Connect with us

Digitalisering

”Det är projekten som gör Skanska” – möt bolaget som drömmer stort

Published

on

Anders Erlandsson-Sofia Skoglösa-Skanska

Det är inga nybörjare på Skanska Sverige som gör mig sällskap i mötesrummet i Köpenhamn. En våning ovanför oss pågår tredje och sista dagen av Dream Big, ett projekt arrangerat av Skanska i syfte att skaka fram idéer och smarta lösningar på framtidens ledningsplattform. Men mer om det senare, för först ska vi prata värderingar och hur de blir praktisk verklighet.

Anders Erlandsson har haft Skanska som arbetsgivare sedan maj 1996, det vill säga i 22 år. Sofia Skoglösa kom till företaget 2001. Idag är de COO, eller operativ chef, respektive utvecklingschef för Operationell Effektivitet. På Skanska är sannolikheten god att du stannar länge.

”Stannar du fem år, då är du ofta på väg mot en livslång anställning. Då har man fått smak för det och man har hittat sin plats.”

Orden är Anders och han får genast bifall av Sofia.

”Skanska är ett förtag som bryr sig om sina medarbetare. Vi är ett värderingsstyrt och väldigt humant bolag tycker jag.”

Skanska är byggt av projekt

Företag som arbetar efter tydliga värderingar är knappast något nytt, men Anders och Sofia menar att man på Skanska gör det ”på riktigt”. En jätteorganisation som Skanska – enbart Skanska Sverige har 9 200 medarbetare (i koncernen är man 40 000) – utgörs av många olika organisationer i en.

”En utmaning för oss, men också en möjlighet, är vår decentralisering. Skanska är ju egentligen en massa projekt,” säger Anders.

Sofia utvecklar:

”Det är projekten som gör vårt bolag. Det är de som är kärnan. Alla vet att det inte är staben eller top management.”

De många olika och geografiskt utspridda projekten gör det särskilt viktigt med gemensamma värderingar. Och detaljstyrning från toppen är inget alternativ, förklarar Anders.

”Vår bransch är en people’s business. Vi är beroende av individuella insatser. Det gäller att förse våra medarbetare med rätt förutsättningar och ge dem möjlighet till stor grad av involvering, för att få saker att hända.”

Anders, som tidigare bland annat arbetat med hälsa och säkerhet på Skanska, berättar hur medarbetare stämmer av arbetsmiljö och medarbetares välmående vid varje månadsmöte. Att göra processer och struktur av värderingarna är nyckeln för att få dem permanenta.

”Det gäller att få in det som en del av det dagliga. Är det inte del av någons arbetsuppgifter så blir det ju inget av det. Så vi är väldigt noga med att det ska vara det.”

Produktionen ska bli effektivare med hjälp av Dream Big

En arbetsuppgift högt upp på agendan hos många av Skanskas medarbetare är digitalisering. Skanska Sveriges projekt Dream Big är ett väldigt konkret exempel på hur man försöker göra digitala arbetsmetoder och verktyg till en naturlig del av vardagen för anställda.

Inför designsprinten har Skanska inventerat problem och utmaningar som medarbetarna upplever i sitt vardagliga arbete. Resultatet av inventeringen ligger till grund för den tre dagar långa så kallade designsprinten där arbetsgrupper arbetat fram förslag till lösningar med utgångspunkt i Skanskas önskemål och förutsättningar. Ett 20-tal innovationsföretag och större teknikleverantörer har bjudits in för att ta sig an uppgifterna.

Dream Big Skanska

Med Dream Big har Skanska bjudit in innovationsföretag att utveckla lösningar för en effektivare produktion.

För Skanska är målet med Dream Big tydligt: produktionen ska bli effektivare. Av de deltagande företagen hoppas Skanska få ny kunskap och idéer. Sofia förklarar:

”Vi inser att vi ju faktiskt inte sitter på den här kunskapen. Och vi kanske inte ska sitta på den heller när det finns andra bolag som gör det. Skanska Dream Big handlar om att öppna upp och ta hjälp.”

Anders instämmer:

”Jag hörde redan igår – dag 2 – att vi fick många intressanta idéer som vi definitivt inte hade fångat upp på vår egen kammare.”

”Vi behöver kanske inte hålla i saker”

Att placera ett papper i en digital enhet tror Anders och Sofia inte kommer att orsaka någon digital revolution. För att nya verktyg och arbetssätt ska bli verklighet krävs lösningar och digitala verktyg som är smartare än dagens metoder. Annars kommer medarbetare helt enkelt inte att använda dem.

