Connect with us

Arbetsledning

Emma, arbetsledare på Byggmästar’n i Skåne: ”Jag gillar att vara med och besluta”

Kvinnor utgör 9 procent av yrkesverksamma inom byggbranschen. Emma Ljungberg är en av dem. Som arbetsledare hos Byggmästar’n i Skåne samordnar hon produktionen och fungerar som platschefens förlängda arm. Varför tror hon så få kvinnor söker sig till bygg? Och håller branschen på att moderniseras?

Published

on

Byggmästarn i Skåne Emma Ljungberg

Nya Vikenskolan är ett projekt som kräver sin planering. Nästan fyra års byggtid, ombyggnad, tillbyggnad och nybyggnad parallellt med pågående undervisning av skolbarn som inte får påverkas.

Bokvägen i nordvästskånska Viken leder till Vikenskolan, en grundskola som såg dagens ljus på 1970-talet. I en del av den bruna tegelbyggnaden har Byggmästar’n i Skåne inrättat platskontor. Hur är det att vara ung arbetsledare? Varför söker sig så få tjejer till bygg? Och vilka fördelar har digitalt arbete? Det är frågor vi hoppas hitta svar på här.

”Jag kan stå och ta emot dörrar och portionera ut dem och leda arbetet ute på plats. Hur praktiskt mitt arbete är beror på i vilket skede vi befinner oss i.”

Emma Ljungberg har arbetat hos Byggmästar’n i Skåne i fyra år. Det började med en praktikplats under studietiden till gymnasieingenjör, först med inriktning på design och därefter samhällsbyggnad, och är nu en tjänst som arbetsledare med stationering på Nya Vikenskolan, ett projekt värt 262 miljoner.

Hur är Vikenskolan som projekt?

”Det är mycket att ta hänsyn till eftersom det finns många barn här. Det får t.ex. inte finnas några som helst vägar in på byggarbetsplatsen.”

Som arbetsledare inom bygg har Emma en mångsidig roll där uttryck som ”många bollar i luften” inte är långt från verkligheten.

”Jag samordnar produktionen, både med underentreprenörer och våra egna hantverkare. Det blir mycket beställning av material, mycket planering, tidplaner, dokumentation och kvalitet och miljöfrågor.”

”Det finns de som tror man är praktikant”

Emma har inte byggbranschen i släkten. Trots det hittade hon och branschen varandra.

”Bygg är en spännande bransch. Det händer mycket och man får se när det händer något på plats. Och så är det kul att jobba praktiskt.”

Den övervägande majoriteten av de som inte är skolbarn eller lärare på Vikenskolan är män med bygghjälmar. Hur är det att skilja sig från mängden?

”Folk är vana vid mig nu så jag sticker nog inte ut så mycket längre. Men det finns de som tror man är praktikant fortfarande.”

Hur hanterar man det?

”Då förklarar man att ’nej, jag har jobbat här i fyra år’”.

Öppen dialog för att involvera hantverkarna

Som tränare för ett damlag inom volleyboll har Emma hyfsad koll på hur man får människor med sig. Nyckeln är involvering, av manliga byggkollegor såväl som av volleybollspelande tjejer. Och viss anpassning.

”Man får anpassa sin jargong. Men det handlar om samma saker: kan man så ska man involvera. Är folk inte redo för det så får man kanske vara mer styrande.”

Ett gott arbetsledarskap präglas av bra samarbete med hantverkarna, menar Emma. Att få med sig dem är viktigt för att arbetet ska löpa på bra. Och för att göra det krävs att man som ledare skapar förutsättningar.

”Man håller öppen dialog. Man ser till att hålla planeringsmöten med hantverkarna och tar till sig deras erfarenheter. Inte alla vill vara involverade men jag tycker att man måste ge alla chansen.”

Arbetsledare platschefens förlängda arm

Många som drar sig för att ha ledande roller vill inte vara tvungna att fatta beslut och vara ansvariga för dem. Som arbetsledare hör inte Emma till denna kategori.

”Jag trivs med att vara den som är med och beslutar och får bestämma lite. Jag tar hellre beslut själv än låter andra ta beslut åt mig.”

På en byggarbetsplats är det uppskattat med en förmåga att kunna fatta många och snabba beslut.

”Det är inte alltid det blir rätt. Då får man inse det och göra om eller fullfölja. Det är också viktigt att våga erkänna att det blev fel, om det blev det. De flesta accepterar det.”

