Connect with us

Teknik

Kung Carl Gustaf: “Det gäller att hänga med” – Trä & Teknik 2018

Trä och Teknik i Göteborg är den nordiska mötesplatsen för alla som arbetar med och använder trä. Digitala Byggindustrin var på plats och har sammanfattat tre insikter vi plockar med oss.

Published

on

Kungen Trä och Teknik 2018 Digitala Byggindustrin

Trä och Teknik är Nordens ledande mässa för träindustrin. Under fyra dagar, tisdag till fredag, är Svenska Mässan i Göteborg samlingsplatsen för dig som på något sätt arbetar med och använder trä i din verksamhet. Digitala Byggindustrin var på plats dag 1 och här summerar vi tre saker vi fångade upp. Häng på!

Lärdom 1: ”Det gäller att hänga med”

Mikael Eliasson, direktör för Svenskt Trä, inledde med att påminna om att trä, som byggmaterial och som industri, har stor potential när det kommer till att bygga mer för fler, minska klimatpåverkan och skapa sysselsättning och värde i hela landet. Träindustrin, menar han, bidrar till att bygga ett hållbart Sverige. 

Kung Carl Gustaf XVI drog uppmärksamhet på invigningen av Trä & Teknik 2018. Han inledningstalade och slog fast att träd växer långsamt, men det gör inte kunskapen kring träindustrin och hur vi använder trä i byggande och produktion. Digitaliseringens vindar sveper över alla verksamhetsområden och affärsmodeller utmanas i grunden. Träindustrin är inget undantag. Det gäller som företag att, som kungen betonade, att “hänga med”. Och, som han avslutade sitt inledningstal med; nu kör vi!

Lärdom 2: Träbyggande leder vägen i industrialisering av bygg

Hur kan vi skapa fler arbetstillfällen utanför städerna? Hur kan vi bygga mer effektivt och välplanerat? Hur möter vi den skriande bostadsbristen? Ett svar är att fler kan ta efter Lindbäcks byggs exempel.

Helena Lidelöw är konstruktionschef på Lindbäcks bygg i Piteå, Sverigeledande inom industriellt byggande. På Trä & Teknik bjöd hon på en inspirerande dragning av ett alternativ till traditionellt byggande.

Lindbäcks bygger nämligen helt enligt Lean Production och skapar färdiga så kallade volymer. Volymerna byggs inomhus i den norrländska husfabriken och fraktas sedan till platsen för uppförandet med lastbil, tåg eller båt och monteras på plats. Som exempel bygger man just nu studentbostäder åt studenter vid Lunds universitet, som alltså tillverkas i Piteå och efter en båtresa till Malmö hamn monteras i norra Lund. Hur går det då, oftast, till när Lindbäcks bygger? En projekteringsfas kan ta upp till ca 30 veckor, den följs sedan av ca fyra veckors produktion av så kallade volymer (eller moduler), transport på upp till 90 mil, fyra veckors montering följs av kompletteringar under upp till ca 6 månader. Snabbaste cykeltid från beställning till färdig byggnad är 9 månader.

Lindbäcks nya produktionsanläggning, Haraholmen, upptar en yta om 7 fotbollsplaner och har kapacitet att bygga 16 volymer på en arbetsdag. Det motsvarar ca 1600 lägenheter per år vilket tillsammans med företagets befintliga fabrik klarar att producera 2400 lägenheter om året. Och trä har en stor del i att göra det industriella byggandet verklighet. Inte mindre än 1700 kubikmeter limträ och 8000 kubikmeter virke går åt varje år. Inspirerande!

Helena Lidelöw Lindbäcks bygg Trä och Teknik 2018

Helena Lidelöw, konstruktionschef på Lindbäcks bygg, talade om hur de jobbar med industriellt byggande.

Lärdom 3: Digitalisera mera, men inte för sakens skull

Digitalisering stod, så klart, i fokus för flera punkter på programmet. Svensk möbelindustri är en stor konsument av trä och flera aktörer var representerade på mässan.