”En viktig ingrediens är att hitta smarta arbetssätt så att vi kan jobba lite smartare än vad vi gör idag. Och då tror vi på att göra saker i smarta gränssnitt. Vi behöver till exempel kanske inte hålla i saker, vi behöver inte skriva på papper, utan vi kan ha händerna fria.”

Med Dream Big hoppas Skanska kunna kombinera sin gedigna kunskap om byggprojekt och dess utmaningar med innovationsbolagens nytänkande, tekniska kompetens och kreativitet.

”Vi har en ganska god idé om vad som är framgång i projekt. Vi vet vilka de basala bitarna är. Jag tror inte det kommer ändras jättemycket efter de här dagarna utan det är mer HUR vi gör det och hur vi nu ansluter till ny teknik.”

Mix av större och mindre bolag blev klockren

Till projektet Dream Bigs designsprint bjöd Skanska in riktigt stora bolag som Apple, Google och Microsoft för att generera idéer. Också mindre innovationsföretag fanns på gästlistan, däribland Fieldly. Sofia berättar att mixen av inbjudna inte var helt okontroversiell.

”Vi var ärligt talat lite nervösa. Kan vi sätta två stora leverantörer som Apple och Microsoft bredvid varandra? Det blev klockrent.”

Anders instämmer:

Att jobba i en designsprint som Skanska Dream Big tycker både Sofia och Anders har fungerat bra och varit givande. Men så är å andra sidan inte Skanska främmande för utveckling och innovation heller. Anders förklarar:

”Historiskt har utveckling varit en viktig överlevnadsfaktor i Skanska, det här att hela tiden röra sig. Nu pratar vi om den fjärde industriella revolutionen – och vi är en del av den. Vi betraktar det inte som att det är någon annan som gör den utan vi är med i det. Och vi försöker fånga det nu.”

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Digitalisering

Anna Mellström, Einar Mattsson: ”störst förbättringspotential finns i planering och samordning av produktionen”

Den 1 januari 2019 blir Anna Mellström vd för Einar Mattsson Byggnads AB. Att inspirera byggbranschen till ökad produktivitet står högt bland prioriteringarna. Hur gör hon det och var ser hon utrymme för förbättring?

Published

on

Anna Mellstrom Einar Mattsson Byggnads

Den 1 januari 2019 blir Anna Mellström vd för Einar Mattsson Byggnads AB. Hon lämnar då rollen som affärsområdeschef för byggproduktion. Efter sju år i bolaget är hon välbekant med organisationens styrkor och utmaningar. Att inspirera byggbranschen till ökad produktivitet står högt bland prioriteringarna. Hur gör hon det och var ser hon utrymme för förbättring? Vi frågade.

Jimmy Bengtsson, vd för Veidekke Sverige, har sagt att han uppskattar en genomsnittlig hantverkares värdeskapande tid till ca 40 procent av arbetsdagen. Vad tänker du kring det? Delar du denna bild?

– Det är svårt att säga hur många procent som det blir, men jag tror att det finns mycket tid som kan bli mer värdeskapande – både bland hantverkare och tjänstemän. Vi kommer att ta ett helhetsgrepp och har t.ex. börjat med tidsstudier på tjänstemän.

Vad tror du skulle göra det lättare för yrkesarbetare att arbeta mer effektivt?

– Vi i ledningsgruppen måste skapa förutsättningar för medarbetarna att jobba värdeskapande, att hitta nya metoder och material. Man måste se till att vi alltid gör rätt saker, till rätt kostnad och kvalitet.

Ser du att det finns några särskilda arbetsuppgifter eller delar av arbetsflödena där du ser särskilt stor utvecklings- och förbättringspotential?

– Jag tror att den största förbättringspotentialen finns i planering och samordning av produktionen. Idag står den tillfälliga fabriken still i cirka 16 timmar per dag på vardagar och oftast 24 timmar varje helg. Det kan bli mycket effektivare.

Vilken typ av tekniska lösningar tror du kommer att bidra till att medarbetare i byggproduktionen kan arbeta mer effektivt?

– Planeringsverktyg som exempelvis BIM tror jag är en av nycklarna. En annan nyckel är att i högre utsträckning använda dagens digitala hjälpmedel som paddor och telefoner för till exempel ritningar och dokumentation.

Bild: Åke Gunnarsson /VUE AB

Continue Reading

Digitalisering

”Det som utvecklas inom bygg behöver återbetala sig fort” – Jennie Sahlsten, Erlandsson Bygg

Erlandsson Byggs vd och koncerndirektör heter sedan en månad tillbaka Jennie Sahlsten. Vad gör bygg till en av våra minst digitala samhällsbranscher och hur digitalt arbetar Erlandsson Bygg? Digitala Byggindustrin frågade nya vd:n.

