Connect with us

Digitalisering

”Det är projekten som gör Skanska” – möt bolaget som drömmer stort

Published

on

Anders Erlandsson-Sofia Skoglösa-Skanska

Det är inga nybörjare på Skanska Sverige som gör mig sällskap i mötesrummet i Köpenhamn. En våning ovanför oss pågår tredje och sista dagen av Dream Big, ett projekt arrangerat av Skanska i syfte att skaka fram idéer och smarta lösningar på framtidens ledningsplattform. Men mer om det senare, för först ska vi prata värderingar och hur de blir praktisk verklighet.

Anders Erlandsson har haft Skanska som arbetsgivare sedan maj 1996, det vill säga i 22 år. Sofia Skoglösa kom till företaget 2001. Idag är de COO, eller operativ chef, respektive utvecklingschef för Operationell Effektivitet. På Skanska är sannolikheten god att du stannar länge.

”Stannar du fem år, då är du ofta på väg mot en livslång anställning. Då har man fått smak för det och man har hittat sin plats.”

Orden är Anders och han får genast bifall av Sofia.

”Skanska är ett förtag som bryr sig om sina medarbetare. Vi är ett värderingsstyrt och väldigt humant bolag tycker jag.”

Skanska är byggt av projekt

Företag som arbetar efter tydliga värderingar är knappast något nytt, men Anders och Sofia menar att man på Skanska gör det ”på riktigt”. En jätteorganisation som Skanska – enbart Skanska Sverige har 9 200 medarbetare (i koncernen är man 40 000) – utgörs av många olika organisationer i en.

”En utmaning för oss, men också en möjlighet, är vår decentralisering. Skanska är ju egentligen en massa projekt,” säger Anders.

Sofia utvecklar:

”Det är projekten som gör vårt bolag. Det är de som är kärnan. Alla vet att det inte är staben eller top management.”

De många olika och geografiskt utspridda projekten gör det särskilt viktigt med gemensamma värderingar. Och detaljstyrning från toppen är inget alternativ, förklarar Anders.

”Vår bransch är en people’s business. Vi är beroende av individuella insatser. Det gäller att förse våra medarbetare med rätt förutsättningar och ge dem möjlighet till stor grad av involvering, för att få saker att hända.”

Anders, som tidigare bland annat arbetat med hälsa och säkerhet på Skanska, berättar hur medarbetare stämmer av arbetsmiljö och medarbetares välmående vid varje månadsmöte. Att göra processer och struktur av värderingarna är nyckeln för att få dem permanenta.

”Det gäller att få in det som en del av det dagliga. Är det inte del av någons arbetsuppgifter så blir det ju inget av det. Så vi är väldigt noga med att det ska vara det.”

Produktionen ska bli effektivare med hjälp av Dream Big

En arbetsuppgift högt upp på agendan hos många av Skanskas medarbetare är digitalisering. Skanska Sveriges projekt Dream Big är ett väldigt konkret exempel på hur man försöker göra digitala arbetsmetoder och verktyg till en naturlig del av vardagen för anställda.

Inför designsprinten har Skanska inventerat problem och utmaningar som medarbetarna upplever i sitt vardagliga arbete. Resultatet av inventeringen ligger till grund för den tre dagar långa så kallade designsprinten där arbetsgrupper arbetat fram förslag till lösningar med utgångspunkt i Skanskas önskemål och förutsättningar. Ett 20-tal innovationsföretag och större teknikleverantörer har bjudits in för att ta sig an uppgifterna.

Dream Big Skanska

Med Dream Big har Skanska bjudit in innovationsföretag att utveckla lösningar för en effektivare produktion.

För Skanska är målet med Dream Big tydligt: produktionen ska bli effektivare. Av de deltagande företagen hoppas Skanska få ny kunskap och idéer. Sofia förklarar:

”Vi inser att vi ju faktiskt inte sitter på den här kunskapen. Och vi kanske inte ska sitta på den heller när det finns andra bolag som gör det. Skanska Dream Big handlar om att öppna upp och ta hjälp.”

Anders instämmer:

”Jag hörde redan igår – dag 2 – att vi fick många intressanta idéer som vi definitivt inte hade fångat upp på vår egen kammare.”

“Vi behöver kanske inte hålla i saker”

Att placera ett papper i en digital enhet tror Anders och Sofia inte kommer att orsaka någon digital revolution. För att nya verktyg och arbetssätt ska bli verklighet krävs lösningar och digitala verktyg som är smartare än dagens metoder. Annars kommer medarbetare helt enkelt inte att använda dem.

”En viktig ingrediens är att hitta smarta arbetssätt så att vi kan jobba lite smartare än vad vi gör idag. Och då tror vi på att göra saker i smarta gränssnitt. Vi behöver till exempel kanske inte hålla i saker, vi behöver inte skriva på papper, utan vi kan ha händerna fria.”

