Connect with us

Experterna

”Jag är less på att försvara byggbranschen”: Jimmy Dahlström är ny krönikör!

Published

on

Jimmy Dahlström Digitala Byggindustrin

Jag vill tacka…

Då var det dags för mig att börja skriva krönikor här på Digitala Byggindustrin. För er som inte kommit i kontakt med mig tidigare så heter jag Jimmy Dahlström och jag brukar beskriva mig som en samhällsbyggar-eldsjäl. Jag tycker att samhällsbyggnad är fantastiskt, komplext, utmanande och mycket spännande. Jag kommer att dela med mig av mina tankar, kanske utmana branschen och dig som läsare. Jag uppmuntrar interaktion, så kommunicera gärna med mig om ni håller med eller om ni inte alls är av samma åsikt som mig.

Jag har jobbat med effektivisering av samhällsbyggnad i nästan 10 års tid. Varit entreprenör och konsult. I min roll som konsult har jag sett branschen ur många olika aktörers perspektiv vilket i min mening gett mig en bra bild av vilka olika utmaningar som finns i alla led i samhällsbyggandet.

I debatten kring samhällsbyggnad, på tv, i radio och tidningar nämns takt relativt ofta. Det byggs i vad den stora massan tycker, i en för låg takt. Hur svårt kan det vara? Varför bygger man inte bara mer?

Jag har många vänner som jobbar i helt andra branscher än mig. Många av dem jobbar i branscher som har väl utvecklade värdekedjor, som det så fint heter. Det är egentligen ett fint ord som beskriver att från råvara till färdigställd (och inbyggd) produkt har leden effektiviserats. Otaliga är de parmiddagar då jag har till synes oprovocerat fått stå till svars för en hel bransch och dess påstådda ineffektivitet.

Finns det någon sanning i mina vänners anklagelser?

Den bistra sanningen vi inom samhällsbyggnad får lov att tugga i oss är, JA.

Forskning visar att genom en effektiv och välplanerad logistik kan produktionstiderna kortas med 15-20%. Om vi slentrianmässigt antar att den genomsnittliga produktionstiden är 2 år för ett givet projekt skulle detta innebära nästan ett halvårs snabbare produktion i det bästa fallet. Då ska man komma ihåg att detta alltså handlar om bygglogistik, lejonparten av ett projekts livslängd bedrivs i de tidiga skedena. I dessa finns det betydande effektiviseringar att uppnå; jag har själv varit med och halverat tiden för framarbetning av systemhandlingar för ett komplext infrastrukturprojekt.

Detta är givetvis teoretiskt och avvägningen mellan kvalitet och tid är fortfarande viktig. Men faktum kvarstår, vi har en betydande hävstångseffekt att realisera, i samtliga faser av ett projekt, från idé till produktion och sedermera drift och underhåll.

Det finns även en rad andra områden i vilka stora nyttor finns att uppnå förutom logistik, flera av dem kommer jag hantera i mina krönikor framöver.

Så häng med i krönikorna, interagera och låt oss effektivisera byggandet tillsammans! Jag är nämligen less på att behöva försvara vår bransch på mina parmiddagar. Jag skulle vilja skifta fokus och förklara hur vi kan vara så effektiva i jämförelse med annan industri och rodna över mina vänners komplimanger över vår gemensamma bransch.

Från försvar till tacktal.

 

Om krönikören

Jimmy Dahlström är regionchef på Prolog och har mångårig erfarenhet av organisationsutveckling och förändringsledning med hjälp av metoder och verktyg inspirerade av Lean. Att skapa förändring genom innovativa verktyg och metoder är något han brinner oerhört starkt för.

På Digitala Byggindustrin delar han erfarenheter, insikter och reflektioner om hur vi tillsammans kan uppnå en effektivare, mer produktiv och smartare byggindustri.