Published

on

Jennie Sahlsten Erlandsson Bygg

Byggsektorn har länge legat i bottenskiktet på de listor och index som rankar hur stor genomslag digitaliseringen fått i olika samhällsbranscher. Samtidigt pekar olika tecken på att utvecklingen håller på att vända och att digitaliseringen börjat få upp takten i sektorn.

Förra årets studie av digitaliseringen i svensk byggbransch från Svensk Byggtjänst visade att så många som 60 procent av tillfrågade bygg-, installations- och bostadsbolag anser sig väl införstådda med begreppet. Samtidigt bedöms den interna utbildningsnivån låg och flera bolag bedömer att de inte har kunskapen att riktigt veta var de står i digitaliseringsfrågan.

Varför tror Jennie att digitaliseringsgraden i svensk byggbransch är så låg?

– Jag vet inte hur vår bransch ligger till jämfört med andra branscher men mycket som utvecklas inom bygg utvecklas efter vad våra kunder efterfrågar och faktiskt är beredda att betala för. Vi har låga marginaler jämfört med många andra branscher. Det tror jag leder till att det som utvecklas internt behöver kunna återbetala sig fort.

Ett pågående generationsskifte inom branschen tror hon kan bidra till att digitaliseringen får upp farten.

– De yngre kanske är mer intresserade av den digitala världen vilket kan öka takten på utvecklingen i framtiden. Uppkoppling har varit ett stort problem i många av våra geografier för att vi ska kunna vara digitala i alla projekt. Det är bättre idag men vissa geografier är fortfarande svåra.

Av de 300 bolag som förra året intervjuades om sin digitaliseringsresa, uppgav en fjärdedel att de befann sig i startgropen på sin utveckling, medan ungefär 70 procent av företagen tycker att de har kommit halvvägs eller längre.

Hur digitalt arbetar Erlandsson Bygg idag?

– Vi genomför flera digitala projekt. I de största byggserviceavdelningarna pågår projekt med att bli helt papperslösa och använda orderhanteringssystem, och på vissa platser har vi valt att införa digitala skyddsronder och uppföljningar. I det arbetet använder vi surfplattor vilket underlättar för medarbetarna ute i produktionen.

På Erlandsson arbetar man med att utveckla och effektivisera interna system och integrationer som får systemen att prata med varandra spelar en viktig roll. Man använder sig också av orderhanteringssystem och gör uppföljningar digitalt. Man har även valt att utveckla egna appar för intern kommunikation.

– Och så är vi flitiga på sociala medier där många av våra medarbetare finns.

Som koncerndirektör har Jennie som uttalat mål att arbeta för ännu större integration mellan koncernens verksamheter. Att alla interna processer ska vara helt digitaliserade är ett uttalat mål för hela koncernen.

– Där det saknas tillgång till fiber använder vi på många arbetsplatser en egenutvecklad enhet som ger tillgång till arbetsplatsen. Vi arbetar också i FoU-projekt med andra aktörer för att ta fram en gemensam plattform för digitalisering av arbetsplatserna.

Continue Reading

Digitalisering

Snart möjligt att veta hur det låter i en byggnad – Tyréns tar samhällsplanering till ny nivå

Med hjälp av VR-teknik från spelvärlden kan man snart höra hur det låter i en byggnad – redan innan byggstart. Tyréns har tagit den digitala tvillingen till nästa nivå genom att använda spelvärldens teknik.

Published

on

Tyréns har tagit den digitala tvillingen till nästa nivå genom att använda spelvärldens teknik. Med hjälp av plattformen TyrEngine skapar man virtuella miljöer i 3D för att åskådliggöra förslag eller förändringar i ett landskap, en byggnad eller en hel stad.

– Om vi sedan kopplar ihop den digitala tvillingen med till exempel analysresultat, geodata, livscykelinformation, tidplaner och sensorer skapar det oändliga möjligheter i våra samhällsbyggnadsprojekt, säger Ulf Hedlund, affärsutvecklare på Tyréns.

För att skapa ännu fler möjligheter samarbetar Tyréns nu med Luleå tekniska universitet för att även koppla ljud till plattformen.

– Den teknik vi använder innebär att vi kan presentera ljud på ett naturligt sätt, säger Ulf Hedlund. Det betyder att vi även kan höra effekten av olika förändringar. Till exempel hur olika byggmaterial eller ytskikt påverkar bullernivån. Vi kan även höra hur ljudet från en planerad järnvägsdragning verkligen kommer att bli, och hur det påverkar intilliggande fastigheter. Allt kommer att kunna presenteras tillsammans i en gemensam VR-miljö.

Om allt går som planerat kommer ljudverktyget att börja användas skarpt under 2019.

Bild: TyrEngine, Tyréns

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.