Med Dream Big hoppas Skanska kunna kombinera sin gedigna kunskap om byggprojekt och dess utmaningar med innovationsbolagens nytänkande, tekniska kompetens och kreativitet.

”Vi har en ganska god idé om vad som är framgång i projekt. Vi vet vilka de basala bitarna är. Jag tror inte det kommer ändras jättemycket efter de här dagarna utan det är mer HUR vi gör det och hur vi nu ansluter till ny teknik.”

Mix av större och mindre bolag blev klockren

Till projektet Dream Bigs designsprint bjöd Skanska in riktigt stora bolag som Apple, Google och Microsoft för att generera idéer. Också mindre innovationsföretag fanns på gästlistan, däribland Fieldly. Sofia berättar att mixen av inbjudna inte var helt okontroversiell.

”Vi var ärligt talat lite nervösa. Kan vi sätta två stora leverantörer som Apple och Microsoft bredvid varandra? Det blev klockrent.”

Anders instämmer:

Att jobba i en designsprint som Skanska Dream Big tycker både Sofia och Anders har fungerat bra och varit givande. Men så är å andra sidan inte Skanska främmande för utveckling och innovation heller. Anders förklarar:

”Historiskt har utveckling varit en viktig överlevnadsfaktor i Skanska, det här att hela tiden röra sig. Nu pratar vi om den fjärde industriella revolutionen – och vi är en del av den. Vi betraktar det inte som att det är någon annan som gör den utan vi är med i det. Och vi försöker fånga det nu.”

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Digitalisering

Digital kommunikation mellan lastbil och grävmaskin ger effektivare transporter

NCC och Volvo Lastvagnar har utvecklat en digital tjänst för att göra lastning och bortforsling av schaktmassor mer effektivt och miljösmart. Nu testas tjänsten på NCC:s arbetsplats vid deletapp Centralen vid Västlänkenbygget, berättar aktörerna i ett pressmeddelande.

Published

on

Tjänsten är ett resultat av över två års samarbete mellan NCC, Volvo Lastvagnar, Volvo Construction Equipment och andra inblandade aktörer. Tillsammans började man med att analysera produktionsprocessen för att se vilka utmaningar man hade med att effektivisera transporter och flöden för projektet. Slutsatsen var att störst effekt får man genom att säkra nära 100 procent lastutnyttjande varje gång en lastbil lastas. De beräkningar som gjorts av NCC tyder på att antalet transporter för Centralen-projektet kan minskas med upp till 11 procent. Det skulle innebära 8000 transporter, vilket skulle motsvara cirka 1000 ton lägre koldioxidutsläpp fram till 2022.

– Uppkopplade tjänster kommer att spela en allt viktigare roll för att minska miljöpåverkan och öka produktiviteten. Effektiv Utlastning är ett bra exempel på detta, säger Roger Alm, VD Volvo Lastvagnar.

Uppkopplade produkter är ett av Volvokoncernens mest prioriterade teknikområden och digitaliseringen är en naturlig del av lösningen i detta projekt, inte bara för lastbilschaufförer och grävmaskinister utan även för produktionschefer, trafikledare, med flera.

– Vi ser stora fördelar med den här tjänsten och samarbetet. Utöver att transporter och koldioxidutsläpp minskar får vi även en mer effektiv arbetsprocess som gynnar både vår uppdragsgivare, användandet av offentliga resurser och våra medarbetare i produktionen. Vi kan till exempel planera arbetet med precision, få en översikt av flödena samt en smidigare och säkrare arbetssituation för medarbetarna, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure.

Hur fungerar då den digitala tjänsten? Lastbilschauffören loggar in på det gemensamma systemet i sin telefon-app, ansluter sig till produktionsprocessen och kör sedan till lastplatsen vid Centralstationen. Grävmaskinisterna på plats vid Centralen kommer i sitt Volvoutvecklade lastvägningssystem se vilka lastbilar som finns tillgängliga och kallar fram en lastbil och påbörjar lastning. Efter avslutad lastning meddelar grävmaskinerna lastbilen digitalt vilket material som är lastat, lastvikt samt vart lasten ska transporteras. Lastbilen kan nu köra till angiven deponi. Det finns åtta aktiva deponier i processen så det är viktigt att kunna styra lastbilar med till exempel miljöfarliga massor till rätt deponi.

Foto: Volvo Lastvagnar

Continue Reading

Digitalisering

Halvera byggpriserna med digitala verktyg och bättre planering

– Genom att först rita färdigt huset i minsta detalj och sedan provbygga i 3D kan vi verkligen pressa byggpriserna, säger Jonas Högset, chef för fastighets- och boendeenheten på Sveriges Allmännytta, i ett pressmeddelande.

