Connect with us

Arbetsledning

Företagare inom byggsektorn? Missa inte Växa Utan Växtvärk den 13 december

Med en workshop för byggföretag vill projekthanteringsföretaget Fieldly och byggteknikföretaget Hilti Svenska AB få byggföretagare att diskutera frågor om organisation, produktivitet och ledarskap.

Published

on

Workshop Hilti Fieldly

Att driva byggföretag är utmanande, i synnerhet om man vill att verksamheten ska växa. Vill du optimera ditt företag och rusta för en tuffare konjunktur? Den 13 december är det dags för Växa utan växtvärk, en workshop arrangerad av Hilti Svenska AB och Fieldly. Workshopen riktar sig till mellanstora bygg- och installationsföretag som vill växa och stå rustade för kommande tuffare konjunkturläge.

Carin Stoeckmann, vd för Byggmästar’n i Skåne och Sveriges största kvinnliga företagare, är huvudtalare. Hon kommer att bjuda på lärdomar och insikter från tjugofem år i byggbranschen och beröra de områden som varit avgörande för att hennes bolag växt så mycket.

– Vi vill skapa ett forum där bygg- och installationsföretag på ett konkret och prestigelöst sätt kan dela med sig av erfarenheter och få nya infallsvinklar på utmaningar när det gäller tillväxt och utveckling av det egna företaget, säger Andreas Strandell, Service Manager på Hilti.

Koll på organisationen ännu viktigare i tuffare konjunktur

Nästa år, 2019, förväntas högkonjunkturen inom svensk byggindustri ha mattats av efter flera år av stark utveckling. Bygginvesteringarna har börjat minska, bostadsproduktionen faller och privata lokalinvesteringar minskar. I tuffare ekonomiska tider blir behovet av att optimera och stärka den egna organisationen allt viktigare.

Parallellt med rapporterna om inbromsande konjunktur och minskande bygginvesteringar ljuder rösterna om behovet av digitalisering i byggbranschen allt starkare. Är digitaliseringen svaret på byggbranschens effektivitetsproblem?

– Många startar byggföretag för att man är riktigt bra på att bygga. Efter ett tag inser många som är lite ambitiösa att man behöver kunskap om att bygga företag också, säger Linnéa Vikbrant, kommunikationschef på Fieldly.

Skulle du vilja delta i workshopen?

Kontakta Linnea Vikbrant på Fieldly.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Arbetsledning

Företagare i byggsektorn: så får du bolaget att växa

Att jobba i ett företag som växer är roligare än att jobba i ett som står stilla eller kanske till och med har stagnerat. Men med tillväxt följer ofta en del utmaningar. Hur organiserar du ditt företag för att tillväxt ska bli mer än en dröm? Vilka områden kommer avgöra om du lyckas utveckla verksamheten? 

Published

on

Digitala Byggindustrin - Carin Stoeckmann - Hilti - Fieldly

Den 13 december kan du som driver ett växande företag i byggsektorn diskutera dessa frågor live. Då arrangerar Fieldly tillsammans med Hilti i Sverige workshopen Växa Utan Växtvärk. Här nedanför listar vi tre steg på väg mot tillväxt. De och flera andra viktiga områden kommer att stå i fokus den 13 december.

  1. Gör upp en tillväxtplan

    Att göra upp en plan för hur ditt företag ska växa gör det tydligt vilka handlingar du och kollegorna måste utföra för att era mål ska uppnås. Planer förändras alltid, men ofta är de till stor hjälp när det gäller att ta ut riktning och behålla fokus på vad ni bedömer är viktigast för att just er verksamhet ska utvecklas i rätt riktning. Betrakta tillväxtplanen som en karta där tillväxt är slutmålet och där olika förutsättningar kan ritas in. Arbetet med tillväxtplanen gör att du och kollegorna får syn på områden som är särskilt viktiga och avgörande för att ni ska lyckas nå era mål. Växa Utan Växtvärk hjälper dig lägga grunden till en tillväxtplan.