Som arbetsledare är man till för att underlätta, menar Emma. När en arbetsledare gör ett bra jobb så märks den inte så mycket. Gör han eller hon däremot ett dåligt jobb, då märks det.

”Vi är platschefens förlängda arm. En länk mellan kontoret och hantverkarna.”

Arkitektur lockar tjejer till byggteknik

När vi besöker Emma sitter Frida Granath i samma rum och gör beräkningar. Hon är byggingenjörsstudent vid Lunds tekniska högskola (LTH) och gör sin praktik hos Byggmästar’n.

”Vi är 50/50 killar och tjejer i min klass”, berättar hon och förklarar:

”Många tjejer i min klass säger att de lockades till utbildningen eftersom den heter Byggteknik med inriktning arkitektur.”

Järnväg och väg är de två andra av högskolans tre utbildningar inom byggteknik. Klasserna med de inriktningarna har inte många tjejer.

Arkitektens roll och arbete är det många fler tjejer som kan relatera till, tror både Frida och Emma. Emma berättar att hon, innan hon började studera till gymnasieingenjör, inte kände till att man kunde arbeta som arbetsledare inom bygg.

”Arkitekt hade jag koll på. Byggchef visste man också att det finns, men man vet inte riktigt vad de gör.”

Bristen på kunskap om utbildningsvägar som leder till arbete inom byggbranschen är en av de främsta anledningarna att så få tjejer söker sig hit, tror hon.

”Och så finns det en viss jargong, så klart. Men klarar man bara av den så går det bra.”

Att byggbranschen är en konservativ bransch är ett vanligt påstående. Kanske är det rentav en fördom? Eftersom Digitala Byggindustrin inte vill bidra till att cementera fördomar frågar vi Emma om hon anser att det stämmer. Är branschen konservativ? Svaret blir jakande, utan minsta tvekan.

Som ny i byggbranschen får man tidigt höra att det ska vara ”som det alltid har varit”, berättar hon. Det finns en skepsis mot förändringar inom flera delar av bygg. Men Emma betonar att det finns många som vill utveckla branschen.

”Vi jobbar ju digitalt till exempel!”

Digitalt arbete en vanesak

Byggmästar’n i Skåne använder digitala projekthanteringssystemet Fieldly för alltifrån skyddsronder till tid- och fältrapporter. Hur är det att använda ett digitalt verktyg för uppgifter man utför varje dag? Har det funnits motstånd?

”Det är inte alla som tyckte det var guld och gröna skogar men de flesta har anammat det nu. Det är en vanesak att arbeta digitalt.”

Med sina fyra år på Byggmästar’n har Emma upplevt en tid då delar av arbetet inte kunde utföras och överblickas via en applikation i läsplattan. På vilket sätt upplever hon att arbetet förändrats?

”Tidrapporteringen funkar ju väldigt smidigt att kunna göra i telefonen. Innan gjorde vi det via fjärrskrivbordet på vår dator. Nu kan vi göra den när som helst.”

Att ha ritningar och dokumentation nära tillgänglig, utan att behöva bära runt på papper, är en annan skillnad mot tidigare arbetssätt.

”Det bästa är att ha allt samlat på ett ställe. Och det är mycket enklare att sprida information till alla som behöver den.”

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Arbetsledning

Företagare i byggsektorn: så får du bolaget att växa

Att jobba i ett företag som växer är roligare än att jobba i ett som står stilla eller kanske till och med har stagnerat. Men med tillväxt följer ofta en del utmaningar. Hur organiserar du ditt företag för att tillväxt ska bli mer än en dröm? Vilka områden kommer avgöra om du lyckas utveckla verksamheten? 

Published

on

Digitala Byggindustrin - Carin Stoeckmann - Hilti - Fieldly

Den 13 december kan du som driver ett växande företag i byggsektorn diskutera dessa frågor live. Då arrangerar Fieldly tillsammans med Hilti i Sverige workshopen Växa Utan Växtvärk. Här nedanför listar vi tre steg på väg mot tillväxt. De och flera andra viktiga områden kommer att stå i fokus den 13 december.

  1. Gör upp en tillväxtplan

    Att göra upp en plan för hur ditt företag ska växa gör det tydligt vilka handlingar du och kollegorna måste utföra för att era mål ska uppnås. Planer förändras alltid, men ofta är de till stor hjälp när det gäller att ta ut riktning och behålla fokus på vad ni bedömer är viktigast för att just er verksamhet ska utvecklas i rätt riktning. Betrakta tillväxtplanen som en karta där tillväxt är slutmålet och där olika förutsättningar kan ritas in. Arbetet med tillväxtplanen gör att du och kollegorna får syn på områden som är särskilt viktiga och avgörande för att ni ska lyckas nå era mål. Växa Utan Växtvärk hjälper dig lägga grunden till en tillväxtplan.