Jimmy Dahlström är ny krönikör på Digitala Byggindustrin. Under kategorin Experterna hittar du hans och andra krönikörers texter om framtidens byggbransch.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Experterna

Förvirring, kommunikationsbrister, nästan färdigställda gemensamhetsutrymmen och omarbete

Published

on

Jimmy Dahlström Regionchef Prolog

Jag har nyligen fått det lite tveksamma nöjet att i skala 1:1 uppleva en del i byggprocessen som inte är branschens starkaste. Den del av byggprocessen jag talar om är när tillträde till nyproducerad lägenhet sker av den viktigaste personen i värdekedjan, dvs slutkunden. I detta fallet jag själv.

Många företag kämpar med låga NKI (Nöjd Kund Index) siffror, och i dessa slutskeden äts ofta mycket av den planerade lönsamheten upp pga felkostnader som enligt den alldeles för tidigt bortgångne och framstående forskaren Per-Erik Josephson uppgår till så mycket som 6,5 procent av projektets produktionskostnad.

Inom Lean Management talas det ofta och mycket om den viktigaste komponenten för framgång; slutkunden och vikten av att ha fokus på denna. Ständigt fokus på slutkunden. Inte på byggherren. Utan på mig, en helt vanlig människa.

Det är inte alla som vet att Toyota även bygger hus, Toyota Homes. Deras husproduktion präglas av en väldigt hög grad av prefabricering. Tillverkning av modulerna sker resurs- och yteffektivt, men det som är mest intressant och fascinerande är att inför varje arbetspass så börjar alla yrkesarbetare med att buga inför bilder på slutkunden som sitter annonserad i samband med produktionsplatsen. Bilder på helt vanliga människor som jag. Människor som precis gjort sitt livs största affär. Greppet med bilder på slutkunden kanske inte är helt förenligt med GDPR men ack så tankeväckande.

Jag är tämligen övertygad om att flertalet av de väldigt kostsamma fel som måste åtgärdas när slutkunden redan flyttat in skulle elimineras om de som utför de värdeskapande arbetena visste vem de faktiskt monterar köksfläkten för. Visste de vilken fas i livet vi är i och varför vi köpt just den här lägenheten i det här området skulle en personlig relation uppstå och en ökad noggrannhet infinna sig.

Vidare har jag även fått uppleva hur kommunikation mellan slutkund och projektutvecklarens kundservice fungerar. Och jag har inte tillräckligt med rader i denna krönika för att beskriva allt utvecklingsbart i den interaktionen. Däremot finns det även här inspiration att ta från Lean och andra managementfilosofier och forskning. En välinformerad slutkund är oftast en mycket nöjd slutkund; det finns inget som dödar nöjdhet som desinformation.

Problem, utmaningar, åtgärder och handlingsplaner ska synas tydligt och tidigt. I andra branscher är det numera praxis att slutkunden i ett interaktivt gränssnitt kan följa ett ärende och dess status och slutkunden har givetvis möjlighet att boka insatser från leverantören på tider som passar slutkundens vardag.

Så vad ville jag ha sagt med den här krönikan? Jo…

Allt för många entreprenörer och projektutvecklare saknar fokus på slutkunden och slutkundens upplevelse i samband med tillträde. Och detta står i korrelation med deras lönsamhet. Det är absolut inte hela lösningen på lönsamhetsbesvär i branschen men däremot en väldigt viktig pusselbit till att uppnå högt NKI, och i det längre perspektivet referens- och ambassadörsmarknadsföring och lönsamhet.

Vill ni ha hjälp, då vet ni var ni hittar mig.

/ en inte helt nöjd slutkund

Continue Reading

Experterna

Att överleva är inte gratis: hög tid för bygg att investera i framtiden

Published

on

Viktor Davidov header-2

Att slopa ritningen som juridiskt bindande handling är inte gjort på en handvändning. Det kostar tid, och alltså pengar, att våga utforska de möjligheter som medför att juridiskt bindande handlingar inte längre är pappersbaserade PDF:er. Men när det väl är gjort är vinsterna så mycket högre än det investerade kapitalet. Självklart syftar jag på att istället använda en databas som juridiskt bindande handling, i byggbranschen kallar vi det BIM.

