Connect with us

Experterna

”Jag är less på att försvara byggbranschen”: Jimmy Dahlström är ny krönikör!

Published

on

Jimmy Dahlström Digitala Byggindustrin

Jag vill tacka…

Då var det dags för mig att börja skriva krönikor här på Digitala Byggindustrin. För er som inte kommit i kontakt med mig tidigare så heter jag Jimmy Dahlström och jag brukar beskriva mig som en samhällsbyggar-eldsjäl. Jag tycker att samhällsbyggnad är fantastiskt, komplext, utmanande och mycket spännande. Jag kommer att dela med mig av mina tankar, kanske utmana branschen och dig som läsare. Jag uppmuntrar interaktion, så kommunicera gärna med mig om ni håller med eller om ni inte alls är av samma åsikt som mig.

Jag har jobbat med effektivisering av samhällsbyggnad i nästan 10 års tid. Varit entreprenör och konsult. I min roll som konsult har jag sett branschen ur många olika aktörers perspektiv vilket i min mening gett mig en bra bild av vilka olika utmaningar som finns i alla led i samhällsbyggandet.

I debatten kring samhällsbyggnad, på tv, i radio och tidningar nämns takt relativt ofta. Det byggs i vad den stora massan tycker, i en för låg takt. Hur svårt kan det vara? Varför bygger man inte bara mer?

Jag har många vänner som jobbar i helt andra branscher än mig. Många av dem jobbar i branscher som har väl utvecklade värdekedjor, som det så fint heter. Det är egentligen ett fint ord som beskriver att från råvara till färdigställd (och inbyggd) produkt har leden effektiviserats. Otaliga är de parmiddagar då jag har till synes oprovocerat fått stå till svars för en hel bransch och dess påstådda ineffektivitet.

Finns det någon sanning i mina vänners anklagelser?

Den bistra sanningen vi inom samhällsbyggnad får lov att tugga i oss är, JA.

Forskning visar att genom en effektiv och välplanerad logistik kan produktionstiderna kortas med 15-20%. Om vi slentrianmässigt antar att den genomsnittliga produktionstiden är 2 år för ett givet projekt skulle detta innebära nästan ett halvårs snabbare produktion i det bästa fallet. Då ska man komma ihåg att detta alltså handlar om bygglogistik, lejonparten av ett projekts livslängd bedrivs i de tidiga skedena. I dessa finns det betydande effektiviseringar att uppnå; jag har själv varit med och halverat tiden för framarbetning av systemhandlingar för ett komplext infrastrukturprojekt.

Detta är givetvis teoretiskt och avvägningen mellan kvalitet och tid är fortfarande viktig. Men faktum kvarstår, vi har en betydande hävstångseffekt att realisera, i samtliga faser av ett projekt, från idé till produktion och sedermera drift och underhåll.

Det finns även en rad andra områden i vilka stora nyttor finns att uppnå förutom logistik, flera av dem kommer jag hantera i mina krönikor framöver.

Så häng med i krönikorna, interagera och låt oss effektivisera byggandet tillsammans! Jag är nämligen less på att behöva försvara vår bransch på mina parmiddagar. Jag skulle vilja skifta fokus och förklara hur vi kan vara så effektiva i jämförelse med annan industri och rodna över mina vänners komplimanger över vår gemensamma bransch.

Från försvar till tacktal.

 

Om krönikören

Jimmy Dahlström är regionchef på Prolog och har mångårig erfarenhet av organisationsutveckling och förändringsledning med hjälp av metoder och verktyg inspirerade av Lean. Att skapa förändring genom innovativa verktyg och metoder är något han brinner oerhört starkt för.

På Digitala Byggindustrin delar han erfarenheter, insikter och reflektioner om hur vi tillsammans kan uppnå en effektivare, mer produktiv och smartare byggindustri.

Jimmy Dahlström är ny krönikör på Digitala Byggindustrin. Under kategorin Experterna hittar du hans och andra krönikörers texter om framtidens byggbransch.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Experterna

Jimmy Dahlström, Prolog: ”ingen förändring sker om du inte förstår varför”

Det många missar i sin iver att förändra är att på djupet rota anledningen till att saker och ting ska ändras framgent. Att förklara för sig själv eller sin omgivning varför en förändring ska ske och vad som finns på andra sidan – på det ännu grönare gräset – är det viktigaste steget att ta innan resan börjar.

Published

on

Jimmy Dahlström-Experterna

Förändring är otroligt svårt, och då pratar jag inte specifikt för oss verksamma inom samhällsbyggnad. Vi människor gillar generellt sett inte förändringar. Vi är flockdjur som gillar förutsägbarhet och att ha en trygg kontext i vilken få eller inga förutsättningar ändras från dag till dag. Det kan låta lite dystert men så är det.

Det många missar i sin iver att förändra är att på djupet rota anledningen till att saker och ting ska ändras framgent. Att förklara för sig själv eller sin omgivning varför en förändring ska ske och vad som finns på andra sidan – på det ännu grönare gräset – är det viktigaste steget att ta innan resan börjar.

Utan en genuin förståelse för problembilden, och en tydligt uppmålad bild av hur tillvaron ser ut när förändringen är genomförd, kommer kraften att genomföra förändringen inte att vara tillräcklig. En organisation kan ta in hur många duktiga konsulter som helst, du kan anlita den bästa personliga tränaren du kan hitta för pengar, energin att driva igenom förändringen kommer avta om målbilden inte är solklar.

På samma sätt fallerar de flesta förändringsarbeten om förändringarna inte är rotade i en problematik som ska åtgärdas. Om du mår bra, har en fin tillvaro varför ska du då ändra din träningsrutin? Om du däremot sällan eller aldrig uppnår dina mål och har hittat att detta beror på din träningslängd så vet du vad som ska ändras.