  2. Sätt rätt person på rätt plats

    Gå igenom personal och medarbetare. Att anställda ägnar sig åt uppgifter de är bra på är ofta en förutsättning för att företaget ska växa och må bra. Är dina bästa arbetsledare överhopade med administrativa sysslor? Har du personal som skulle göra större nytta – och kanske trivas bättre – på en annan roll i företaget? Har du behov av att tillsätta nya kompetenser för att kunna växa? En kartläggning av kompetensförsörjningen hjälper dig att upptäcka hinder och möjligheter på resan mot tillväxt.

  3. Hantera administration och ekonomi smidigt

    Oavsett om administrativa sysslor är något du helst inte befattar dig med eller om du faktiskt tycker det är ganska trevligt, är det viktigt att din verksamhet har smidiga processer – och system som stöttar dem – på plats. För att medarbetare ska få betalt för arbete de utfört, för att kunder ska faktureras i tid och för att verksamheten ska ha råd att göra nödvändiga investeringar, växa och må bra, bör det inte vara krångligt och svårt att sköta administrationen. Sunda administrativa processer och system som stöder dem är en stor och viktig grundbult i ett växande och välmående företag.

Varmt välkommen till Växa Utan Växtvärk, den 13 december i Malmö. Läs mer om evenemanget och anmälan.

Continue Reading

Arbetsledning

Digital projekthantering: så får du medarbetarna att använda systemet

Du har bestämt dig. Ni ska arbeta digitalt. Du har fått nog av röriga underlag och tappade kostnader. Men hur kan du som chef göra för att få medarbetarna att använda det digitala verktyget?

Published

on

Digital projekthantering

Du har bestämt dig. Du har fått nog av röriga underlag och tappade kostnader. En enklare vardag lockar. Gott så. Men har du dina medarbetare med dig? Har de också bestämt sig för att använda det nya systemet? Du kanske tror att det räcker med att tjata, gnälla, och kanske också skälla, på dem för att de ska komma ihåg att göra sina rapporter och dokumentationer. Riktigt så enkelt är det inte. Men det behöver inte vara svårt heller. Dina medarbetare måste nämligen bestämma sig för att ge systemet en chans. Ge oss tre minuter så förklarar vi stegen dina medarbetare behöver gå igenom för att ditt projekthanteringssystem ska bli en succé.

Syfte och mål på individnivå

När vi inte förstår varför vi förväntas göra en uppgift, särskilt när det gäller en ny sådan, är sannolikheten mycket liten att vi faktiskt kommer utföra den. En order eller piska kan få oss att lyda ett tag men vi gör det oftast motvilligt och tar varje chans vi kan till att fuska eller återgå till våra gamla vanor. Visa och förklara istället för dina medarbetare varför de ska börja utföra nya sysslor. På så sätt engagerar du dem i själva syftet med det nya verktyget.

Medarbetaren som inser hur mycket fortare han eller hon kommer hem till familjen eller fritidsintresset efter arbetsdagens slut genom att t.ex. rapportera sina körningar digitalt är mer benägen att ta upp telefonen och göra detta än den medarbetare som bara fått veta att chefen förväntar sig digitala rapporter.

Du har säkert hört frågan – eller ställt den själv; ”what’s in it for me?”. När alla medarbetare har ett tydligt och bra svar på den kommer de att ta påminnelser om att använda systemet betydligt bättre än om svaret på frågan är ”för att chefen säger det”.

Utse en eller flera ambassadörer

Förebilder är viktiga. Utse en eller flera personer som börjat använda systemet och som övriga medarbetare ser upp till. De flesta av oss behöver veta att det går att lyckas med en uppgift för att vi överhuvudtaget ska försöka. Visst finns det undantag, men de är inte så många. Precis som glädje smittar, smittar goda beteenden av sig.

De bästa förebilderna är de vi lättast kan se oss själva i. Är du chef och den som beslutat att ni ska använda systemet? Låt andra vara ambassadörer.

Ledningens inställning är avgörande

Vi sa precis att du som är chef ska utse andra än dig själv till ambassadörer för nya systemet. Med det sagt är din inställning direkt avgörande för att ditt företag ska få maximal nytta av det. Lev som du lär, var en bra föregångare och se till att använda systemet själv, dagligen. Bygg inte pappershögar på din skrivbordsplats eller i bilens baksäte.

