Connect with us

Digitalisering

”Det är projekten som gör Skanska” – möt bolaget som drömmer stort

Published

on

Anders Erlandsson-Sofia Skoglösa-Skanska

Det är inga nybörjare på Skanska Sverige som gör mig sällskap i mötesrummet i Köpenhamn. En våning ovanför oss pågår tredje och sista dagen av Dream Big, ett projekt arrangerat av Skanska i syfte att skaka fram idéer och smarta lösningar på framtidens ledningsplattform. Men mer om det senare, för först ska vi prata värderingar och hur de blir praktisk verklighet.

Anders Erlandsson har haft Skanska som arbetsgivare sedan maj 1996, det vill säga i 22 år. Sofia Skoglösa kom till företaget 2001. Idag är de COO, eller operativ chef, respektive utvecklingschef för Operationell Effektivitet. På Skanska är sannolikheten god att du stannar länge.

”Stannar du fem år, då är du ofta på väg mot en livslång anställning. Då har man fått smak för det och man har hittat sin plats.”

Orden är Anders och han får genast bifall av Sofia.

”Skanska är ett förtag som bryr sig om sina medarbetare. Vi är ett värderingsstyrt och väldigt humant bolag tycker jag.”

Skanska är byggt av projekt

Företag som arbetar efter tydliga värderingar är knappast något nytt, men Anders och Sofia menar att man på Skanska gör det ”på riktigt”. En jätteorganisation som Skanska – enbart Skanska Sverige har 9 200 medarbetare (i koncernen är man 40 000) – utgörs av många olika organisationer i en.

”En utmaning för oss, men också en möjlighet, är vår decentralisering. Skanska är ju egentligen en massa projekt,” säger Anders.

Sofia utvecklar:

”Det är projekten som gör vårt bolag. Det är de som är kärnan. Alla vet att det inte är staben eller top management.”

De många olika och geografiskt utspridda projekten gör det särskilt viktigt med gemensamma värderingar. Och detaljstyrning från toppen är inget alternativ, förklarar Anders.

”Vår bransch är en people’s business. Vi är beroende av individuella insatser. Det gäller att förse våra medarbetare med rätt förutsättningar och ge dem möjlighet till stor grad av involvering, för att få saker att hända.”

Anders, som tidigare bland annat arbetat med hälsa och säkerhet på Skanska, berättar hur medarbetare stämmer av arbetsmiljö och medarbetares välmående vid varje månadsmöte. Att göra processer och struktur av värderingarna är nyckeln för att få dem permanenta.

”Det gäller att få in det som en del av det dagliga. Är det inte del av någons arbetsuppgifter så blir det ju inget av det. Så vi är väldigt noga med att det ska vara det.”

Produktionen ska bli effektivare med hjälp av Dream Big

En arbetsuppgift högt upp på agendan hos många av Skanskas medarbetare är digitalisering. Skanska Sveriges projekt Dream Big är ett väldigt konkret exempel på hur man försöker göra digitala arbetsmetoder och verktyg till en naturlig del av vardagen för anställda.

Inför designsprinten har Skanska inventerat problem och utmaningar som medarbetarna upplever i sitt vardagliga arbete. Resultatet av inventeringen ligger till grund för den tre dagar långa så kallade designsprinten där arbetsgrupper arbetat fram förslag till lösningar med utgångspunkt i Skanskas önskemål och förutsättningar. Ett 20-tal innovationsföretag och större teknikleverantörer har bjudits in för att ta sig an uppgifterna.

Dream Big Skanska

Med Dream Big har Skanska bjudit in innovationsföretag att utveckla lösningar för en effektivare produktion.

För Skanska är målet med Dream Big tydligt: produktionen ska bli effektivare. Av de deltagande företagen hoppas Skanska få ny kunskap och idéer. Sofia förklarar:

”Vi inser att vi ju faktiskt inte sitter på den här kunskapen. Och vi kanske inte ska sitta på den heller när det finns andra bolag som gör det. Skanska Dream Big handlar om att öppna upp och ta hjälp.”

Anders instämmer:

”Jag hörde redan igår – dag 2 – att vi fick många intressanta idéer som vi definitivt inte hade fångat upp på vår egen kammare.”

”Vi behöver kanske inte hålla i saker”

Att placera ett papper i en digital enhet tror Anders och Sofia inte kommer att orsaka någon digital revolution. För att nya verktyg och arbetssätt ska bli verklighet krävs lösningar och digitala verktyg som är smartare än dagens metoder. Annars kommer medarbetare helt enkelt inte att använda dem.

