Connect with us

Svensk byggbransch

ByggSandra om #Byggbranschenskvinnor – “Det finns en stor vilja att förändra”

Hon vill förändra bilden av byggbranschen som en plats för män som har svårt för förändring. Lagom till Internationella kvinnodagen tog ByggSandra initiativ till hashtaggen #byggbranschenskvinnor, där kvinnor och företag som jobbar för en modern byggbransch kunde kliva fram och berätta vilka de är och vad de gör.

Published

on

Byggsandra-Digitala Byggindustrin-Byggbranschens kvinnor

Inför Internationella Kvinnodagen tog du initiativ till en kampanj i sociala medier som under hashtaggen #byggbranschenskvinnor riktade ljuset mot de kvinnor som arbetar i eller med byggbranschen. Hur tycker du att responsen blev från de organisationer och kvinnor du kontaktade? Vilka reaktioner har kampanjen fått?

– Responsen var väldigt positiv. Jag insåg att det finns en stor vilja att förändra. Vi har en hel grupp kvinnor som vill presentera sig själva, som vill attrahera flera kvinnor till branschen. Men de har inte fått möjligheten att synas i rampljuset.

Hashtaggen Byggbranschens kvinnor kan ses som en kommentar till förra årets internationella kvinnodag då dåvarande bostadsministern gick ut med målsättningen om att minst 25 procent av branschen ska utgöras av kvinnor år 2030.

– Inte ens under internationella kvinnodagen fick kvinnorna ett forum där de kunde berätta om sitt arbete, ett arbete som de älskar och brinner för. I år fick de chansen och både kvinnor och företag/organisationer tyckte att det var ett fantastiskt bra initiativ och ville vara med på uppropet.

Under torsdagen den 8 mars fick hashtaggen spridning och Sandra blev kontaktad av personer och företag som självmant hade spelat in ett klipp och även ville vara med i hennes Stories (en funktion på Instagram). Kvinnorna och företagen som bidrog med innehåll under hashtaggen #Byggbranschenskvinnor delade med sig av fördelarna med att jobba inom bygg.

– Chefer, kollegor, branschkollegor och kvinnor stöttade varandra och hittade en gemenskap.

#Byggbranschenskvinnor

Under hashtaggen #Byggbranschenskvinnor på Instagram delar kvinnor bilder och innehåll om hur det är att tillhöra byggbranschen.

Hur har reaktionerna på kampanjen varit från övriga i branschen? Vilka kommentarer har kampanjen fått?

– Kampanjen har bara fått positiv respons. Det som blev tydligt för mig, är att vi ofta visar upp den negativa sidan när det kommer till byggbranschen. Det är ett väldigt stort fokus på att den är mansdominerad.

Det har satt sina spår och har gjort, menar Sandra, att kvinnorna i byggbranschen inte riktigt hittat varandra.

– Vi har inte hittat nätverken eller forumen för att dela erfarenheter och åsikter. Då blir ”den mansdominerade branschen” en verklighet. Temat ”en mansdominerad bransch” är det som ofta lyfts upp i medier. Det kan kännas ensamt som kvinna då. Hur ska unga kvinnor kunna bli intresserade av att arbeta i byggsektorn, när media för det mesta lyfter upp att det är en mansdominerad bransch? Hade jag personligen utgått från det media skrivit så hade jag inte varit intresserad av att arbeta här.

Hur kan byggföretag arbeta för att göra sig attraktiva för fler kvinnliga hantverkare och tjänstemän enligt ByggSandra?

Att lägga upp en bild på en kvinna som är hantverkare räcker inte, menar hon. Det måste vara en medveten ansträngning som genomgående präglar hur företaget väljer att kommunicera. Sandra ger tips på några frågor som företag i byggsektorn kan ställa i arbetet med att rekrytera fler kvinnor.

– Vilka kanaler synas ni i? Hur väljer ni att presentera bolaget? Vilket bildspråk använder ni? Hur jobbar ni i rekryteringen. Jobbar ni t.ex. proaktivt, där ni tar in kvinnliga praktikanter för att de på sikt ska kunna få en anställning i ert bolag?

Byggbranschen har en större uppförsbacke än någon annan bransch när det gäller att locka till sig andra medarbetare än de som traditionellt söker sig dit, enligt Sandra.

– Vi måste inte bara jobba med vårt varumärke som enskilda arbetsgivare. Vi behöver jobba med hela vårt branschvarumärke. Hela branschen behöver göra ett omtag, vi behöver inse att vi inte är relevanta som vi är idag. Samhället och tekniken har utvecklats och vi har halkat efter.

