Connect with us

Experterna

”Den som kan övertyga mig om hur vi framtidssäkrar bostadsbyggandet får mitt förtroende”

Published

on

Jimmy Dahlström Regionchef Prolog

Det har väl knappast undgått någon att det stundar ett viktigt val i Sverige.  När ni läser detta går debatten het, och vi kan inom kort stå inför radikala förändringar på den politiska kartan. Men även i det samhälleliga klimatet.

Jag tycker personligen att detta är spännande tider. Vilka partier lyckas fånga medborgarnas hjärta och skapa så mycket förtroende att jag som individ väljer att lägga min demokratiska röst på just dem? Det är ett stort förtroende, att representera min och din röst, att leda landet på uppdrag av oss. Ärofyllt, ansvarsfyllt och kanske stundtals ångestladdat.

Hittills i debatten har de klassiska ämnena som skola, vård och omsorg fått mycket utrymme tillsammans med ämnen präglade av den senaste tidens överhettning såsom krisberedskap osv.

Fördelningen av resurser till polisen är ett annat ämne som debatterats hett, likväl som immigrationspolitiken.

Men fattas det inte en vital fråga?

Var är debatten kring samhällsbyggnad?

Demoskop genomförde nyligen en undersökning där de tillfrågat 1048 st personer om vilket ämne de tycker är viktigast inför valet.

Samhällsbyggnad finns inte med på topp 10.

Detta är enligt mig ett sorgligt kvitto på att de allra flesta av oss inte förstår konsekvenserna av en dysfunktionell samhällsbyggnadspolitik.

Bankväsendets agerande skapar oro på marknaden; både bostadsutvecklare och konsumenter tar upp kudden och håller för ansiktet likt ett barn som tittar på en alltför otäck film. Lösningen med kudden för ansiktet fungerar i filmscenariot, men fungerar tyvärr inte gällande bostadspolitiken.

Det stora underskottet på bostäder försvinner inte för att kudden är framför ansiktet. Den låga digitaliseringsgraden i branschen ökar inte, och produktiviteten blir inte bättre.

Jag skulle vilja se en samhällsbyggnadsminister som på allvar informerar allmänheten och hanterar dessa frågor.

Jag vill inte vara en del av den generation som diskvalificerar våra barnbarn från att bosätta sig i de tre storstadsregionerna, något som faktiskt håller på att hända.

Den som kan övertyga mig om hur vi framtidssäkrar bostadsbyggandet får mitt förtroende att föra min talan.

Och finner jag ingen, då kommer jag själv kandidera till nästa val.

Löfte, eller hot?

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Experterna

Förvirring, kommunikationsbrister, nästan färdigställda gemensamhetsutrymmen och omarbete

Published

on

Jimmy Dahlström Regionchef Prolog

Jag har nyligen fått det lite tveksamma nöjet att i skala 1:1 uppleva en del i byggprocessen som inte är branschens starkaste. Den del av byggprocessen jag talar om är när tillträde till nyproducerad lägenhet sker av den viktigaste personen i värdekedjan, dvs slutkunden. I detta fallet jag själv.

Många företag kämpar med låga NKI (Nöjd Kund Index) siffror, och i dessa slutskeden äts ofta mycket av den planerade lönsamheten upp pga felkostnader som enligt den alldeles för tidigt bortgångne och framstående forskaren Per-Erik Josephson uppgår till så mycket som 6,5 procent av projektets produktionskostnad.

Inom Lean Management talas det ofta och mycket om den viktigaste komponenten för framgång; slutkunden och vikten av att ha fokus på denna. Ständigt fokus på slutkunden. Inte på byggherren. Utan på mig, en helt vanlig människa.

Det är inte alla som vet att Toyota även bygger hus, Toyota Homes. Deras husproduktion präglas av en väldigt hög grad av prefabricering. Tillverkning av modulerna sker resurs- och yteffektivt, men det som är mest intressant och fascinerande är att inför varje arbetspass så börjar alla yrkesarbetare med att buga inför bilder på slutkunden som sitter annonserad i samband med produktionsplatsen. Bilder på helt vanliga människor som jag. Människor som precis gjort sitt livs största affär. Greppet med bilder på slutkunden kanske inte är helt förenligt med GDPR men ack så tankeväckande.

Jag är tämligen övertygad om att flertalet av de väldigt kostsamma fel som måste åtgärdas när slutkunden redan flyttat in skulle elimineras om de som utför de värdeskapande arbetena visste vem de faktiskt monterar köksfläkten för. Visste de vilken fas i livet vi är i och varför vi köpt just den här lägenheten i det här området skulle en personlig relation uppstå och en ökad noggrannhet infinna sig.

Vidare har jag även fått uppleva hur kommunikation mellan slutkund och projektutvecklarens kundservice fungerar. Och jag har inte tillräckligt med rader i denna krönika för att beskriva allt utvecklingsbart i den interaktionen. Däremot finns det även här inspiration att ta från Lean och andra managementfilosofier och forskning. En välinformerad slutkund är oftast en mycket nöjd slutkund; det finns inget som dödar nöjdhet som desinformation.

Problem, utmaningar, åtgärder och handlingsplaner ska synas tydligt och tidigt. I andra branscher är det numera praxis att slutkunden i ett interaktivt gränssnitt kan följa ett ärende och dess status och slutkunden har givetvis möjlighet att boka insatser från leverantören på tider som passar slutkundens vardag.