”En viktig ingrediens är att hitta smarta arbetssätt så att vi kan jobba lite smartare än vad vi gör idag. Och då tror vi på att göra saker i smarta gränssnitt. Vi behöver till exempel kanske inte hålla i saker, vi behöver inte skriva på papper, utan vi kan ha händerna fria.”

Med Dream Big hoppas Skanska kunna kombinera sin gedigna kunskap om byggprojekt och dess utmaningar med innovationsbolagens nytänkande, tekniska kompetens och kreativitet.

”Vi har en ganska god idé om vad som är framgång i projekt. Vi vet vilka de basala bitarna är. Jag tror inte det kommer ändras jättemycket efter de här dagarna utan det är mer HUR vi gör det och hur vi nu ansluter till ny teknik.”

Mix av större och mindre bolag blev klockren

Till projektet Dream Bigs designsprint bjöd Skanska in riktigt stora bolag som Apple, Google och Microsoft för att generera idéer. Också mindre innovationsföretag fanns på gästlistan, däribland Fieldly. Sofia berättar att mixen av inbjudna inte var helt okontroversiell.

”Vi var ärligt talat lite nervösa. Kan vi sätta två stora leverantörer som Apple och Microsoft bredvid varandra? Det blev klockrent.”

Anders instämmer:

Att jobba i en designsprint som Skanska Dream Big tycker både Sofia och Anders har fungerat bra och varit givande. Men så är å andra sidan inte Skanska främmande för utveckling och innovation heller. Anders förklarar:

”Historiskt har utveckling varit en viktig överlevnadsfaktor i Skanska, det här att hela tiden röra sig. Nu pratar vi om den fjärde industriella revolutionen – och vi är en del av den. Vi betraktar det inte som att det är någon annan som gör den utan vi är med i det. Och vi försöker fånga det nu.”

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Digitalisering

Mer digital byggbransch ökar effektiviteten och minskar avfallsmängden

Återvinningsindustrierna, Sveriges Åkeriföretag och Sveriges Byggindustrier lanserar nu branschgemensamma artikelnummer för att öka resurseffektiviteten i byggbranschen.

Published

on

Digital byggbransch minskar byggavfallet-Digitala Byggindustrin

– Om vi ska kunna prioritera insatser för att minska avfallsmängderna behöver vi en vettig statistik över bygg- och rivningsavfallet. Det här är ett viktigt steg för att skapa en sådan enhetlig statistisk överblick, säger Marianne Hedberg, miljöexpert, Sveriges Byggindustrier.

Behovet av gemensamma artikelnummer i BEAst, Byggbranschens elektroniska affärsstandard, är stort och kommer att underlätta kommunikationen mellan kunder och leverantörer inom bygg- och anläggningssektorn framöver. Förhoppningen är att det nya systemet ska börja användas brett och att detta i längden kommer att leda till en ökad sortering och återvinning av bygg- och rivningsavfall.

– Branschgemensamma nummer underlättar både affärer och arbetsprocesser och är en förutsättning för att kommunikationen ska kunna ske digitalt mellan kunder och leverantörer inom bygg- åkeri- och återvinningsbranschen, säger Peter Svensson, ansvarig för bygg- och anläggningsnätverket, Sveriges Åkeriföretag.

BEAst har i dagsläget drygt 100 medlemmar. Det är ledande företag och organisationer från branschens olika delar som samverkar i ett nätverk för att utveckla branschens e-Affärer. Det gör BEAst till en viktig mötesplats för e-handel B2B, EDI, webblösningar och e-kommunikation i branschen.

Läs mer här.

Continue Reading

Digitalisering

Jerker Lessing: ”på BoKlok tänker vi annorlunda”

Vad tror Jerker Lessing orsakar byggbranschens låga produktivitet? Är digitalisering lösningen på branschens problem och hur kan standardisering leda till mer flexibilitet och produktivitet?

Published

on

Jerker Lessing-Digitala Byggindustrin

I Hyllie i sydöstra Malmö, ligger byggarbetsplatserna på rad. Digitala Byggindustrin är här för att träffa Jerker Lessing, forsknings- och utvecklingschef på BoKlok och expert på industriellt byggande. Vi får hans bästa tips till byggföretag som vill börja öka produktiviteten.

I nästan tjugo år har Jerker Lessing arbetat med industrialiseringsfrågor, först som konsult och sedan som forskare, men också som båda parallellt. Det var under tiden som forskare i industriellt byggande som han kom i kontakt med BoKlok, boendekonceptet utvecklat i samarbete mellan Skanska och Ikea. Utöver rollen på BoKlok är Jerker även adjungerad professor vid Stanford University, där han undervisar i industriellt byggande.

