Connect with us

Svensk byggbransch

Lindbäcks vinner Hållbarhetspris – gick från 6 till 20 procent kvinnor

Hållbarhet är att se till helheten och det gör verkligen Lindbäcks-koncernen, säger Magnus Edin på SunPine som delade ut priset till Lindbäcks för deras helhetssyn på hållbarhet och framgångsrika fokus på jämställdhet.

Published

on

Lindbacks bygg Linda Rosen SunPine

Lindbäcks Group är det norrländska koncernbolaget där bland annat Lindbäcks Bygg ingår. Nu tilldelas koncernen Hållbarhetspris för sin helhetssyn på hållbarhet och för sitt framgångsrika fokus på jämställdhet. Priset delas ut av SunPine som framställer förnyelsebara drivmedel med hjälp av en restprodukt från pappers- och massatillverkning. Bland ägarna finns Preem, Sveaskog och Södra. Magnus Edin är vd på SunPine. Lindbäcks-koncernen har ett positivt engagemang i samhället i stort, menar han.

– Hållbarhet är att se till helheten och det gör verkligen Lindbäcks-koncernen. Det är ett sjumilakliv att gå från 6 procent till 20 procent, ett jättekliv mot regeringens mål för branschen på 25 procent kvinnor till 2030. Det är konkret och inspirerande.

Utöver att göra framryckningar mot en mer jämställd organisation har Lindbäcks Group etablerat ett hållbart förhållningssätt i hela sin verksamhet. Man bygger t.ex. i trä som är det enda förnybara byggnadsmaterialet. Ett flerfamiljshus i trä släpper ut 50 procent mindre koldioxid under sin totala livscykel jämfört med ett hus med betongstomme. Med en rationell och effektiviserad byggprocess i fabrikerna minimeras också spill och slöseri av material och energi. Dessutom är Lindbäcks nya fabrik självförsörjande på solenergi och fjärrvärme.

 Linda Rosén är vd för Lindbäcks Group.

– Det känns extra bra att det här priset går till hela Lindbäcks, till alla oss som jobbar i företaget. Och att vi får det just för vårat hållbarhetsarbete, då hållbarhet är en grundläggande värdering för oss. Det känns verkligen roligt att vårt arbete uppmärksammas på det viset.

För Magnus Edin är initiativet att dela ut Hållbarhetspriset ett viktigt beslut:

– Med det här priset vill vi lyfta fram andra företag här i regionen som inspirerar och agerar förebilder inom just hållbarhet. Och med hållbarhet så menar vi begreppets hela betydelse, naturligtvis klimatsmarta lösningar som värnar vår miljö, men också social hållbarhet och god långsiktig ekonomi. För oss är jämställdhet en viktig del av detta, därför har vi valt det som årets tema.

Fredagen den 9 november delades Hållbarhetspriset ut för första gången på galan Näringslivets dag på Pite havsbad.

Källa: SunPine

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Byggtrender

Svenskt bolag vill bli global storspelare inom visualiserings-tech

På mindre än ett år har Tech-bolaget wec360° etablerat verksamheten på fem nya internationella marknader, däribland USA. På hemmamarknaden i Sverige har wec360° idag visualiserat hela 36% av alla lägenheter som byggdes under 2018, och är därmed fortsatt marknadsledande.

Published

on

Bolagets specialitet är 3D-teknik inom Virtual Reality och Augmented Reality samt licensbaserade systemlösningar. Med dessa tekniker hjälper wec360° byggbranschen att presentera och marknadsföra sina bostäder, kontorslokaler och kommersiella fastigheter flera år innan de byggs, så att investeringar kan säkras i mycket tidiga skeden. Detta samtidigt som köparna får ett mer omfattande och djupgående underlag för tryggare beslut.

När företaget nu släpper sin årsredovisning för 2018, står det alltså klart att bolagets uttalade ambition att göra internationell sak av sin affär och 3D-teknik är igångsatt på riktigt. På mindre än ett år har man startat verksamhet med skarpa projekt på fem nya marknader: Norge, Danmark, Finland, Polen och USA.

– USA är såklart en drömmarknad, dels för den starka byggmarknaden där, som är större än hela den svenska – inom taxiavstånd i stora städer som New York. Men dels också för att vår teknik ligger väldigt långt fram i relation till allt annat som finns där. Vi tror att det vi kommer med till den amerikanska marknaden kommer att kasta om spelets regler, säger Matt Connors, nytillsatt styrelseordförande, i ett pressmeddelande.

Globala ambitioner till trots så ser bolaget fortfarande den svenska hemmamarknaden som sin viktigaste.

– Vi räknar med att andra länders marknader kommer springa om den svenska vad gäller ren ekonomisk vinning för oss. Men svenskarnas ganska unika omfamnande av ny teknik gör att den svenska marknaden är och kommer förbli superviktig för oss. Det vi utvecklar och kör ut här hemma, är många andra marknader inte mogna för på flera år. På så sätt ger Sverige oss en chans att ligga steget före, säger Per Hjaldahl, utvecklingschef på wec360°.

Continue Reading

Svensk byggbransch

Modigt ledarskap i bygg- och fastighetsbranschen

Vem har yttersta ansvaret för att samhällsbyggnaden lever upp till både ekologisk och social hållbarhet? Detta diskuterades av branschfolk och kommunala tjänstemän på konferensen ”Modigt ledarskap i bygg- och fastighetsbranschen 2.0”.

Published

on

Våga tänka innovativt, bli mer nyfikna och intresserade, sätt människan i centrum! Uppmaningarna från talarna på konferensen var många och av det peppande slaget. Trots att tunga ämnen som klimatkris och bostadsbrist avhandlades var andan bland deltagarna positiv och stämningen full av tillförsikt och hopp om framtiden.

