Connect with us

Experterna

Förvirring, kommunikationsbrister, nästan färdigställda gemensamhetsutrymmen och omarbete

Published

on

Jimmy Dahlström Regionchef Prolog

Jag har nyligen fått det lite tveksamma nöjet att i skala 1:1 uppleva en del i byggprocessen som inte är branschens starkaste. Den del av byggprocessen jag talar om är när tillträde till nyproducerad lägenhet sker av den viktigaste personen i värdekedjan, dvs slutkunden. I detta fallet jag själv.

Många företag kämpar med låga NKI (Nöjd Kund Index) siffror, och i dessa slutskeden äts ofta mycket av den planerade lönsamheten upp pga felkostnader som enligt den alldeles för tidigt bortgångne och framstående forskaren Per-Erik Josephson uppgår till så mycket som 6,5 procent av projektets produktionskostnad.

Inom Lean Management talas det ofta och mycket om den viktigaste komponenten för framgång; slutkunden och vikten av att ha fokus på denna. Ständigt fokus på slutkunden. Inte på byggherren. Utan på mig, en helt vanlig människa.

Det är inte alla som vet att Toyota även bygger hus, Toyota Homes. Deras husproduktion präglas av en väldigt hög grad av prefabricering. Tillverkning av modulerna sker resurs- och yteffektivt, men det som är mest intressant och fascinerande är att inför varje arbetspass så börjar alla yrkesarbetare med att buga inför bilder på slutkunden som sitter annonserad i samband med produktionsplatsen. Bilder på helt vanliga människor som jag. Människor som precis gjort sitt livs största affär. Greppet med bilder på slutkunden kanske inte är helt förenligt med GDPR men ack så tankeväckande.

Jag är tämligen övertygad om att flertalet av de väldigt kostsamma fel som måste åtgärdas när slutkunden redan flyttat in skulle elimineras om de som utför de värdeskapande arbetena visste vem de faktiskt monterar köksfläkten för. Visste de vilken fas i livet vi är i och varför vi köpt just den här lägenheten i det här området skulle en personlig relation uppstå och en ökad noggrannhet infinna sig.

Vidare har jag även fått uppleva hur kommunikation mellan slutkund och projektutvecklarens kundservice fungerar. Och jag har inte tillräckligt med rader i denna krönika för att beskriva allt utvecklingsbart i den interaktionen. Däremot finns det även här inspiration att ta från Lean och andra managementfilosofier och forskning. En välinformerad slutkund är oftast en mycket nöjd slutkund; det finns inget som dödar nöjdhet som desinformation.

Problem, utmaningar, åtgärder och handlingsplaner ska synas tydligt och tidigt. I andra branscher är det numera praxis att slutkunden i ett interaktivt gränssnitt kan följa ett ärende och dess status och slutkunden har givetvis möjlighet att boka insatser från leverantören på tider som passar slutkundens vardag.

Så vad ville jag ha sagt med den här krönikan? Jo…

Allt för många entreprenörer och projektutvecklare saknar fokus på slutkunden och slutkundens upplevelse i samband med tillträde. Och detta står i korrelation med deras lönsamhet. Det är absolut inte hela lösningen på lönsamhetsbesvär i branschen men däremot en väldigt viktig pusselbit till att uppnå högt NKI, och i det längre perspektivet referens- och ambassadörsmarknadsföring och lönsamhet.

Vill ni ha hjälp, då vet ni var ni hittar mig.

/ en inte helt nöjd slutkund

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Experterna

Jimmy Dahlström, Prolog: ”ingen förändring sker om du inte förstår varför”

Det många missar i sin iver att förändra är att på djupet rota anledningen till att saker och ting ska ändras framgent. Att förklara för sig själv eller sin omgivning varför en förändring ska ske och vad som finns på andra sidan – på det ännu grönare gräset – är det viktigaste steget att ta innan resan börjar.

Published

on

Jimmy Dahlström-Experterna

Förändring är otroligt svårt, och då pratar jag inte specifikt för oss verksamma inom samhällsbyggnad. Vi människor gillar generellt sett inte förändringar. Vi är flockdjur som gillar förutsägbarhet och att ha en trygg kontext i vilken få eller inga förutsättningar ändras från dag till dag. Det kan låta lite dystert men så är det.

Det många missar i sin iver att förändra är att på djupet rota anledningen till att saker och ting ska ändras framgent. Att förklara för sig själv eller sin omgivning varför en förändring ska ske och vad som finns på andra sidan – på det ännu grönare gräset – är det viktigaste steget att ta innan resan börjar.

Utan en genuin förståelse för problembilden, och en tydligt uppmålad bild av hur tillvaron ser ut när förändringen är genomförd, kommer kraften att genomföra förändringen inte att vara tillräcklig. En organisation kan ta in hur många duktiga konsulter som helst, du kan anlita den bästa personliga tränaren du kan hitta för pengar, energin att driva igenom förändringen kommer avta om målbilden inte är solklar.

På samma sätt fallerar de flesta förändringsarbeten om förändringarna inte är rotade i en problematik som ska åtgärdas. Om du mår bra, har en fin tillvaro varför ska du då ändra din träningsrutin? Om du däremot sällan eller aldrig uppnår dina mål och har hittat att detta beror på din träningslängd så vet du vad som ska ändras.

Ett annat hinder som många snubblar på är ihärdighet. Att förändra något oavsett vad det är tar tid. Det krävs långsiktighet och uthållighet. Om du går till gymmet en gång och sedan går hem och tittar dig själv i spegeln så kommer du inte att se något resultat. En ledare som provar en ny metod kommer inte att märka skillnad i gruppens dynamik efter första veckomötet.