Kalifornien är området han har bäst koll på i USA. Där finns åtminstone tio lovande företag som uppstått de senaste åren, säger han. Men generellt är den amerikanska byggbranschen långt efter den svenska vad gäller industrialisering inom bygg och industriellt byggande.

– Det finns de som verkligen har satsat på digitalisering och har blivit digitala byggföretag. Det som skiljer oss åt är nog den amerikanska mentaliteten där man ska utvecklas fort och bli världsledande. En hel del av de nya byggföretagen är riskkapitalfinansierade och har alltså mycket pengar att röra sig med. Då ställs det också krav på att de ska utvecklas snabbt.

Sedan tre år tillbaka är rollen som BoKloks forsknings- och utvecklingschef Jerkers huvudfokus. Mycket tid har ägnats åt att vidareutveckla den egna fabriken och byggarbetsplatserna och – genom att jobba med Lean Production – ändra hur saker och ting ska röra sig för att få till bättre logistik och flöden.

Vad är han mest nöjd över att ha åstadkommit under den tiden?

– Jag är absolut inte färdig, och det blir jag nog aldrig har jag en känsla av, men jag har påverkat en del. Vi har tagit steg för att utveckla vår fabrik och våra byggarbetsplatser, det är jag glad och stolt över. Vi har också tagit beslut och steg mot att utveckla en produktplattform för att ytterligare vässa vårt kunderbjudande och samtidigt skapa effektivare processer. Och så har vi bestämt oss för att installera solceller på alla nya flerfamiljshus, det är jag väldigt glad för!

Just produktplattform är ett nyckelord när det gäller att öka produktiviteten, men det återkommer vi till snart. Produktivitetsutvecklingen i byggbranschen har i princip stått stilla i femtio år, enligt Jerker Lessing och den bilden är han inte ensam om. Att förstå de bakomliggande orsakerna gör det lättare att navigera bland komplexa förändringar som måste till för att en förändring ska ske.

– Jag tror att en förklaring till att byggbranschen inte genomgått en mer omfattande industrialisering och produktivitetsutveckling är att den är väldigt gammal. Byggbranschen har alltid funnits på ett sätt. Den är i grunden hantverksbaserad och den har anor och länkar tillbaka till skråväsendet. Det har skapats företag som är strukturerade efter det och inte minst efter att varje byggprojekt är en unik företeelse.

Industriellt byggande, och ett ökat inslag av industriella byggmetoder i ett mer traditionellt byggande, bör förstås som ett sätt att effektivare utnyttja resurser och kompetens med tekniska plattformar och förtillverkning – prefab – av byggelement. Digitalisering, och digitala arbetsmetoder, är en viktig del av industriellt byggande. Även om det just nu pratas mycket om digitalisering i byggbranschen tror inte Jerker att man har sett den stora potentialen riktigt ännu. Branschens projektorienterade karaktär gör den särskilt trög och komplex att förändra, tror han.

– Eftersom kopplingen mellan de unika projekten är svag blir också nyttan med industrialisering eller digitalisering lite svagare. Alltså ser man inte nyttan eftersom man tittar in i sin box så som den är. Om man tillåter sig att ändra lite på den boxen, då ser man förmodligen nyttan tydligare.

Sverige har många stora tunga företag som har funnits väldigt länge och under årtionden strukturerat sig för att på bästa sätt klara av en projektorienterad struktur, vilket man lyckas med enligt Jerker.

– Det går ju förhållandevis bra. Men tittar man på kurvorna över tid så ser det ju inte så imponerande ut, tyvärr. Då ligger det ganska stilla. Medan tillverkningsindustrin de senaste 50 åren har haft en 250-procentig ökning av produktiviteten. Och det är ju skillnad.

Bristen på global konkurrens tror han är en annan förklaring till den låga produktivitetsutvecklingen.

– Många tillverkningsindustrier är utsatta för global konkurrens och det har tvingat dem att utvecklas och bli effektivare. Det har vi inte sett i byggbranschen och det kanske också har länkar tillbaka till var byggandet kommer ifrån; någonting väldigt lokalt.

Även om det finns byggföretag som verkar på en internationell marknad sker inte erfarenhets- och kunskapsutbyte på samma systematiska och detaljerade sätt som i ett industriföretag där man arbetar med produktfokus och plattformar.

Han understryker att byggnader naturligtvis ska vara unika, men att organisationen och logistiken som omger dem inte behöver vara det. Hög produktivitet är svår att upprätthålla om man tillåter allt att vara unikt.