Ett annat hinder som många snubblar på är ihärdighet. Att förändra något oavsett vad det är tar tid. Det krävs långsiktighet och uthållighet. Om du går till gymmet en gång och sedan går hem och tittar dig själv i spegeln så kommer du inte att se något resultat. En ledare som provar en ny metod kommer inte att märka skillnad i gruppens dynamik efter första veckomötet.

Oavsett om det gäller sänkta produktionskostnader, kortare ledtider eller ett ökat välmående genom träning så är mitt råd att lägga ner mycket mer tid i utredande skeden av förändringsresan än du tror. Det har du tillbaka många gånger om senare.

Kan du svara tydligt på följande frågor har du bra förutsättningar att lyckas:

  • Vilket problem/utmaning ska förändringen lösa?
  • Vilka resultat kan du verifiera när du är klar?
  • Har du en realistisk tidsplan med uppföljbara delmål?
Continue Reading

Experterna

Viktor Davidov, BIMobject: ”Ju fler kockar, desto bättre soppa”

Med dagens digitala verktyg har vi en fantastisk möjlighet att involvera väldigt många fler kompetenser när ett byggprojekt ska utformas. Poängen med LEAN är att förbereda så mycket som möjligt för nästa mottagare för att minimera icke värdeskapande arbete (så kallat slöseri). Och det är här begreppet “ju fler kockar desto bättre soppa” kommer in.

Published

on

Viktor Davidov header-2

När jag började på Ericsson pratade ingen om LEAN. Alla bara gjorde det istället, och lärde alla nya medarbetare att det här är arbetssättet och varför det är viktigt.

När jag började på NCC påstods att man gjorde LEAN eller skulle börja göra, men ingen berättade varför. Det fick konsekvensen att väldigt få faktiskt på riktigt levde som man lärde.

Poängen med LEAN är att förbereda så mycket som möjligt för nästa mottagare för att minimera icke värdeskapande arbete (så kallat slöseri). Och det är här begreppet “ju fler kockar desto bättre soppa” kommer in.

Med dagens digitala verktyg har vi en fantastisk möjlighet att involvera väldigt många fler kompetenser när ett byggprojekt ska utformas. I tidigare krönika nämnde jag hur fönsterprojekteringen och upphandlingen av fönster effektiviserades markant med hjälp av att fönstrens digitala tvillingar används. Leverantören av fönstren medverkade också i projektet. Ju fler kockar vi blir, desto mer rätt blir det från början, och det är den digitala teknologin som möjliggör insamlingen av kunskapen och informationen. Också känt som ByggnadsInformationsModell.

Om vi sen även gör som kockarna, att vi lagar maten flera gånger, smakar av och testar, innan vi serverar den till kunderna så kan vi allokera om tiden. Från slöseri till värdeskapande aktiviteter. Även detta stavas BIM, ByggnadsInformationsModell. Simulera, förutsäg och analysera slutprodukten i datorn innan du bygger den i verkligheten. Så gör redan andra branscher, och nu har turen kommit till oss i samhällsbyggarsektorn.

Vi har pratat länge om BIM, vi har pratat länge om många kockar. Nu är det dags att på riktigt börja göra något. Mitt tips är att involvera tillverkarna av byggprodukter. För om det är några som kan sina ingredienser så är det ju självklart de som odlar dem.

Continue Reading

Experterna

”Vi i branschen måste bli bättre på att lämna gamla roller” – Jimmy Dahlström, Prolog

Projekten tenderar att alltid hamna i tidsbrist, det är inget nytt, det är nästan så att vi har permanentat det tillståndet. Att alltid ha bråttom till något är det vanliga.

Published

on

Jimmy Dahlström-Experterna

”Jag kan köpa allt, men jag kan inte köpa tid.” Så sa Warren Buffett, en av historiens mest framgångsrika affärsmän.

Jag har i min roll som konsult ynnesten att få hjälpa många organisationer i deras utveckling. Men jag har även haft det ärofyllda uppdraget att coacha individer i deras eget ledarskap.

Och tid dyker inte sällan upp som ett problem. Ingen har tid. Men egentligen har vi alla tid. Alla har samma antal timmar på ett dygn. Ingen är undantagen.

Boverket fick under 2017 i uppdrag av regeringen att kartlägga byggskador och de samhällsekonomiska konsekvenserna av detta. Rapporten visar att dessa kostar minst 50 miljarder kronor årligen, förmodligen betydligt mer. En av orsakerna är – just det – tid.

Tidsbrist i planerings- och projekteringsskedet och i produktion. För mig är detta inget annat än en paradox. Under så många har vi i branschen kämpat med samma problematik. Projekten tenderar att alltid hamna i tidsbrist, det är inget nytt, det är nästan så att vi har permanentat det tillståndet. Att alltid ha bråttom till något är det vanliga.

Ovanstående kostnadsmassa är givetvis ingenting vi ska acceptera, dels som bransch men framförallt inte som skattebetalare. Vi behöver gemensamt kraftsamla för att skapa mer tid, att ge utrymme för utveckling, utvärdering och förbättring.

Min åsikt är att vi i branschen måste bli bättre på att lämna gamla roller och uppfattningar om hur saker och ting ska vara. Vi måste utmana oss själva och varandra till att driva innovation.

Det börjar i mångt och mycket med beställaren. För ställer beställaren utmanande krav på innovation, effektivisering och produktivitet kommer branschen succesivt att anpassa sig och driva utveckling.

På samma gång måste entreprenörerna och konsulterna svara upp på beställarens nya krav. Vi ska tillsammans vända denna finlandsfärja till bransch. Det kommer att ta tid, men tid är på ett sett det enda vi har, och vi har alla lika mycket.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.