Så vad ville jag ha sagt med den här krönikan? Jo…

Allt för många entreprenörer och projektutvecklare saknar fokus på slutkunden och slutkundens upplevelse i samband med tillträde. Och detta står i korrelation med deras lönsamhet. Det är absolut inte hela lösningen på lönsamhetsbesvär i branschen men däremot en väldigt viktig pusselbit till att uppnå högt NKI, och i det längre perspektivet referens- och ambassadörsmarknadsföring och lönsamhet.

Vill ni ha hjälp, då vet ni var ni hittar mig.

/ en inte helt nöjd slutkund

Continue Reading

Experterna

Att överleva är inte gratis: hög tid för bygg att investera i framtiden

Published

on

Viktor Davidov header-2

Att slopa ritningen som juridiskt bindande handling är inte gjort på en handvändning. Det kostar tid, och alltså pengar, att våga utforska de möjligheter som medför att juridiskt bindande handlingar inte längre är pappersbaserade PDF:er. Men när det väl är gjort är vinsterna så mycket högre än det investerade kapitalet. Självklart syftar jag på att istället använda en databas som juridiskt bindande handling, i byggbranschen kallar vi det BIM.

I min förra krönika nämnde jag projektet jag drev på NCC ihop med Sweco och Nordan, där hela upphandlingen gjordes utan ritningar. Det krävdes blod, svett och pengar för att få resultat, men nu bedrivs flera projekt på samma sätt och vinsterna överstiger mångfaldigt kostnaden i det första projektet.

Och där har vi en stor utmaning i byggbranschen: vi ser inte företaget som ett företag, utan vi ser företaget som många projekt där kostnaden också ska tas i projektet. Det får inte under några omständigheter förekomma overheadkostnader. För hur ska det motiveras för aktieägarna?

Det är dock bara i byggbranschen det ser ut såhär. All annan industri har höga kostnader för FoU, och är stolta över dem. Se på ABB som exempel. De har en filial som har som syfte att konkurrera ut moderbolagets kärnverksamhet. Om inte det är innovation så vet jag inte vad det är.

Byggbranschen måste ta en funderare på hur vi bedriver innovation och utveckling och hur kostnaderna tas. Motiveringen är förhållandevis enkel; om vi inte satsar tid och pengar på att överleva, kommer vi dö ut. För självklart är det någon annan som ser stora möjligheter att till exempel slopa ritning som juridiskt bindande och därmed kunna erbjuda större avkastning på investerat kapital. Jag vet ett bolag. Det börjar på Mod och slutar på Group.

Nyfiken på Mod Group?

Continue Reading

Experterna

”Ta inte allt så personligt” – Viktor Davidov om att skilja på person och sak

Viktor Davidov är Solutions Specialist på BIMobject. För Digitala Byggindustrin skriver han om digitalisering i byggbranschen och vad som krävs för att digitaliseringen ska få fäste i branschen. Det här är hans första krönika.

Published

on

Viktor Davidov Digitala Byggindustrin

Bristande självinsikt och självkritik är något jag möter lite då och då både i det privat och det professionella livet. Om jag, eller någon annan, kommer med synpunkter på, eller förslag kring hur ett arbete bedrivs tas det ofta som ett personligt påhopp av mottagaren. Jag har länge fundera på varför, och har nu en enkel hypotes.

Vi svenskar är väldigt stolta över vad vi gör och vårt arbete. Vilket är toppen. Men det har en baksida. Om arbetet kritiseras tar vi det personligen.

Amerikanare, danskar och fransmän är några jag haft privilegiet att jobba tätt med och dessa besitter förmågan att skilja på person och sak, vilket gör att en dialog och diskussion hålls på ett helt annat plan, med målet att hitta lösningar istället för att beskydda “mig som person och mitt arbete”.

På NCC drev jag ett pilotprojekt tillsammans med Sweco och Nordan med målet att helt gå bort från uppställningsritningar i projekterings- och upphandlingsprocessen. Syftet var att snabba upp processen och förenkla och förtydliga den. Till en början var det lite knorrigt från vissa deltagare, men ganska snabbt så sänktes garden och vi kunde ha en konstruktiv dialog. Det resulterade i ett fantastiskt resultat med BIM-modellen över fönsterna som enda underlaget för projektering och upphandling.

Jag finner det problematiskt att få kan skilja på person och sak. Ju mer digitalisering blir en självklarhet för bolags fortsatta överlevnad, desto viktigare blir det att våga utmana och våga bli utmanad. Först då kan vi ha en konstruktiv och lösningsorienterad diskussion.

En utgångspunkt jag har är att allt du kan idag inte är något värt i morgon. Det kanske är lite väl hårt att tänka så, men utgå från att det tar några år, sen behöver du ha skaffat dig nya kunskaper och erfarenheter för att fortsatt skapa värde för dig, ditt bolag, dina kunder, och samhället i stort. Hur görs det bäst? Tillsammans med andra människor från andra bakgrunder och med annan kompetens, som vågar utmana varandra och inte tar allt så personligt.

Det som får mig att gå upp på morgonen och det jag brinner för är att just skapa så mycket värde till samhället som möjligt för varje spenderad timme och för varje insatt krona. Det hoppas jag du också gör.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.