– Produktivitet har ju väldigt tydliga länkar till kontinuitet, att saker och ting ska göras på samma sätt eller se likadant ut eller bestå av likadana lösningar.

På BoKlok har man koncentrerat alla insatser efter ett tydligt definierat kundsegment. Jerker är nöjd med stegen som tagits mot att utveckla den egna fabriken och att man valt att gå i riktning mot en produktplattform, som kan öka både effektiviteten och kundfokus på samma gång.

– På BoKlok tänker vi annorlunda. Vi har ju ett väldigt, väldigt, tydligt kundsegment som vi fokuserar på. Kundsegment och dess tillhörande betalningsförmåga. Vi har riktat allt vi gör utifrån det. Vi har utgått från det när vi har designat våra produkter, vårt produktionssystem, vårt sätt att sälja; allting.

På liknande sätt menar Jerker att byggföretag kan gå tillväga i arbetet med andra produkter och kunder. Skolor, förskolor, butiker, industrilokaler – till och med sjukhus – skulle kunna byggas med ett ökat inslag av industriella metoder. Det handlar inte om att skapa identiska byggnader, det är Jerker noga med att understryka. Han är medveten om att sjukhus är väldigt komplexa att bygga.

– Det handlar om att skapa processer och tekniska lösningar och få det att funka som ett produktionssystem; effektivt. Och leverera det kunderna vill ha på ett smart och effektivt sätt, till rätt kvalitet, osv, och till rätt kostnad. Det tror jag man kan göra på det mesta.

Nyligen besökte Jerker Scanias fabrik i Oskarshamn. Där tillverkas förarhyttar till lastbilar, och fabriken går i synk med företagets fabrik i Södertälje där motorer och chassin tillverkas. Det som tuffar ut från Oskarshamnsfabriken går i takt med fabriken i Södertälje så att samtidigt som chassit till produkt X tuffar ut i Södertälje, tuffar hytten till samma produkt ut i Oskarshamn och så sammanstrålar de två för slutmontage. Och alla lastbilar är unikt konfigurerade efter kundernas specifikationer. Det har man kunnat uppnå genom en målmedveten utveckling av sin plattform och sitt produktionssystem.

– Det är ganska fantastiskt. Det får vara lite som en vision, kan vi lära oss lite av det så är det rätt häftigt. Det är en helt annan produkt, men där finns helt klart inspiration att hämta.

Att standardisera och öka graden av automatisering i syfte att göra en verksamhet mer flexibel kan låta motsägelsefullt.

– Det känns ju som en paradox – genom att standardisera stenhårt – så skapar man flexibilitet i det man levererar till kunderna. Man måste driva det så långt att den tekniska plattformen, och alla komponenter, är så standardiserade – men med gemensamma gränssnitt – så att man kan kombinera olika ingående prylar unikt.

Slutprodukten, menar Jerker, blir då helt kundspecifik. Bakom produktiviteten hos Scania – och andra företag i tillverkningsindustrin – ligger ett genomgripande arbete med digitalisering.

– För att alla dessa tusentals komponenter och arbetsmetoder ska funka måste man ha ett seriöst IT-stöd.

Jerker Lessing har argumenterat för att behovet av nya affärsmodeller är överhängande om traditionellt projektbaserat byggande framgångsrikt ska kunna ta till sig fler aspekter av industriellt byggande. I en rapport han och Niclas Andersson presenterat säger såväl leverantörer som entreprenörer sig vilja ha närmare och mer långsiktiga affärsrelationer som sträcker sig utöver enstaka projekt. Vad är det som bromsar utvecklingen?

– Jag tror många kan vara överens om att det behövs, men det är samtidigt väldigt svårt att förändra affärsmodeller. Affärsmodeller ligger ju väldigt nära strategi. Och ett företags strategi speglar ju sig så klart i hur man arbetar, hur man är organiserad, och hur man gör affärer och vilka belöningssystem man har, osv. Det är inget man ändrar supersnabbt.

I en gammal bransch som bygg är det dessutom riktigt tunga strukturer som ska ändras. Och det må vara en sak att förändra sitt eget företag, men ett byggprojekt består ju också till stor del av många andra aktörer.

– Sen tror jag att det går inte att lösa det här på projektnivå utan det måste upp på företagsnivå – och kanske i någon mån – på branschnivå.

Företag som faktiskt lyckas öka produktiviteten kan fungera som triggers och få med sig andra och därmed ekosystemen runtom. Då kanske branschen också börjar ändra sig, tror Jerker.