Kinnarps vd, Robert Petersson, betonade till exempel att digitalisering måste göra att processer, arbetssätt och flöden blir enklare och smartare. Att digitalisera för att det ska se bra ut på ytan – likt en polerad dörr – utan att göra arbetet för medarbetare och företag lättare saknar poäng, menar han.

“Jag köper inte något enbart för att det är nytt, det måste ha bevisat sin nytta.”

Stefan Fölster, nationalekonom och tidigare chefsekonom vid Svenskt Näringsliv, bjöd på dagens kanske bästa liknelse när han till panelsamtalet infogade en varning till företag att springa på alla “digitaliseringsbollar” och tappa fokus på vad som faktiskt skapar nytta för det egna företaget och kunderna.

Det gäller istället, menar han, att bete sig som en tiger, som uppmärksamt följer omgivningen och är redo att fälla vildsvinen när de uppenbarar sig. För, som Stefan sa:

“När det springer ett vildsvin över vägen måste man ha kraften att fälla det.”

Tips!

Ett sätt att framtidssäkra sin byggverksamhet är att hålla koll på byggprojekten och alla som är involverade i dem. Fieldly är ett digitalt projekthanteringsverktyg som hjälper dig med just det.

Kungen på Trä och Teknik 2018

Kung Carl Gustaf besökte Trä & Teknik och lär ha ett stort intresse för trä och träindustrin.

Foto i banner: Skvader Media, Rickard Olausson

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Arbetsledning

Digital projekthantering: så får du medarbetarna att använda systemet

Du har bestämt dig. Ni ska arbeta digitalt. Du har fått nog av röriga underlag och tappade kostnader. Men hur kan du som chef göra för att få medarbetarna att använda det digitala verktyget?

Published

on

Digital projekthantering

Du har bestämt dig. Du har fått nog av röriga underlag och tappade kostnader. En enklare vardag lockar. Gott så. Men har du dina medarbetare med dig? Har de också bestämt sig för att använda det nya systemet? Du kanske tror att det räcker med att tjata, gnälla, och kanske också skälla, på dem för att de ska komma ihåg att göra sina rapporter och dokumentationer. Riktigt så enkelt är det inte. Men det behöver inte vara svårt heller. Dina medarbetare måste nämligen bestämma sig för att ge systemet en chans. Ge oss tre minuter så förklarar vi stegen dina medarbetare behöver gå igenom för att ditt projekthanteringssystem ska bli en succé.

Syfte och mål på individnivå

När vi inte förstår varför vi förväntas göra en uppgift, särskilt när det gäller en ny sådan, är sannolikheten mycket liten att vi faktiskt kommer utföra den. En order eller piska kan få oss att lyda ett tag men vi gör det oftast motvilligt och tar varje chans vi kan till att fuska eller återgå till våra gamla vanor. Visa och förklara istället för dina medarbetare varför de ska börja utföra nya sysslor. På så sätt engagerar du dem i själva syftet med det nya verktyget.

Medarbetaren som inser hur mycket fortare han eller hon kommer hem till familjen eller fritidsintresset efter arbetsdagens slut genom att t.ex. rapportera sina körningar digitalt är mer benägen att ta upp telefonen och göra detta än den medarbetare som bara fått veta att chefen förväntar sig digitala rapporter.

Du har säkert hört frågan – eller ställt den själv; ”what’s in it for me?”. När alla medarbetare har ett tydligt och bra svar på den kommer de att ta påminnelser om att använda systemet betydligt bättre än om svaret på frågan är ”för att chefen säger det”.

Utse en eller flera ambassadörer

Förebilder är viktiga. Utse en eller flera personer som börjat använda systemet och som övriga medarbetare ser upp till. De flesta av oss behöver veta att det går att lyckas med en uppgift för att vi överhuvudtaget ska försöka. Visst finns det undantag, men de är inte så många. Precis som glädje smittar, smittar goda beteenden av sig.

