Connect with us

Digitalisering

Jerker Lessing: “på BoKlok tänker vi annorlunda”

Vad tror Jerker Lessing orsakar byggbranschens låga produktivitet? Är digitalisering lösningen på branschens problem och hur kan standardisering leda till mer flexibilitet och produktivitet?

Published

on

Jerker Lessing-Digitala Byggindustrin

I Hyllie i sydöstra Malmö, ligger byggarbetsplatserna på rad. Digitala Byggindustrin är här för att träffa Jerker Lessing, forsknings- och utvecklingschef på BoKlok och expert på industriellt byggande. Vi får hans bästa tips till byggföretag som vill börja öka produktiviteten.

I nästan tjugo år har Jerker Lessing arbetat med industrialiseringsfrågor, först som konsult och sedan som forskare, men också som båda parallellt. Det var under tiden som forskare i industriellt byggande som han kom i kontakt med BoKlok, boendekonceptet utvecklat i samarbete mellan Skanska och Ikea. Utöver rollen på BoKlok är Jerker även adjungerad professor vid Stanford University, där han undervisar i industriellt byggande.

Kalifornien är området han har bäst koll på i USA. Där finns åtminstone tio lovande företag som uppstått de senaste åren, säger han. Men generellt är den amerikanska byggbranschen långt efter den svenska vad gäller industrialisering inom bygg och industriellt byggande.

– Det finns de som verkligen har satsat på digitalisering och har blivit digitala byggföretag. Det som skiljer oss åt är nog den amerikanska mentaliteten där man ska utvecklas fort och bli världsledande. En hel del av de nya byggföretagen är riskkapitalfinansierade och har alltså mycket pengar att röra sig med. Då ställs det också krav på att de ska utvecklas snabbt.

Sedan tre år tillbaka är rollen som BoKloks forsknings- och utvecklingschef Jerkers huvudfokus. Mycket tid har ägnats åt att vidareutveckla den egna fabriken och byggarbetsplatserna och – genom att jobba med Lean Production – ändra hur saker och ting ska röra sig för att få till bättre logistik och flöden.

Vad är han mest nöjd över att ha åstadkommit under den tiden?

– Jag är absolut inte färdig, och det blir jag nog aldrig har jag en känsla av, men jag har påverkat en del. Vi har tagit steg för att utveckla vår fabrik och våra byggarbetsplatser, det är jag glad och stolt över. Vi har också tagit beslut och steg mot att utveckla en produktplattform för att ytterligare vässa vårt kunderbjudande och samtidigt skapa effektivare processer. Och så har vi bestämt oss för att installera solceller på alla nya flerfamiljshus, det är jag väldigt glad för!

Just produktplattform är ett nyckelord när det gäller att öka produktiviteten, men det återkommer vi till snart. Produktivitetsutvecklingen i byggbranschen har i princip stått stilla i femtio år, enligt Jerker Lessing och den bilden är han inte ensam om. Att förstå de bakomliggande orsakerna gör det lättare att navigera bland komplexa förändringar som måste till för att en förändring ska ske.

– Jag tror att en förklaring till att byggbranschen inte genomgått en mer omfattande industrialisering och produktivitetsutveckling är att den är väldigt gammal. Byggbranschen har alltid funnits på ett sätt. Den är i grunden hantverksbaserad och den har anor och länkar tillbaka till skråväsendet. Det har skapats företag som är strukturerade efter det och inte minst efter att varje byggprojekt är en unik företeelse.

Industriellt byggande, och ett ökat inslag av industriella byggmetoder i ett mer traditionellt byggande, bör förstås som ett sätt att effektivare utnyttja resurser och kompetens med tekniska plattformar och förtillverkning – prefab – av byggelement. Digitalisering, och digitala arbetsmetoder, är en viktig del av industriellt byggande. Även om det just nu pratas mycket om digitalisering i byggbranschen tror inte Jerker att man har sett den stora potentialen riktigt ännu. Branschens projektorienterade karaktär gör den särskilt trög och komplex att förändra, tror han.

– Eftersom kopplingen mellan de unika projekten är svag blir också nyttan med industrialisering eller digitalisering lite svagare. Alltså ser man inte nyttan eftersom man tittar in i sin box så som den är. Om man tillåter sig att ändra lite på den boxen, då ser man förmodligen nyttan tydligare.

Sverige har många stora tunga företag som har funnits väldigt länge och under årtionden strukturerat sig för att på bästa sätt klara av en projektorienterad struktur, vilket man lyckas med enligt Jerker.