Avslutningsvis, hur kan ett genomsnittligt svenskt byggföretag börja arbeta för att öka produktiviteten? Det här är Jerker Lessings tips.

  • Börja med att titta på flödet av information. Hitta någon form av digital ryggrad och digitalisera det flödet av information. Stanna inte vid ritningar utan inkludera all relaterad information så att inte vissa saker blir effektiva och vissa supertröga. Försöka skapa ett effektivt och pålitligt informationsflöde.
  • Var kritisk. Digitalisera inte de dåliga och ineffektiva processerna utan passa på att förändra dem. Var inställd på att det inte bara blir ett digitaliseringsprojekt, utan ett förändringsprojekt för företaget.
  • Låt digitaliseringen möjliggöra ständiga förbättringar. Påbörja den resan. Företag ser olika ut; man har olika syfte och affärsidé och affärsmodell. Men att jobba med ständiga förbättringar på ett eller annat sätt; om det är av tekniska lösningar, eller sina processer och metoder och samarbetsformer, produkter (alltså det man bygger), kundrelationer. Börja titta på dessa och hitta det som är långsiktigt och att det ska leva efter tid. Börjar man se det som att det är mer som ska vara kvar än som ska vara unikt, då börjar man kanske också se nyttan av att utsätta det för ständiga förbättringar. Då kan digitalisering vara en katalysator för det.

Bild: Eitvydas Rastutis, Fieldly

Continue Reading

Digitalisering

Riksbyggens nya CDO: ”Vi står inför ett stort transformationsarbete”

För Riksbyggen betyder digitalisering både innovation och effektivisering, enligt Amir Chizari, ny CDO. Som nytillträdd CDO, Chief Digital Officer, på Riksbyggen har Amir Chizari många strängar på sin lyra.

Published

on

amir chizari riksbyggen

I en allt mer digitaliserad värld och en bransch som kämpar för att hinna med har han huvudansvaret för företagets sammanhållna satsningar kring digitala initiativ och teknik.

– Det handlar om att hela tiden ha en diskussion om vad vi ska satsa på, vilken effekt får detta, är det till nytta för oss? säger Amir Chizari, som även behåller sin tidigare titel och roll som CIO.

Han betonar att för Riksbyggen handlar digitaliseringen både om spännande framtidsvisioner där ny teknik öppnar upp nya sätt att bygga, leva och bo, men lika mycket handlar det om att genom digitalisering effektivisera sättet man jobbar på idag.

– Om vi på digital väg kan automatisera delar av den ekonomiska förvaltningen kan tråkiga administrativa uppgifter ersättas av det digitala. Men det handlar också om ett hållbarhetstänk, och inte minst om kvalité på de tjänster man erbjuder.

Amir Chizari menar att här skiljer sig motiveringen bakom digitaliseringsarbetet möjligen en aning mellan vanliga företag och Riksbyggen, som är ett kooperativt företag där medlemmarna är med och styr verksamheten på ett annat sätt.

– För oss handlar det inte bara om att vi genom digitalisering ska tjäna mer pengar. Värdet ligger istället snarare i att höja standarden och kvalitén på det vi erbjuder, och i slutändan ha nöjdare kunder.

Innan Amir Chizari blev CDO var han CIO på Riksbyggen, och han har god insyn i bygg- och fastighetsbranschens digitaliseringsprocess. Han menar att byggbranschen ligger långt efter, men att det så smått börjar hända saker. När det gäller fastighets- och förvaltningsbranschen tycker han att det rör på sig mer.

– Här har tåget redan lämnat perrongen, så att säga. Det sker mer nya initiativ och kommer ny teknik.

Varför går det då trögare för byggbranschen? Amir Chizari tror att det delvis beror på att krocken mellan det gamla sättet att jobba på och det digitaliserade sättet har blivit kraftigare i byggbranschen.

– Här finns en kultur av hur man gör saker som är stark, som sitter i ryggmärgen och som är svår att ändra på. Det tror jag är branschens största utmaning idag: att lyckas få med alla medarbetare på det stora transformationsarbetet som vi står inför.

Vad är då på gång inom Riksbyggens eget digitaliseringsarbete?

– Vi håller just nu på att utveckla och bygga en egen digital plattform som ska ligga till grund för allt digitalt arbete inom hela företaget. Så att man slipper uppfinna hjulet vid varje nytt projekt. Det är en stor satsning, som kommer involvera både interna och externa aktörer, men jag tror det är väldigt viktigt att börja med detta. Det är rent utav en förutsättning för att kunna fortsätta att jobba innovativt med digitalisering.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.