  2. Sätt rätt person på rätt plats

    Gå igenom personal och medarbetare. Att anställda ägnar sig åt uppgifter de är bra på är ofta en förutsättning för att företaget ska växa och må bra. Är dina bästa arbetsledare överhopade med administrativa sysslor? Har du personal som skulle göra större nytta – och kanske trivas bättre – på en annan roll i företaget? Har du behov av att tillsätta nya kompetenser för att kunna växa? En kartläggning av kompetensförsörjningen hjälper dig att upptäcka hinder och möjligheter på resan mot tillväxt.

  3. Hantera administration och ekonomi smidigt

    Oavsett om administrativa sysslor är något du helst inte befattar dig med eller om du faktiskt tycker det är ganska trevligt, är det viktigt att din verksamhet har smidiga processer – och system som stöttar dem – på plats. För att medarbetare ska få betalt för arbete de utfört, för att kunder ska faktureras i tid och för att verksamheten ska ha råd att göra nödvändiga investeringar, växa och må bra, bör det inte vara krångligt och svårt att sköta administrationen. Sunda administrativa processer och system som stöder dem är en stor och viktig grundbult i ett växande och välmående företag.

Varmt välkommen till Växa Utan Växtvärk, den 13 december i Malmö. Läs mer om evenemanget och anmälan.

Continue Reading

Arbetsledning

Företagare inom byggsektorn? Missa inte Växa Utan Växtvärk den 13 december

Med en workshop för byggföretag vill projekthanteringsföretaget Fieldly och byggteknikföretaget Hilti Svenska AB få byggföretagare att diskutera frågor om organisation, produktivitet och ledarskap.

Published

on

Workshop Hilti Fieldly

Att driva byggföretag är utmanande, i synnerhet om man vill att verksamheten ska växa. Vill du optimera ditt företag och rusta för en tuffare konjunktur? Den 13 december är det dags för Växa utan växtvärk, en workshop arrangerad av Hilti Svenska AB och Fieldly. Workshopen riktar sig till mellanstora bygg- och installationsföretag som vill växa och stå rustade för kommande tuffare konjunkturläge.

Carin Stoeckmann, vd för Byggmästar’n i Skåne och Sveriges största kvinnliga företagare, är huvudtalare. Hon kommer att bjuda på lärdomar och insikter från tjugofem år i byggbranschen och beröra de områden som varit avgörande för att hennes bolag växt så mycket.

– Vi vill skapa ett forum där bygg- och installationsföretag på ett konkret och prestigelöst sätt kan dela med sig av erfarenheter och få nya infallsvinklar på utmaningar när det gäller tillväxt och utveckling av det egna företaget, säger Andreas Strandell, Service Manager på Hilti.

Koll på organisationen ännu viktigare i tuffare konjunktur

Nästa år, 2019, förväntas högkonjunkturen inom svensk byggindustri ha mattats av efter flera år av stark utveckling. Bygginvesteringarna har börjat minska, bostadsproduktionen faller och privata lokalinvesteringar minskar. I tuffare ekonomiska tider blir behovet av att optimera och stärka den egna organisationen allt viktigare.

Parallellt med rapporterna om inbromsande konjunktur och minskande bygginvesteringar ljuder rösterna om behovet av digitalisering i byggbranschen allt starkare. Är digitaliseringen svaret på byggbranschens effektivitetsproblem?

– Många startar byggföretag för att man är riktigt bra på att bygga. Efter ett tag inser många som är lite ambitiösa att man behöver kunskap om att bygga företag också, säger Linnéa Vikbrant, kommunikationschef på Fieldly.

Skulle du vilja delta i workshopen?

Kontakta Linnea Vikbrant på Fieldly.

Continue Reading

Arbetsledning

Digital projekthantering: så får du medarbetarna att använda systemet

Du har bestämt dig. Ni ska arbeta digitalt. Du har fått nog av röriga underlag och tappade kostnader. Men hur kan du som chef göra för att få medarbetarna att använda det digitala verktyget?