I min förra krönika nämnde jag projektet jag drev på NCC ihop med Sweco och Nordan, där hela upphandlingen gjordes utan ritningar. Det krävdes blod, svett och pengar för att få resultat, men nu bedrivs flera projekt på samma sätt och vinsterna överstiger mångfaldigt kostnaden i det första projektet.

Och där har vi en stor utmaning i byggbranschen: vi ser inte företaget som ett företag, utan vi ser företaget som många projekt där kostnaden också ska tas i projektet. Det får inte under några omständigheter förekomma overheadkostnader. För hur ska det motiveras för aktieägarna?

Det är dock bara i byggbranschen det ser ut såhär. All annan industri har höga kostnader för FoU, och är stolta över dem. Se på ABB som exempel. De har en filial som har som syfte att konkurrera ut moderbolagets kärnverksamhet. Om inte det är innovation så vet jag inte vad det är.

Byggbranschen måste ta en funderare på hur vi bedriver innovation och utveckling och hur kostnaderna tas. Motiveringen är förhållandevis enkel; om vi inte satsar tid och pengar på att överleva, kommer vi dö ut. För självklart är det någon annan som ser stora möjligheter att till exempel slopa ritning som juridiskt bindande och därmed kunna erbjuda större avkastning på investerat kapital. Jag vet ett bolag. Det börjar på Mod och slutar på Group.

Nyfiken på Mod Group?

Continue Reading

Experterna

”Den som kan övertyga mig om hur vi framtidssäkrar bostadsbyggandet får mitt förtroende”

Published

on

Jimmy Dahlström Regionchef Prolog

Det har väl knappast undgått någon att det stundar ett viktigt val i Sverige.  När ni läser detta går debatten het, och vi kan inom kort stå inför radikala förändringar på den politiska kartan. Men även i det samhälleliga klimatet.

Jag tycker personligen att detta är spännande tider. Vilka partier lyckas fånga medborgarnas hjärta och skapa så mycket förtroende att jag som individ väljer att lägga min demokratiska röst på just dem? Det är ett stort förtroende, att representera min och din röst, att leda landet på uppdrag av oss. Ärofyllt, ansvarsfyllt och kanske stundtals ångestladdat.

Hittills i debatten har de klassiska ämnena som skola, vård och omsorg fått mycket utrymme tillsammans med ämnen präglade av den senaste tidens överhettning såsom krisberedskap osv.

Fördelningen av resurser till polisen är ett annat ämne som debatterats hett, likväl som immigrationspolitiken.

Men fattas det inte en vital fråga?

Var är debatten kring samhällsbyggnad?

Demoskop genomförde nyligen en undersökning där de tillfrågat 1048 st personer om vilket ämne de tycker är viktigast inför valet.

Samhällsbyggnad finns inte med på topp 10.

Detta är enligt mig ett sorgligt kvitto på att de allra flesta av oss inte förstår konsekvenserna av en dysfunktionell samhällsbyggnadspolitik.

Bankväsendets agerande skapar oro på marknaden; både bostadsutvecklare och konsumenter tar upp kudden och håller för ansiktet likt ett barn som tittar på en alltför otäck film. Lösningen med kudden för ansiktet fungerar i filmscenariot, men fungerar tyvärr inte gällande bostadspolitiken.

Det stora underskottet på bostäder försvinner inte för att kudden är framför ansiktet. Den låga digitaliseringsgraden i branschen ökar inte, och produktiviteten blir inte bättre.

Jag skulle vilja se en samhällsbyggnadsminister som på allvar informerar allmänheten och hanterar dessa frågor.

Jag vill inte vara en del av den generation som diskvalificerar våra barnbarn från att bosätta sig i de tre storstadsregionerna, något som faktiskt håller på att hända.

Den som kan övertyga mig om hur vi framtidssäkrar bostadsbyggandet får mitt förtroende att föra min talan.

Och finner jag ingen, då kommer jag själv kandidera till nästa val.

Löfte, eller hot?

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.