De bästa förebilderna är de vi lättast kan se oss själva i. Är du chef och den som beslutat att ni ska använda systemet? Låt andra vara ambassadörer.

Ledningens inställning är avgörande

Vi sa precis att du som är chef ska utse andra än dig själv till ambassadörer för nya systemet. Med det sagt är din inställning direkt avgörande för att ditt företag ska få maximal nytta av det. Lev som du lär, var en bra föregångare och se till att använda systemet själv, dagligen. Bygg inte pappershögar på din skrivbordsplats eller i bilens baksäte.

En chef och ledare som är övertygad och lever som han eller hon lär skapar också rätt förutsättningar för systemet i organisationen. Ett nytt system kräver ofta att vissa nya arbetssätt och processer kommer på plats. När du själv är en övertygad användare kommer du se till att skapa naturligt utrymme för dessa. Det kan t.ex. gälla tid- och körrapporter, signering av arbetsorder eller andra handlingar som är viktiga för att systemet ska vara till nytta.

Utbilda, utbilda, utbilda

Med jämna mellanrum måste vi alla traska ut till en uppsamlingsplats när brandlarmet tjuter för att bli påminda om hur vi ska göra i händelse av brand. På samma sätt måste vi påminna oss själva och våra medarbetare om hur, och framför allt varför, vi använder vårt digitala verktyg och system.

Teamet kanske har växt sedan förra genomgången av systemet och nya medarbetare måste få chansen att lära sig. Men framför allt uppdateras och förbättras digitala verktyg ständigt. Ta för vana att ha en kortare genomgång av systemet varje månad för att försäkra dig om att alla medarbetare är med på tåget. Denna genomgång kan också vara ett utmärkt tillfälle att få feedback på funktioner som saknas och som system som t.ex. Fieldly kan hjälpa dig att komplettera med. 

Alla får en personlig assistent

Ett digitalt system må ha med teknik att göra, men det är inget isolerat IT-projekt och ska inte behandlas så heller. Ett bra system är den där personliga assistenten du så ofta önskat att du hade nära tillhands. Och nu har du det, i din ficka. För rätt använt är ett smart system den bästa assistent du kan tänka dig. Inte bara du som är chef eller arbetsledare får en assistent; alla får det!

Precis som livs levande assistenter behöver få uppmärksamhet ibland behöver systemet också det. Se till att du och dina medarbetare rapporterar, dokumenterar och använder sig av systemet för att få verklig –  och stor – nytta av det.

Lycka till!

Har du andra tips eller erfarenheter av att implementera digitala verktyg? Hör gärna av dig till oss!

Continue Reading

Digitalisering

Bara jordbruk mindre digitalt än byggbranschen

Som om det inte vore nog att förknippas med machokultur och konservativa synsätt beskylls byggbranschen för att arbeta omodernt. Men siffrorna talar ett tydligt språk. Byggbranschen ligger långt efter de flesta andra branscher när det gäller investeringar i informationsteknik: mindre än en procent av branschens omsättning går till IT-investeringar, vilket kan jämföras med 3,5 till 4,5 procent i bil- och flygindustrin.

Published

on

Bygg digitalisering Fieldly

Som om det inte vore nog att förknippas med machokultur och konservativa synsätt beskylls byggbranschen för att arbeta omodernt. Men siffrorna talar ett tydligt språk.

Byggbranschen ligger långt efter de flesta andra branscher när det gäller investeringar i informationsteknik: mindre än en procent av branschens omsättning går till IT-investeringar, vilket kan jämföras med 3,5 till 4,5 procent i bil- och flygindustrin. Jordbruk och jakt är de enda branscher med lägre digitaliseringsgrad än byggbranschen.

Byggbranschen är en av våra absolut viktigaste samhällsbärande branscher. Utan en stark och välmående byggbransch kommer de flesta av våra stora och kritiska samhällsutmaningar inte att lösas och hundratusentals arbetstillfällen riskeras.

