Connect with us

Digitalisering

De lär sig om dödligt byggdamm i virtuell reality

Med hjälp av VR-hjälmar och annan VR-teknik har byggföretaget JSB i Karlskrona, tillsammans med företaget One Reality, Ramirent och Husqvarna, skapat en världsunik utbildning för att ge säkrare byggarbetsplatser.

Published

on

Det är det farliga kvartsdammet som utbildningen rör sig om.
Kvartsdamm finns i vanliga bergarter och exponeras vid exempelvis borrning, slipning och sågning i sten eller betong. För byggarbetare innebär dammet en risk för att drabbas av allvarliga och till och med dödliga sjukdomar.

– Partiklarna är så små att de inte syns, förklarar Mats Björnlund, arbetsmiljöspecialist på JSB. Det gör att det kan vara svårt att ta hänsyn till de risker som finns.

Deltagarna på utbildningen får lära sig mer om riskerna med dammet och hur de ska skydda sig mot det på sin arbetsplats. Det är en fullskalig upplevelse med bilar, verktyg, byggkranar, andra människor och allt som normalt finns på en byggarbetsplats. I denna miljö bygges det in utbildningar inklusive den som visar hur kvartsdammet uppstår, vad som händer när man inhalerar det och hur man ska skydda sig.

– Utbildningar om kvartsdamm har funnits tidigare, men vi är först i världen med att använda VR-teknik och det är väldigt spännande. VR tillför en upplevelse till undervisningen som gör att det blir både enklare och roligare att lära sig, säger Mats Björnlund.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Digitalisering

Digital kommunikation mellan lastbil och grävmaskin ger effektivare transporter

NCC och Volvo Lastvagnar har utvecklat en digital tjänst för att göra lastning och bortforsling av schaktmassor mer effektivt och miljösmart. Nu testas tjänsten på NCC:s arbetsplats vid deletapp Centralen vid Västlänkenbygget, berättar aktörerna i ett pressmeddelande.

Published

on

Tjänsten är ett resultat av över två års samarbete mellan NCC, Volvo Lastvagnar, Volvo Construction Equipment och andra inblandade aktörer. Tillsammans började man med att analysera produktionsprocessen för att se vilka utmaningar man hade med att effektivisera transporter och flöden för projektet. Slutsatsen var att störst effekt får man genom att säkra nära 100 procent lastutnyttjande varje gång en lastbil lastas. De beräkningar som gjorts av NCC tyder på att antalet transporter för Centralen-projektet kan minskas med upp till 11 procent. Det skulle innebära 8000 transporter, vilket skulle motsvara cirka 1000 ton lägre koldioxidutsläpp fram till 2022.

– Uppkopplade tjänster kommer att spela en allt viktigare roll för att minska miljöpåverkan och öka produktiviteten. Effektiv Utlastning är ett bra exempel på detta, säger Roger Alm, VD Volvo Lastvagnar.

Uppkopplade produkter är ett av Volvokoncernens mest prioriterade teknikområden och digitaliseringen är en naturlig del av lösningen i detta projekt, inte bara för lastbilschaufförer och grävmaskinister utan även för produktionschefer, trafikledare, med flera.

– Vi ser stora fördelar med den här tjänsten och samarbetet. Utöver att transporter och koldioxidutsläpp minskar får vi även en mer effektiv arbetsprocess som gynnar både vår uppdragsgivare, användandet av offentliga resurser och våra medarbetare i produktionen. Vi kan till exempel planera arbetet med precision, få en översikt av flödena samt en smidigare och säkrare arbetssituation för medarbetarna, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure.

Hur fungerar då den digitala tjänsten? Lastbilschauffören loggar in på det gemensamma systemet i sin telefon-app, ansluter sig till produktionsprocessen och kör sedan till lastplatsen vid Centralstationen. Grävmaskinisterna på plats vid Centralen kommer i sitt Volvoutvecklade lastvägningssystem se vilka lastbilar som finns tillgängliga och kallar fram en lastbil och påbörjar lastning. Efter avslutad lastning meddelar grävmaskinerna lastbilen digitalt vilket material som är lastat, lastvikt samt vart lasten ska transporteras. Lastbilen kan nu köra till angiven deponi. Det finns åtta aktiva deponier i processen så det är viktigt att kunna styra lastbilar med till exempel miljöfarliga massor till rätt deponi.

Foto: Volvo Lastvagnar

Continue Reading

Digitalisering

Halvera byggpriserna med digitala verktyg och bättre planering

– Genom att först rita färdigt huset i minsta detalj och sedan provbygga i 3D kan vi verkligen pressa byggpriserna, säger Jonas Högset, chef för fastighets- och boendeenheten på Sveriges Allmännytta, i ett pressmeddelande.