Konferensen arrangerades av Prolog och Altitude Meetings tillsammans med Hyresgästföreningen, Skanska, Croma Arkitekter, BIMobject, Atrium Ljungberg, Fieldly och Mötesplats Social Innovation. Syftet, att lyfta frågan om hur olika aktörer i bygg- och fastighetsbranschen arbetar med ekologisk och social hållbarhet och vems det yttersta ansvaret är att man tar ansvar för dessa frågor, angreps från olika håll av de olika talarna.

Amela Hodzic från Prolog som är initiativtagare till konferensen poängterade att byggarsektorn har ett stort ansvar för en utveckling mot social hållbarhet.

– Ett modigt ledarskap handlar om att våga tänka innovativt!

 Och för att uppmuntra till detta och uppmärksamma gott ledarskap har Prolog och Altitude instiftat en utmärkelse som heter ”Årets Modigaste Ledare”. De nominerade som presenterades på storbildskärmen var inför denna första utdelning Pether Fredholm, Katarina Pelin, Viktoria Buskqvist, Marléne Engström och Petra Sörling, och av dessa blev det Katarina Pelin, förbundsdirektör på VA Syd, som kammade hem priset.

– Jag är så stolt och glad över det här priset. I mitt ledarskap ställer jag mig alltid samma frågor: “var är vi, vart ska vi och varför?” och utifrån det sätter jag alltid en riktning tillsammans med medarbetarna, sa Katarina Pelin.

Malmös tillträdande stadsbyggnadsdirektör Marcus Horning, som ännu innehar samma titel i Lund, talade om staden som fenomen ur ett historiskt perspektiv. Genom att lyfta fram att strukturen i en stad som Damaskus som anlades 5000 år före vår tideräkning präglar staden än idag argumenterade han övertygande att vi måste tänka på att det vi gör i staden idag kommer ha stor impact långt in i framtiden. Detta historiska perspektiv menar Marcus Horning visar också att staden som fenomen är robust.

– Därför är det där vi ska göra de stora hållbarhetsförändringarna vi måste göra, sa han.

Paneldiskussionen med Kenneth Gustavsson från Hyresgästföreningen och Fredrik Friblick från Prolog rörde sig kring initiativet att få fram 1000 nya bostäder till stadens unga. Kenneth förde fram vikten av att få bostäder som unga har råd att bo i och vikten av att lyssna på medlemmarna vad det är de vill ha i sina hem, exempelvis genom en större enkät bland Hyresgästföreningens medlemmar. Fredrik berättade hur de tidigt samlat aktörer till projektet och gjort en gemensam avsiktsförklaring. Nyckeln till att klara av att bygga hållbara och prisvärda bostäder är att samverka bättre.

– Undviker man dubbelarbete och rent slöseri och om alla kommunicerar tydligt kring vad just de kan bidra med blir resultatet så mycket bättre, menade Fredrik.

Ett par inbjudna ungdomar i publiken fick mikrofonen och chans att uttala sig, och sa bland annat att de var positiva till initiativet och att dagens unga är en rörlig och aktiv grupp som sällan har tid eller möjlighet att stå många år i bostadskö, därför är sådana här initiativ välkomna.

Continue Reading

Digitalisering

Så gjorde vi: digitalisering i byggbranschen i praktiken

Emile Hamon: ”Digitaliseringen kan ge stora ekonomiska besparingar”

Published

on

Den 16 maj arrangerade Fieldly, BIMobject och Unicorn Titans träffen Connecting the Dots, ett event med syfte att ge aktörer i byggbranschen chans att utbyta erfarenheter kring digitalisering och att nätverka med varandra. Att temat för dagen väcker intresse var inte att ta miste på, eventet blev snabbt fullbokat.

En av dagens talare var Emile Hamon, verksamhetsutvecklingschef på Veidekke. Han berättade om företagets digitala resa, och delade bland annat en av orsakerna till varför digitalisering varit så viktigt för dem, och varför det är viktigt för hela byggbranschen; med digitaliseringens hjälp kan man åstadkomma stora, ekonomiska besparingar. Ett exempel på det som Emile Hamon tog upp var projektering.

– Har vi inte rätt underlag kostar det oss enorma summor.

Han beskrev också vikten av att utnyttja den information som finns i BIM-modellen för att vara effektiva, och poängterade även att i det allmänna planeringsarbetet och logistiken är digitaliseringen till stor hjälp.

­– Det gäller att få ett bra flyt ute på varje byggarbetsplats.

Även Björn Lahti, digitaliseringschef på LKF Fastigheter, delade företagets digitala resa, och vände fokus mot kunden.

– Vi måste jobba mer mot våra kunder och skapa en bättre digital kundupplevelse. Kunden förväntar sig mer, snabbare.

Oskar Berg, digitalstrateg och verksamhetscoach på Unicorn Titans, hade mycket att säga om hur företag tacklar digitaliseringen.

– Det handlar inte om vad utan hur man angriper digitalisering, sa han bland annat, ett påstående som väl speglar syftet med Connecting the Dots: mindre prat om allt man kan göra, mer prat om ”hur gjorde vi”.

Oskar poängterade också vikten av en gemensam målbild för digitaliseringen, annars blir det ingen samordning, vilket han tydligt illustrerade med en bild på yra höns.

Allt som allt var Connecting the Dots en värdefull chans för branschfolk att dela erfarenheter kring digitalisering, lära av varandras misstag och framsteg, och nätverka.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.