– Det går ju förhållandevis bra. Men tittar man på kurvorna över tid så ser det ju inte så imponerande ut, tyvärr. Då ligger det ganska stilla. Medan tillverkningsindustrin de senaste 50 åren har haft en 250-procentig ökning av produktiviteten. Och det är ju skillnad.

Bristen på global konkurrens tror han är en annan förklaring till den låga produktivitetsutvecklingen.

– Många tillverkningsindustrier är utsatta för global konkurrens och det har tvingat dem att utvecklas och bli effektivare. Det har vi inte sett i byggbranschen och det kanske också har länkar tillbaka till var byggandet kommer ifrån; någonting väldigt lokalt.

Även om det finns byggföretag som verkar på en internationell marknad sker inte erfarenhets- och kunskapsutbyte på samma systematiska och detaljerade sätt som i ett industriföretag där man arbetar med produktfokus och plattformar.

Han understryker att byggnader naturligtvis ska vara unika, men att organisationen och logistiken som omger dem inte behöver vara det. Hög produktivitet är svår att upprätthålla om man tillåter allt att vara unikt.

– Produktivitet har ju väldigt tydliga länkar till kontinuitet, att saker och ting ska göras på samma sätt eller se likadant ut eller bestå av likadana lösningar.

På BoKlok har man koncentrerat alla insatser efter ett tydligt definierat kundsegment. Jerker är nöjd med stegen som tagits mot att utveckla den egna fabriken och att man valt att gå i riktning mot en produktplattform, som kan öka både effektiviteten och kundfokus på samma gång.

– På BoKlok tänker vi annorlunda. Vi har ju ett väldigt, väldigt, tydligt kundsegment som vi fokuserar på. Kundsegment och dess tillhörande betalningsförmåga. Vi har riktat allt vi gör utifrån det. Vi har utgått från det när vi har designat våra produkter, vårt produktionssystem, vårt sätt att sälja; allting.

På liknande sätt menar Jerker att byggföretag kan gå tillväga i arbetet med andra produkter och kunder. Skolor, förskolor, butiker, industrilokaler – till och med sjukhus – skulle kunna byggas med ett ökat inslag av industriella metoder. Det handlar inte om att skapa identiska byggnader, det är Jerker noga med att understryka. Han är medveten om att sjukhus är väldigt komplexa att bygga.

– Det handlar om att skapa processer och tekniska lösningar och få det att funka som ett produktionssystem; effektivt. Och leverera det kunderna vill ha på ett smart och effektivt sätt, till rätt kvalitet, osv, och till rätt kostnad. Det tror jag man kan göra på det mesta.

Nyligen besökte Jerker Scanias fabrik i Oskarshamn. Där tillverkas förarhyttar till lastbilar, och fabriken går i synk med företagets fabrik i Södertälje där motorer och chassin tillverkas. Det som tuffar ut från Oskarshamnsfabriken går i takt med fabriken i Södertälje så att samtidigt som chassit till produkt X tuffar ut i Södertälje, tuffar hytten till samma produkt ut i Oskarshamn och så sammanstrålar de två för slutmontage. Och alla lastbilar är unikt konfigurerade efter kundernas specifikationer. Det har man kunnat uppnå genom en målmedveten utveckling av sin plattform och sitt produktionssystem.

– Det är ganska fantastiskt. Det får vara lite som en vision, kan vi lära oss lite av det så är det rätt häftigt. Det är en helt annan produkt, men där finns helt klart inspiration att hämta.

Att standardisera och öka graden av automatisering i syfte att göra en verksamhet mer flexibel kan låta motsägelsefullt.

– Det känns ju som en paradox – genom att standardisera stenhårt – så skapar man flexibilitet i det man levererar till kunderna. Man måste driva det så långt att den tekniska plattformen, och alla komponenter, är så standardiserade – men med gemensamma gränssnitt – så att man kan kombinera olika ingående prylar unikt.

Slutprodukten, menar Jerker, blir då helt kundspecifik. Bakom produktiviteten hos Scania – och andra företag i tillverkningsindustrin – ligger ett genomgripande arbete med digitalisering.

– För att alla dessa tusentals komponenter och arbetsmetoder ska funka måste man ha ett seriöst IT-stöd.