Published

on

Delresultat från projektet Bygg 4.0, där bland andra Sveriges Allmännytta och medlemsföretaget Örebrobostäder ingår, visar att genom digitala verktyg och bättre projektplanering kan byggkostnaderna minskas med hela 50 procent.

Samtidigt slog en rapport från Sveriges Allmännytta i våras fast att byggpriserna ökat med 48 procent på tre år. Flera rapporter, bland annat från Boverket, slår fast att just byggbranschen ligger långt efter andra branscher när det kommer till produktivitet. Enligt en rapport från branschorganisationen Installatörsföretagen använder en rörmokare under en arbetsdag endast en sjättedel av tiden till kvalificerat arbete. Resten av tiden går till att vänta på material, att andra ska utföra arbete eller till städning.

Projektet Bygg 4.0 har som mål att förbättra produktiviteten i byggbranschen. Genom att inspireras av de digitala verktyg och arbetssätt som används inom varvsindustrin har projektet tagit fram en ny arbetsform, som kallas Bygg 4.0 Projektering.

– Det handlar både om att ändra arbetssätt och att använda de digitala verktyg som finns tillgängliga. Då kan vi verkligen få till en produktivitetsförbättring i byggbranschen. Digitala verktyg i sig själva kommer däremot ge ganska lite mervärde, säger Lars Albinsson, projektledare för Bygg 4.0.

– Vi tror verkligen att Bygg 4.0-projektering kan ge bättre produktivitet. Genom att rita klart före byggstart kan vi bygga billigare, bättre, snabbare och samtidigt minska på de ofantliga mängder användbart byggmaterial som slängs varje år. Det vinner både hyresgäster, byggbolag och miljön på, säger Jonas Högset på Sveriges Allmännytta.

Kort om projektet Bygg 4.0

Bakom projektet står bland andra Sveriges Allmännytta, Örebrobostäder, Veidekke och Cementa och leds av Lars Albinsson, vd på konsultföretaget Maestro Design & Management. Projektet inleddes med att göra så kallad benchmarking med högproduktiva industrier. Varvsindustrin bedömdes tidigt som särskilt intressant på grund av sin produktivitet, höga komplexitet och att fartyg oftast tillverkas i mycket små volymer.

Continue Reading

Digitalisering

Ny rapport: 7 av 10 svenska fastighetsbolag saknar resurser för fortsatt digitalisering av sina fastigheter

Nästan alla fastighetsägare har investerat i IoT och uppkopplade lösningar för drift och styrning av sina byggnader de senaste åren. Åtta av tio fastighetsägare vill dock koppla upp sina fastigheter ytterligare – främst av ekonomiska skäl, men också av miljö- och säkerhetsskäl. Samtidigt är bristande resurser den största anledningen till att investeringarna inte blir av. Det visar den nya trendrapporten ”Smarta fastigheter” 2019 från Schneider Electric.

Published

on

Så mycket som 93 procent av Sveriges fastighetsägare har investerat i IoT och uppkopplade lösningar för drift och styrning av sina byggnader de senaste tre åren. Samtidigt skulle åtta av tio (82 procent) vilja satsa ytterligare vad gäller att koppla upp sina fastigheter. Nära nio av tio intervjuade (88%) uppger att det främst är av ekonomiska skäl de vill investera mer i digitala lösningar för sina fastigheter, tätt följt av miljöskäl/hållbarhet (75%) och säkerhetsskäl (70%).

Många fastighetsbolag lider fortfarande av att ha byggt upp silomiljöer i sina fastigheter. Att hantera parallella system medför stora utmaningar. Det blir svårt att få en helhetsbild och nyttja potentiella synergier vilket gör att driften blir tidskrävande, ineffektiv och reaktiv.

– Det skulle vara intressant att se på vinsterna som de svenska fastighetsbolagen skulle kunna göra om de skulle ha möjighet att ta ett helhetsgrepp och skaffa sig en plattform där alla system samverkar. Det är en utveckling som kommit mycket längre utanför Sveriges gränser och som vi sannolikt kommer att se mer av här i Sverige de närmaste åren, säger Andreas Finnstedt, chef för affärsområdet Digital Energy på Schneider Electric, i ett pressmeddelande.

Den vanligaste anledningen till att inte fler byggnader är ännu mer uppkopplade är att det saknas pengar. Hela 72 procent av fastighetsbolagen uppger att de inte har tillräckligt med resurser för att koppla upp byggnaderna ytterligare. Jämfört med undersökningen från 2017 har andelen ökat med 6 procentenheter. Denna andel är särskilt hög i privat sektor.

– Vi befinner oss fortfarande i en situation i Sverige som liknar moment 22. Den främsta anledningen till att fastighetsägare vill digitalisera sitt bestånd är att spara pengar. Samtidigt är ekonomi den största anledningen till att investeringarna inte blir av, säger Andreas Finnstedt.

Läs hela rapporten här.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.