En chef och ledare som är övertygad och lever som han eller hon lär skapar också rätt förutsättningar för systemet i organisationen. Ett nytt system kräver ofta att vissa nya arbetssätt och processer kommer på plats. När du själv är en övertygad användare kommer du se till att skapa naturligt utrymme för dessa. Det kan t.ex. gälla tid- och körrapporter, signering av arbetsorder eller andra handlingar som är viktiga för att systemet ska vara till nytta.

Utbilda, utbilda, utbilda

Med jämna mellanrum måste vi alla traska ut till en uppsamlingsplats när brandlarmet tjuter för att bli påminda om hur vi ska göra i händelse av brand. På samma sätt måste vi påminna oss själva och våra medarbetare om hur, och framför allt varför, vi använder vårt digitala verktyg och system.

Teamet kanske har växt sedan förra genomgången av systemet och nya medarbetare måste få chansen att lära sig. Men framför allt uppdateras och förbättras digitala verktyg ständigt. Ta för vana att ha en kortare genomgång av systemet varje månad för att försäkra dig om att alla medarbetare är med på tåget. Denna genomgång kan också vara ett utmärkt tillfälle att få feedback på funktioner som saknas och som system som t.ex. Fieldly kan hjälpa dig att komplettera med. 

Alla får en personlig assistent

Ett digitalt system må ha med teknik att göra, men det är inget isolerat IT-projekt och ska inte behandlas så heller. Ett bra system är den där personliga assistenten du så ofta önskat att du hade nära tillhands. Och nu har du det, i din ficka. För rätt använt är ett smart system den bästa assistent du kan tänka dig. Inte bara du som är chef eller arbetsledare får en assistent; alla får det!

Precis som livs levande assistenter behöver få uppmärksamhet ibland behöver systemet också det. Se till att du och dina medarbetare rapporterar, dokumenterar och använder sig av systemet för att få verklig –  och stor – nytta av det.

Lycka till!

Har du andra tips eller erfarenheter av att implementera digitala verktyg? Hör gärna av dig till oss!

Continue Reading

Arbetsledning

Platschef på Ikano Bostad: ”Ju mindre vi är Stålmannen, ju mer använder vi huvudet”

I Limhamns Sjöstad bygger Ikano Bostad ett nytt bostadskvarter med kvadratsmarta lägenheter. Robert Andersson är platschefen som vet vad som bygger en sund och säker arbetsplats.

Published

on

Ikano Bostad Digitala Byggindustrin

Ju mindre Stålmannen-S på bröstet hantverkare och byggare har, ju säkrare blir arbetsplatsen. Digitala Byggindustrin pratade med Robert Andersson, platschef hos Ikano Bostad i Limhamns sjöstad, om rollen som platschef och att jobba i ett bolag ägt av Kampradfamiljen.

Ikano Bostad finns där människor vill bo och där Sverige växer. Ett sådant ställe är Limhamns sjöstad i västra Malmö. Här uppför Ikano Bostad ett helt nytt kvarter med två bostadsrättföreningar och totalt 133 nya bostäder. Platschef Robert Andersson har koll på läget och ser till att det på marken där det förr låg ett gjuteri kommer kvadratsmarta bostäder på plats.

Sommaren 2019 flyttar de sista boende in i sina lägenheter i kvarteret Ikano bygger. På området har det rått aktivitet i ett halvår. Innan sommarsemestern 2017 började man schakta och så här långt går allt enligt plan.

Att lämna något efter sig skapar stolthet

Robert har alltid trivts bra i byggbranschen och har aldrig ångrat sitt val av yrke. Han började sin bana i branschen som snickare och är idag platschef. Det är skapandet han tycker bäst om. Att lämna något efter sig som man kan känna sig stolt över.

”När man kör runt med grabben i stan så kan man säga ’att där var jag och spikade på 80-talet’”.

För snart tjugo år sedan läste han vidare och kompletterade de praktiska snickarkunskaperna med teoretiska. Idag känner han sig lika hemma ute på bygget bland hantverkarna som inne på kontoret bland projektledare och tjänstemän.

”Jag förstår bägge världarna och kan prata både med snickaren och konstruktören. Sedan kanske man använder mer av snickarverktygslådan när man går ut och pratar på bygget och inne på kontoret mer den teoretiska.”