Jerker Lessing har argumenterat för att behovet av nya affärsmodeller är överhängande om traditionellt projektbaserat byggande framgångsrikt ska kunna ta till sig fler aspekter av industriellt byggande. I en rapport han och Niclas Andersson presenterat säger såväl leverantörer som entreprenörer sig vilja ha närmare och mer långsiktiga affärsrelationer som sträcker sig utöver enstaka projekt. Vad är det som bromsar utvecklingen?

– Jag tror många kan vara överens om att det behövs, men det är samtidigt väldigt svårt att förändra affärsmodeller. Affärsmodeller ligger ju väldigt nära strategi. Och ett företags strategi speglar ju sig så klart i hur man arbetar, hur man är organiserad, och hur man gör affärer och vilka belöningssystem man har, osv. Det är inget man ändrar supersnabbt.

I en gammal bransch som bygg är det dessutom riktigt tunga strukturer som ska ändras. Och det må vara en sak att förändra sitt eget företag, men ett byggprojekt består ju också till stor del av många andra aktörer.

– Sen tror jag att det går inte att lösa det här på projektnivå utan det måste upp på företagsnivå – och kanske i någon mån – på branschnivå.

Företag som faktiskt lyckas öka produktiviteten kan fungera som triggers och få med sig andra och därmed ekosystemen runtom. Då kanske branschen också börjar ändra sig, tror Jerker.

Avslutningsvis, hur kan ett genomsnittligt svenskt byggföretag börja arbeta för att öka produktiviteten? Det här är Jerker Lessings tips.

  • Börja med att titta på flödet av information. Hitta någon form av digital ryggrad och digitalisera det flödet av information. Stanna inte vid ritningar utan inkludera all relaterad information så att inte vissa saker blir effektiva och vissa supertröga. Försöka skapa ett effektivt och pålitligt informationsflöde.
  • Var kritisk. Digitalisera inte de dåliga och ineffektiva processerna utan passa på att förändra dem. Var inställd på att det inte bara blir ett digitaliseringsprojekt, utan ett förändringsprojekt för företaget.
  • Låt digitaliseringen möjliggöra ständiga förbättringar. Påbörja den resan. Företag ser olika ut; man har olika syfte och affärsidé och affärsmodell. Men att jobba med ständiga förbättringar på ett eller annat sätt; om det är av tekniska lösningar, eller sina processer och metoder och samarbetsformer, produkter (alltså det man bygger), kundrelationer. Börja titta på dessa och hitta det som är långsiktigt och att det ska leva efter tid. Börjar man se det som att det är mer som ska vara kvar än som ska vara unikt, då börjar man kanske också se nyttan av att utsätta det för ständiga förbättringar. Då kan digitalisering vara en katalysator för det.

Bild: Eitvydas Rastutis, Fieldly

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Byggtrender

Svenskt bolag vill bli global storspelare inom visualiserings-tech

På mindre än ett år har Tech-bolaget wec360° etablerat verksamheten på fem nya internationella marknader, däribland USA. På hemmamarknaden i Sverige har wec360° idag visualiserat hela 36% av alla lägenheter som byggdes under 2018, och är därmed fortsatt marknadsledande.

Published

on

Bolagets specialitet är 3D-teknik inom Virtual Reality och Augmented Reality samt licensbaserade systemlösningar. Med dessa tekniker hjälper wec360° byggbranschen att presentera och marknadsföra sina bostäder, kontorslokaler och kommersiella fastigheter flera år innan de byggs, så att investeringar kan säkras i mycket tidiga skeden. Detta samtidigt som köparna får ett mer omfattande och djupgående underlag för tryggare beslut.

När företaget nu släpper sin årsredovisning för 2018, står det alltså klart att bolagets uttalade ambition att göra internationell sak av sin affär och 3D-teknik är igångsatt på riktigt. På mindre än ett år har man startat verksamhet med skarpa projekt på fem nya marknader: Norge, Danmark, Finland, Polen och USA.

– USA är såklart en drömmarknad, dels för den starka byggmarknaden där, som är större än hela den svenska – inom taxiavstånd i stora städer som New York. Men dels också för att vår teknik ligger väldigt långt fram i relation till allt annat som finns där. Vi tror att det vi kommer med till den amerikanska marknaden kommer att kasta om spelets regler, säger Matt Connors, nytillsatt styrelseordförande, i ett pressmeddelande.

Globala ambitioner till trots så ser bolaget fortfarande den svenska hemmamarknaden som sin viktigaste.