Published

on

Delresultat från projektet Bygg 4.0, där bland andra Sveriges Allmännytta och medlemsföretaget Örebrobostäder ingår, visar att genom digitala verktyg och bättre projektplanering kan byggkostnaderna minskas med hela 50 procent.

Samtidigt slog en rapport från Sveriges Allmännytta i våras fast att byggpriserna ökat med 48 procent på tre år. Flera rapporter, bland annat från Boverket, slår fast att just byggbranschen ligger långt efter andra branscher när det kommer till produktivitet. Enligt en rapport från branschorganisationen Installatörsföretagen använder en rörmokare under en arbetsdag endast en sjättedel av tiden till kvalificerat arbete. Resten av tiden går till att vänta på material, att andra ska utföra arbete eller till städning.

Projektet Bygg 4.0 har som mål att förbättra produktiviteten i byggbranschen. Genom att inspireras av de digitala verktyg och arbetssätt som används inom varvsindustrin har projektet tagit fram en ny arbetsform, som kallas Bygg 4.0 Projektering.

– Det handlar både om att ändra arbetssätt och att använda de digitala verktyg som finns tillgängliga. Då kan vi verkligen få till en produktivitetsförbättring i byggbranschen. Digitala verktyg i sig själva kommer däremot ge ganska lite mervärde, säger Lars Albinsson, projektledare för Bygg 4.0.

– Vi tror verkligen att Bygg 4.0-projektering kan ge bättre produktivitet. Genom att rita klart före byggstart kan vi bygga billigare, bättre, snabbare och samtidigt minska på de ofantliga mängder användbart byggmaterial som slängs varje år. Det vinner både hyresgäster, byggbolag och miljön på, säger Jonas Högset på Sveriges Allmännytta.

Kort om projektet Bygg 4.0

Bakom projektet står bland andra Sveriges Allmännytta, Örebrobostäder, Veidekke och Cementa och leds av Lars Albinsson, vd på konsultföretaget Maestro Design & Management. Projektet inleddes med att göra så kallad benchmarking med högproduktiva industrier. Varvsindustrin bedömdes tidigt som särskilt intressant på grund av sin produktivitet, höga komplexitet och att fartyg oftast tillverkas i mycket små volymer.

Continue Reading

Digitalisering

Ny rapport: 7 av 10 svenska fastighetsbolag saknar resurser för fortsatt digitalisering av sina fastigheter

Nästan alla fastighetsägare har investerat i IoT och uppkopplade lösningar för drift och styrning av sina byggnader de senaste åren. Åtta av tio fastighetsägare vill dock koppla upp sina fastigheter ytterligare – främst av ekonomiska skäl, men också av miljö- och säkerhetsskäl. Samtidigt är bristande resurser den största anledningen till att investeringarna inte blir av. Det visar den nya trendrapporten ”Smarta fastigheter” 2019 från Schneider Electric.

Published

on

Så mycket som 93 procent av Sveriges fastighetsägare har investerat i IoT och uppkopplade lösningar för drift och styrning av sina byggnader de senaste tre åren. Samtidigt skulle åtta av tio (82 procent) vilja satsa ytterligare vad gäller att koppla upp sina fastigheter. Nära nio av tio intervjuade (88%) uppger att det främst är av ekonomiska skäl de vill investera mer i digitala lösningar för sina fastigheter, tätt följt av miljöskäl/hållbarhet (75%) och säkerhetsskäl (70%).

Många fastighetsbolag lider fortfarande av att ha byggt upp silomiljöer i sina fastigheter. Att hantera parallella system medför stora utmaningar. Det blir svårt att få en helhetsbild och nyttja potentiella synergier vilket gör att driften blir tidskrävande, ineffektiv och reaktiv.

– Det skulle vara intressant att se på vinsterna som de svenska fastighetsbolagen skulle kunna göra om de skulle ha möjighet att ta ett helhetsgrepp och skaffa sig en plattform där alla system samverkar. Det är en utveckling som kommit mycket längre utanför Sveriges gränser och som vi sannolikt kommer att se mer av här i Sverige de närmaste åren, säger Andreas Finnstedt, chef för affärsområdet Digital Energy på Schneider Electric, i ett pressmeddelande.

Den vanligaste anledningen till att inte fler byggnader är ännu mer uppkopplade är att det saknas pengar. Hela 72 procent av fastighetsbolagen uppger att de inte har tillräckligt med resurser för att koppla upp byggnaderna ytterligare. Jämfört med undersökningen från 2017 har andelen ökat med 6 procentenheter. Denna andel är särskilt hög i privat sektor.

– Vi befinner oss fortfarande i en situation i Sverige som liknar moment 22. Den främsta anledningen till att fastighetsägare vill digitalisera sitt bestånd är att spara pengar. Samtidigt är ekonomi den största anledningen till att investeringarna inte blir av, säger Andreas Finnstedt.

Läs hela rapporten här.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.