Platschef en mycket omväxlande roll

Till Ikano kom Robert för 6 år sedan från en roll som byggledare hos Forsen Projekt. Tjänsten som platschef beskriver han som mycket omväxlande.

”Ena stunden får man kanske agera terapeut åt någon som inte mår bra och den andra kanske man argumenterar med en underentreprenör om en tilläggsbeställning som man tycker ingår.”

Robert har alltid en plan för dagen men han menar att det är svårt att förutse exakt hur en dag kommer att se ut.

Ikano bygger för fler

Ikano Bostad, med sina 500 medarbetare, omsätter 2,5 miljarder och ägs av familjen Kamprad. Vi frågar Robert hur det är att arbeta i ett företag grundat av Sveriges genom tiderna kanske mest kända entreprenör.

”Vi bygger inte de flottaste lägenheterna till den lilla klicken utan försöker göra det lite mer yteffektivt och kostnadseffektivt så att fler ska ha råd med en lägenhet. Där ser jag släktskapet med Ikea.”

Han tillägger:

”Kök och badrum kommer från Ikea. Kunderna har ett enormt register att kunna ändra och justera sina val bland.”

”Tillsammans skapar vi arbetsplatsen”

En platschef på ett bygge har många ansvarsområden. Några av dem är personal och arbetsmiljö. Med jämna mellanrum, och i synnerhet när ett nytt moment inleds och nya medarbetare dyker upp, ser Robert till att man går igenom vilka riktlinjer som gäller på arbetsplatsen.

Det är viktigt att de som vistas på byggarbetsplatsen är viktigt att alla är införstådda med hur man beter sig och vad som förväntas av en. Det räcker inte att cheferna på kontoret är överens om vilka värderingar man vill ska prägla bygget.

”Vi går igenom hur vi vill ha det tillsammans. Vad är en dålig arbetsplats? Vad är en bra? Det är vi tillsammans som skapar den här arbetsplatsen.”

De flesta som arbetar på ett bygge har liknande uppfattningar om hur man vill ha det för att trivas och för att kommunikation och samarbete ska fungera bra.

Alla har tidigare erfarenheter av vad som fungerat bra och mindre bra och det brukar inte vara så svårt att komma fram till hur man vill ha det, förklarar Robert. Det kan handla om enkla saker som att hälsa på varandra.

”Man säger hej på morgonen och hejdå på kvällen. Är det någon som inte gör det får man kanske veta det snabbt.”

Viktigt vara lyhörd för allas kunskap

Platschefen har ett stort ansvar för att arbetet flyter på och att tidsplaner hålls. För att lyckas är det en förutsättning att ha medarbetarna med sig. Robert betonar vikten av att vara lyhörd.

”Hantverkarna sitter på mycket kunskap och klokskap och den vill ju jag också ta del av.”

Mycket i platschefens uppdrag handlar om att skapa förutsättningar för professionella hantverkare att göra ett så bra jobb som möjligt. Robert förklarar:

”Jag brukar fråga ’vad behöver ni för att kunna göra detta?’ och ’vad behöver ni från mig för att kunna utföra X och Y?’”

Mindre Stålmannen ger mer säkerhet

En byggarbetsplats kan snabbt bli en farlig plats om inte säkerhetsåtgärder vidtas och om medarbetare saknar kunskap om säkerhet. Machokultur, ett fenomen som byggbranschen tagit krafttag för att komma tillrätta med, kan bidra till att byggarbetare tar onödiga risker i syfte att visa sig självständig och orädd.

Robert menar att säkerhetstänket blir bättre och bättre och att mycket har hänt sedan han kom in i byggbranschen på 1980-talet.

”Ju mindre S (Stålmannen) på allas bröst, ju mer använder vi huvudet. Det är ingen som vill ringa hem till en sambo eller förälder och berätta att ’Kalle kommer inte hem idag.’”

Kvinnor blir fler och fler på tjänstemannasidan men även bland hantverkare kommer de mer och mer. Det är en utveckling Robert välkomnar och som han tror bidrar till en bättre arbetsplatskultur.

”Det går på rätt håll!”

 

Foto: Pressbild, Ikano Bostad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.