– Vi räknar med att andra länders marknader kommer springa om den svenska vad gäller ren ekonomisk vinning för oss. Men svenskarnas ganska unika omfamnande av ny teknik gör att den svenska marknaden är och kommer förbli superviktig för oss. Det vi utvecklar och kör ut här hemma, är många andra marknader inte mogna för på flera år. På så sätt ger Sverige oss en chans att ligga steget före, säger Per Hjaldahl, utvecklingschef på wec360°.

Continue Reading

Digitalisering

Digitalisering ger gruvor ett sjätte sinne

Genom att sammankoppla maskiner, människor och system kan gruvindustrins prestanda ökas.

Published

on

@epiroc

Behovet av att öka digitaliseringen för att förbättra produktiviteten, problemet som stora delar av byggbranschen tampas med, finns även i Sveriges gruvindustri. Där handlar det också om att öka säkerheten på en extrem arbetsplats. Och nu kommer ett nyskapat system som gör anspråk på att hjälpa till med detta förändringsarbete. Systemet, som fått namnet 6th Sense, är skapat av Epiroc och har stort fokus på att koppla samman och integrera redan existerande system. Dessutom ska man genom en ökad användning av automation nå en högre produktivitet i gruvan, samtidigt som driftskostnaderna blir lägre.

– Namnet 6th Sense antyder att det här sättet ger något extra och det är precis vad det gör. Bland annat innebär det betydande fördelar så som möjligheten att följa och reagera i realtid på arbetsförhållanden och utrustningens behov, säger Helena Hedblom, Epirocs Gruv- och Infrastrukturchef till Entreprenad.

Ett exempel på vad 6th Sense kan användas til är den nya möjligheten att fjärrstyra Epirocs populära Simba riggserie för långhålsborrning. Automatiseringspaketet innehåller funktioner för att övervaka, planera och automatisera borrningen från riggen eller på distans. Förutom att det blir snabbare och enklare att flytta riggen så ger fjärrstyrningen en säkrare arbetsmiljö och minskar variationen i prestanda.

– 6th Sense bygger på våra kunders behov av att implementera digitalisering, automatisering och nya processintegrationer, säger Helena Hedblom.

Läs mer här!

Foto: @epiroc

Continue Reading

Digitalisering

Så gjorde vi: digitalisering i byggbranschen i praktiken

Emile Hamon: ”Digitaliseringen kan ge stora ekonomiska besparingar”

Published

on

Den 16 maj arrangerade Fieldly, BIMobject och Unicorn Titans träffen Connecting the Dots, ett event med syfte att ge aktörer i byggbranschen chans att utbyta erfarenheter kring digitalisering och att nätverka med varandra. Att temat för dagen väcker intresse var inte att ta miste på, eventet blev snabbt fullbokat.

En av dagens talare var Emile Hamon, verksamhetsutvecklingschef på Veidekke. Han berättade om företagets digitala resa, och delade bland annat en av orsakerna till varför digitalisering varit så viktigt för dem, och varför det är viktigt för hela byggbranschen; med digitaliseringens hjälp kan man åstadkomma stora, ekonomiska besparingar. Ett exempel på det som Emile Hamon tog upp var projektering.

– Har vi inte rätt underlag kostar det oss enorma summor.

Han beskrev också vikten av att utnyttja den information som finns i BIM-modellen för att vara effektiva, och poängterade även att i det allmänna planeringsarbetet och logistiken är digitaliseringen till stor hjälp.

­– Det gäller att få ett bra flyt ute på varje byggarbetsplats.

Även Björn Lahti, digitaliseringschef på LKF Fastigheter, delade företagets digitala resa, och vände fokus mot kunden.

– Vi måste jobba mer mot våra kunder och skapa en bättre digital kundupplevelse. Kunden förväntar sig mer, snabbare.

Oskar Berg, digitalstrateg och verksamhetscoach på Unicorn Titans, hade mycket att säga om hur företag tacklar digitaliseringen.

– Det handlar inte om vad utan hur man angriper digitalisering, sa han bland annat, ett påstående som väl speglar syftet med Connecting the Dots: mindre prat om allt man kan göra, mer prat om ”hur gjorde vi”.

Oskar poängterade också vikten av en gemensam målbild för digitaliseringen, annars blir det ingen samordning, vilket han tydligt illustrerade med en bild på yra höns.

Allt som allt var Connecting the Dots en värdefull chans för branschfolk att dela erfarenheter kring digitalisering, lära av varandras misstag och framsteg, och nätverka.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.