Published

on

Digital projekthantering

Du har bestämt dig. Du har fått nog av röriga underlag och tappade kostnader. En enklare vardag lockar. Gott så. Men har du dina medarbetare med dig? Har de också bestämt sig för att använda det nya systemet? Du kanske tror att det räcker med att tjata, gnälla, och kanske också skälla, på dem för att de ska komma ihåg att göra sina rapporter och dokumentationer. Riktigt så enkelt är det inte. Men det behöver inte vara svårt heller. Dina medarbetare måste nämligen bestämma sig för att ge systemet en chans. Ge oss tre minuter så förklarar vi stegen dina medarbetare behöver gå igenom för att ditt projekthanteringssystem ska bli en succé.

Syfte och mål på individnivå

När vi inte förstår varför vi förväntas göra en uppgift, särskilt när det gäller en ny sådan, är sannolikheten mycket liten att vi faktiskt kommer utföra den. En order eller piska kan få oss att lyda ett tag men vi gör det oftast motvilligt och tar varje chans vi kan till att fuska eller återgå till våra gamla vanor. Visa och förklara istället för dina medarbetare varför de ska börja utföra nya sysslor. På så sätt engagerar du dem i själva syftet med det nya verktyget.

Medarbetaren som inser hur mycket fortare han eller hon kommer hem till familjen eller fritidsintresset efter arbetsdagens slut genom att t.ex. rapportera sina körningar digitalt är mer benägen att ta upp telefonen och göra detta än den medarbetare som bara fått veta att chefen förväntar sig digitala rapporter.

Du har säkert hört frågan – eller ställt den själv; ”what’s in it for me?”. När alla medarbetare har ett tydligt och bra svar på den kommer de att ta påminnelser om att använda systemet betydligt bättre än om svaret på frågan är ”för att chefen säger det”.

Utse en eller flera ambassadörer

Förebilder är viktiga. Utse en eller flera personer som börjat använda systemet och som övriga medarbetare ser upp till. De flesta av oss behöver veta att det går att lyckas med en uppgift för att vi överhuvudtaget ska försöka. Visst finns det undantag, men de är inte så många. Precis som glädje smittar, smittar goda beteenden av sig.

De bästa förebilderna är de vi lättast kan se oss själva i. Är du chef och den som beslutat att ni ska använda systemet? Låt andra vara ambassadörer.

Ledningens inställning är avgörande

Vi sa precis att du som är chef ska utse andra än dig själv till ambassadörer för nya systemet. Med det sagt är din inställning direkt avgörande för att ditt företag ska få maximal nytta av det. Lev som du lär, var en bra föregångare och se till att använda systemet själv, dagligen. Bygg inte pappershögar på din skrivbordsplats eller i bilens baksäte.

En chef och ledare som är övertygad och lever som han eller hon lär skapar också rätt förutsättningar för systemet i organisationen. Ett nytt system kräver ofta att vissa nya arbetssätt och processer kommer på plats. När du själv är en övertygad användare kommer du se till att skapa naturligt utrymme för dessa. Det kan t.ex. gälla tid- och körrapporter, signering av arbetsorder eller andra handlingar som är viktiga för att systemet ska vara till nytta.

Utbilda, utbilda, utbilda

Med jämna mellanrum måste vi alla traska ut till en uppsamlingsplats när brandlarmet tjuter för att bli påminda om hur vi ska göra i händelse av brand. På samma sätt måste vi påminna oss själva och våra medarbetare om hur, och framför allt varför, vi använder vårt digitala verktyg och system.

Teamet kanske har växt sedan förra genomgången av systemet och nya medarbetare måste få chansen att lära sig. Men framför allt uppdateras och förbättras digitala verktyg ständigt. Ta för vana att ha en kortare genomgång av systemet varje månad för att försäkra dig om att alla medarbetare är med på tåget. Denna genomgång kan också vara ett utmärkt tillfälle att få feedback på funktioner som saknas och som system som t.ex. Fieldly kan hjälpa dig att komplettera med. 

Alla får en personlig assistent

Ett digitalt system må ha med teknik att göra, men det är inget isolerat IT-projekt och ska inte behandlas så heller. Ett bra system är den där personliga assistenten du så ofta önskat att du hade nära tillhands. Och nu har du det, i din ficka. För rätt använt är ett smart system den bästa assistent du kan tänka dig. Inte bara du som är chef eller arbetsledare får en assistent; alla får det!

Precis som livs levande assistenter behöver få uppmärksamhet ibland behöver systemet också det. Se till att du och dina medarbetare rapporterar, dokumenterar och använder sig av systemet för att få verklig –  och stor – nytta av det.

Lycka till!

Har du andra tips eller erfarenheter av att implementera digitala verktyg? Hör gärna av dig till oss!

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.