan provbygga i 3D kan vi verkligen pressa byggpriserna, säger Jonas Högset, chef för fastighets- och boendeenheten på Sveriges Allmännytta, i ett pressmeddelande.

Published

on

Delresultat från projektet Bygg 4.0, där bland andra Sveriges Allmännytta och medlemsföretaget Örebrobostäder ingår, visar att genom digitala verktyg och bättre projektplanering kan byggkostnaderna minskas med hela 50 procent.

Samtidigt slog en rapport från Sveriges Allmännytta i våras fast att byggpriserna ökat med 48 procent på tre år. Flera rapporter, bland annat från Boverket, slår fast att just byggbranschen ligger långt efter andra branscher när det kommer till produktivitet. Enligt en rapport från branschorganisationen Installatörsföretagen använder en rörmokare under en arbetsdag endast en sjättedel av tiden till kvalificerat arbete. Resten av tiden går till att vänta på material, att andra ska utföra arbete eller till städning.

Projektet Bygg 4.0 har som mål att förbättra produktiviteten i byggbranschen. Genom att inspireras av de digitala verktyg och arbetssätt som används inom varvsindustrin har projektet tagit fram en ny arbetsform, som kallas Bygg 4.0 Projektering.

– Det handlar både om att ändra arbetssätt och att använda de digitala verktyg som finns tillgängliga. Då kan vi verkligen få till en produktivitetsförbättring i byggbranschen. Digitala verktyg i sig själva kommer däremot ge ganska lite mervärde, säger Lars Albinsson, projektledare för Bygg 4.0.

– Vi tror verkligen att Bygg 4.0-projektering kan ge bättre produktivitet. Genom att rita klart före byggstart kan vi bygga billigare, bättre, snabbare och samtidigt minska på de ofantliga mängder användbart byggmaterial som slängs varje år. Det vinner både hyresgäster, byggbolag och miljön på, säger Jonas Högset på Sveriges Allmännytta.

Kort om projektet Bygg 4.0

Bakom projektet står bland andra Sveriges Allmännytta, Örebrobostäder, Veidekke och Cementa och leds av Lars Albinsson, vd på konsultföretaget Maestro Design & Management. Projektet inleddes med att göra så kallad benchmarking med högproduktiva industrier. Varvsindustrin bedömdes tidigt som särskilt intressant på grund av sin produktivitet, höga komplexitet och att fartyg oftast tillverkas i mycket små volymer.

Continue Reading

Digitalisering

”Vi vill inspirera och visa att det går”

Digitalisering i bygg- och fastighetsbranschen innebär stora vinster i effektivitet, ekonomi, miljö och funktion. Men det är en stor och genomgripande förändring som svenska företag behöver göra, menar David Hebrand, CEO och koncernchef på mod:group.

Published

on

mod:group startades utifrån övertygelsen att branschen idag i mångt och mycket har fel fokus och processerna som finns är både ineffektiva, uppstyckade och saknar samarbete mellan olika yrkesgrupper.

– Vi startade och byggde upp företaget med övertygelsen att det finns mycket bättre sätt att ge de som jobbar på plats på bygget bättre förutsättningar att göra sitt jobb, säger David Hebrand.

En förutsättning för att skapa slimmade och effektiva processer var att använda sig av rätt digitalt stöd.

– Digitaliseringen är en förutsättning för att kunna industrialisera processen. Och det handlar framförallt om att lagra och dela information så att rätt person har tillgång till rätt mängd information i rätt tid.

mod:group har funnits i 5 år och följer en noga planerad strategi och målbild.

– Vi ville ta 50 stycken mindre projekt de 3-4 första åren. På så sätt har vi kunnat finslipa systemen och processera och rätta till fel och brister som vi hittat.

Bland annat har mod:group tagit en traditionell radhusprodukt, gjort runt 150 ändringar och ökat prefabriceringsgraden och på så sätt minskat produktionstiden med närmare 50 %.

– Vi vill inspirera andra och visa att det går.

En effekt av mod:groups sätt att arbeta och skapa smarta processer är att hierarkin i företaget automatiskt förändras och organisationen blir plattare då alla är inkopplade i informationsnätverket.

– Man är väldigt chefsintresserad i den här branschen, men med detta system behövs inte alls lika många chefer. Besluten fattas på andra nivåer i processen, menar David Hebrand.

Enligt David Hebrand pratas det mycket om digitalisering i branschen och det har hänt mycket under de senaste 5 åren sedan mod:group startades. Det finns många individer som är intresserade av att genomföra den stora förändring det innebär att gå över till mer effektiva arbetsprocesser med digitalt stöd.

– Men det finns en tröghet, speciellt bland de största bolagen. Det digitaliserade arbetssättet ger högre vinster men omställningsarbetet i företaget innebär utbildning, systemutveckling och processutveckling för att klara ställa om. Är du ett börsnoterat företag vågar du inte ta den chansen, att satsa på långsiktig vinst istället för kortsiktig.

– Det går inte att genomföra digitalisering i bara en liten del, en avdelning, ett arbetsmoment i bolaget. Det måste ske genomgripande. Och det tar tid, säger han.

Hans råd till företag som vill ge sig på digitalisering men inte riktigt vet hur är ändå att inte bli handlingsförlamade av storleken på förändringen utan att bara börja någonstans.

– Men kanske är inte bästa sättet att skapa en app. Börja istället med att titta noga på den process ni har idag. Finns det något steg som kan bli enklare och göra vardagen lättare för er och era medarbetare? Finns det någon teknik som kan användas till den förändringen? Välj en förändring som påverkar individen och som förbättrar det arbetet ni redan gör. På så vis är det lätt att motivera medarbetarna att komma med på resan.

David om…

…den digitala tvillingen: ”Ordet har fått en väldigt bred betydelse. Vår tvilling är intelligent och bär på all tänkbar information kring projektet. Dessutom har vi alltid två digitala tvillingar; en som visar hur det är nu, och en som visar hur det ska bli.”

…specifika system, program och mjukvara: ”Vi tog tidigt ett beslut att vår process inte skulle vara beroende av en viss plattform eller system, utan den ska vara flexibel och stödjas av många olika system och teknik. Huvudsaken är istället att planera och sätta metodiken.”

…framtiden: ”Det enda vi vet är att vi inte vet hur det kommer att bli! Men jag tror definitivt att det kommer bli mycket större förändringar i branschen de kommande 5 åren, än det varit de sista 5. Det hoppas jag i alla fall! Den riktigt stora förändringen har inte kommit ännu för branschen.”

Läs mer om mod:group här.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.