Om byggbranschen globalt ökar produktiviteten med så lite som en procent kan så mycket som 100 miljarder dollar sparas varje år.

Digitalisera bygg nu eller få problem

Ökad konkurrens om uppdrag från såväl nationellt och regionalt som lokalt håll, svårigheter att hålla tidplaner, att fakturera i tid och att fakturera på korrekta grunder är utmaningar som relativt lätt avhjälps genom att hanteras och rapporteras i realtid i ett digitalt verktyg.

Hantverkare tvingas ofta till tidskrävande avbrott i arbetet. För att ta reda på vad som ska göras och vad som gäller måste de pausa arbetet och söka upp information. Frågor som i många fall kan besvaras av tillgång till relevant och korrekt information i ett verktyg som han eller hon garanterat alltid bär med sig, telefonen.

Platschefer och arbetsledare har i sin tur svårt att snabbt överblicka arbetet i realtid och lägger tid på att bilda sig en aktuell uppfattning när han eller hon istället enkelt kan få detta genom rapporter i telefonen. Han eller hon kan också sätta in åtgärder för att lösa befintliga problem eller förebygga problem som är under uppsegling istället för att lösa dem när de redan är ett faktum.

Varför sådant motstånd mot digitalt arbete inom byggbranschen?

En ovilja att investera i teknik som ska ge framtida avkastning är sannolikt ett av de främsta skälen. Stegvisa förbättringar är metoden som byggbranschen slagit in på, troligtvis på grund av en gammal vana att betrakta varje enskilt projekt som unikt.

Föreställningen att ny teknik är komplex och svårimplementerad bidrar också till motviljan att arbeta digitalt. Båda argumenten har dock förlorat bärkraft och tiden är inne att för ett större kliv.

De flesta projekt är idag inte särskilt unika; många egenskaper återkommer från projekt till projekt. Ny teknik behöver inte vara särskilt komplex. Och den behöver definitivt inte vara svår att använda.

Krav på lönsamhet i byggprojekt driver fler att digitalisera

Incitamenten att investera i ny teknik har – hittills – inte heller kommit utifrån i lika stor utsträckning som den gjort för en rad andra, mer digitaliserade, branscher. Skola och utbildningsväsende är ett exempel på en typ av verksamhet där begränsade ekonomiska resurser inte godtagits som skäl för att avstå investeringar i digital teknik. Trycket från elever, föräldrar och omvärlden att använda modern teknik som en del av den ordinarie verksamheten går inte att stå emot.

Drivkraften att digitalisera byggbolag kommer istället sannolikt att komma ur behovet att mäta sig med konkurrenterna och ökande internt missnöje med dåliga arbetsprocesser. När allt fler byggbolag effektiviserar sina arbetsflöden hamnar de som fortsätter hantera arbetet med handpåläggning allt mer på efterkälken.

Verksamheter som länge dragits med sviktande lönsamhet har inte sällan dåliga arbetsflöden och brister i informationsdelning. De har oftast mycket att tjäna på en övergång till digitala arbetsverktyg utformade för optimal processhantering.

Användargränssnitt måste vara ”förmansvänliga”

Det finns idag flera kostnadseffektiva system utformade för mobiltelefoner och tablets. Hur många av dem som är utvecklade för att passa en hantverkare, en platschef och en projektledare är däremot mer oklart. McKinsey tillhör förespråkarna av vad de kallar för ”förmansvänliga” appar och verktyg.

En förmansvänlig eller byggföretagarvänlig app innehåller inte bara de funktioner som respektive yrkeskategori behöver utan är också utformad för att exempelvis en målare med några enstaka tryck på mobiltelefonen ska kunna skapa och skicka iväg en tidrapport eller signera en arbetsorder.

Fördelarna med att arbeta digitalt blir kännbara först när merparten av organisationen använder verktyget. Det är därför av yttersta vikt att det digitala verktyget implementeras på alla nivåer i företaget. Världens bästa verktyg gör ingen skillnad om det inte används.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.