Oavsett om det gäller sänkta produktionskostnader, kortare ledtider eller ett ökat välmående genom träning så är mitt råd att lägga ner mycket mer tid i utredande skeden av förändringsresan än du tror. Det har du tillbaka många gånger om senare.

Kan du svara tydligt på följande frågor har du bra förutsättningar att lyckas:

  • Vilket problem/utmaning ska förändringen lösa?
  • Vilka resultat kan du verifiera när du är klar?
  • Har du en realistisk tidsplan med uppföljbara delmål?
Continue Reading

Experterna

Viktor Davidov, BIMobject: ”Ju fler kockar, desto bättre soppa”

Med dagens digitala verktyg har vi en fantastisk möjlighet att involvera väldigt många fler kompetenser när ett byggprojekt ska utformas. Poängen med LEAN är att förbereda så mycket som möjligt för nästa mottagare för att minimera icke värdeskapande arbete (så kallat slöseri). Och det är här begreppet “ju fler kockar desto bättre soppa” kommer in.

Published

on

Viktor Davidov header-2

När jag började på Ericsson pratade ingen om LEAN. Alla bara gjorde det istället, och lärde alla nya medarbetare att det här är arbetssättet och varför det är viktigt.

När jag började på NCC påstods att man gjorde LEAN eller skulle börja göra, men ingen berättade varför. Det fick konsekvensen att väldigt få faktiskt på riktigt levde som man lärde.

Poängen med LEAN är att förbereda så mycket som möjligt för nästa mottagare för att minimera icke värdeskapande arbete (så kallat slöseri). Och det är här begreppet “ju fler kockar desto bättre soppa” kommer in.

Med dagens digitala verktyg har vi en fantastisk möjlighet att involvera väldigt många fler kompetenser när ett byggprojekt ska utformas. I tidigare krönika nämnde jag hur fönsterprojekteringen och upphandlingen av fönster effektiviserades markant med hjälp av att fönstrens digitala tvillingar används. Leverantören av fönstren medverkade också i projektet. Ju fler kockar vi blir, desto mer rätt blir det från början, och det är den digitala teknologin som möjliggör insamlingen av kunskapen och informationen. Också känt som ByggnadsInformationsModell.

Om vi sen även gör som kockarna, att vi lagar maten flera gånger, smakar av och testar, innan vi serverar den till kunderna så kan vi allokera om tiden. Från slöseri till värdeskapande aktiviteter. Även detta stavas BIM, ByggnadsInformationsModell. Simulera, förutsäg och analysera slutprodukten i datorn innan du bygger den i verkligheten. Så gör redan andra branscher, och nu har turen kommit till oss i samhällsbyggarsektorn.

Vi har pratat länge om BIM, vi har pratat länge om många kockar. Nu är det dags att på riktigt börja göra något. Mitt tips är att involvera tillverkarna av byggprodukter. För om det är några som kan sina ingredienser så är det ju självklart de som odlar dem.

Continue Reading

Experterna

”Vi i branschen måste bli bättre på att lämna gamla roller” – Jimmy Dahlström, Prolog

Projekten tenderar att alltid hamna i tidsbrist, det är inget nytt, det är nästan så att vi har permanentat det tillståndet. Att alltid ha bråttom till något är det vanliga.

Published

on

Jimmy Dahlström-Experterna

”Jag kan köpa allt, men jag kan inte köpa tid.” Så sa Warren Buffett, en av historiens mest framgångsrika affärsmän.

Jag har i min roll som konsult ynnesten att få hjälpa många organisationer i deras utveckling. Men jag har även haft det ärofyllda uppdraget att coacha individer i deras eget ledarskap.

Och tid dyker inte sällan upp som ett problem. Ingen har tid. Men egentligen har vi alla tid. Alla har samma antal timmar på ett dygn. Ingen är undantagen.

Boverket fick under 2017 i uppdrag av regeringen att kartlägga byggskador och de samhällsekonomiska konsekvenserna av detta. Rapporten visar att dessa kostar minst 50 miljarder kronor årligen, förmodligen betydligt mer. En av orsakerna är – just det – tid.

Tidsbrist i planerings- och projekteringsskedet och i produktion. För mig är detta inget annat än en paradox. Under så många har vi i branschen kämpat med samma problematik. Projekten tenderar att alltid hamna i tidsbrist, det är inget nytt, det är nästan så att vi har permanentat det tillståndet. Att alltid ha bråttom till något är det vanliga.

Ovanstående kostnadsmassa är givetvis ingenting vi ska acceptera, dels som bransch men framförallt inte som skattebetalare. Vi behöver gemensamt kraftsamla för att skapa mer tid, att ge utrymme för utveckling, utvärdering och förbättring.

Min åsikt är att vi i branschen måste bli bättre på att lämna gamla roller och uppfattningar om hur saker och ting ska vara. Vi måste utmana oss själva och varandra till att driva innovation.

Det börjar i mångt och mycket med beställaren. För ställer beställaren utmanande krav på innovation, effektivisering och produktivitet kommer branschen succesivt att anpassa sig och driva utveckling.

På samma gång måste entreprenörerna och konsulterna svara upp på beställarens nya krav. Vi ska tillsammans vända denna finlandsfärja till bransch. Det kommer att ta tid, men tid är på ett sett det enda vi har, och vi har alla lika mycket.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.