Här kan du se mer av hashtaggen #Byggbranschenskvinnor

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Digitalisering

De lär sig om dödligt byggdamm i virtuell reality

Med hjälp av VR-hjälmar och annan VR-teknik har byggföretaget JSB i Karlskrona, tillsammans med företaget One Reality, Ramirent och Husqvarna, skapat en världsunik utbildning för att ge säkrare byggarbetsplatser.

Published

on

Det är det farliga kvartsdammet som utbildningen rör sig om.
Kvartsdamm finns i vanliga bergarter och exponeras vid exempelvis borrning, slipning och sågning i sten eller betong. För byggarbetare innebär dammet en risk för att drabbas av allvarliga och till och med dödliga sjukdomar.

– Partiklarna är så små att de inte syns, förklarar Mats Björnlund, arbetsmiljöspecialist på JSB. Det gör att det kan vara svårt att ta hänsyn till de risker som finns.

Deltagarna på utbildningen får lära sig mer om riskerna med dammet och hur de ska skydda sig mot det på sin arbetsplats. Det är en fullskalig upplevelse med bilar, verktyg, byggkranar, andra människor och allt som normalt finns på en byggarbetsplats. I denna miljö bygges det in utbildningar inklusive den som visar hur kvartsdammet uppstår, vad som händer när man inhalerar det och hur man ska skydda sig.

– Utbildningar om kvartsdamm har funnits tidigare, men vi är först i världen med att använda VR-teknik och det är väldigt spännande. VR tillför en upplevelse till undervisningen som gör att det blir både enklare och roligare att lära sig, säger Mats Björnlund.

Continue Reading

Byggtrender

Ny teknik ger tryggare äldreboende

Morgondagens äldreboenden kommer ha mycket större fokus på ny teknik, både för att förbättra tryggheten för de boende och för att ge en bättre arbetsmiljö till personalen.

Published

on

I Västerås ska NCC i samarbete med Västerås stad bygga ett nytt äldreboende med totalt 90 lägenheter. Boendet beräknas stå klart 2021 och ska utformas för att kunna ge ett så självständigt liv för de boende som möjligt.

– Det är stort fokus på teknik i det här projektet. Till exempel får samtliga boenderum höj- och sänkbara toalettstolar och handfat och vi kommer även bygga in fallskyddsdetektering som känner av om någon ramlat i sitt boenderum. Det kommer även bidra till att personalen får en bra arbetsmiljö, säger Anders Lindkvist, affärschef NCC Building Sweden, i ett pressmeddelande.

Huset kommer att byggas i totalt sju våningar. I entréplan planeras bland annat ett café, kontor och ett tillagningskök. På det översta planet ska man bygga en takterrass, orangeri, relaxutrymme och bastu.

Skissbild: White Arkitekter

Continue Reading

Byggtrender

Svenskt bolag vill bli global storspelare inom visualiserings-tech

På mindre än ett år har Tech-bolaget wec360° etablerat verksamheten på fem nya internationella marknader, däribland USA. På hemmamarknaden i Sverige har wec360° idag visualiserat hela 36% av alla lägenheter som byggdes under 2018, och är därmed fortsatt marknadsledande.

Published

on

Bolagets specialitet är 3D-teknik inom Virtual Reality och Augmented Reality samt licensbaserade systemlösningar. Med dessa tekniker hjälper wec360° byggbranschen att presentera och marknadsföra sina bostäder, kontorslokaler och kommersiella fastigheter flera år innan de byggs, så att investeringar kan säkras i mycket tidiga skeden. Detta samtidigt som köparna får ett mer omfattande och djupgående underlag för tryggare beslut.

När företaget nu släpper sin årsredovisning för 2018, står det alltså klart att bolagets uttalade ambition att göra internationell sak av sin affär och 3D-teknik är igångsatt på riktigt. På mindre än ett år har man startat verksamhet med skarpa projekt på fem nya marknader: Norge, Danmark, Finland, Polen och USA.

– USA är såklart en drömmarknad, dels för den starka byggmarknaden där, som är större än hela den svenska – inom taxiavstånd i stora städer som New York. Men dels också för att vår teknik ligger väldigt långt fram i relation till allt annat som finns där. Vi tror att det vi kommer med till den amerikanska marknaden kommer att kasta om spelets regler, säger Matt Connors, nytillsatt styrelseordförande, i ett pressmeddelande.

Globala ambitioner till trots så ser bolaget fortfarande den svenska hemmamarknaden som sin viktigaste.

– Vi räknar med att andra länders marknader kommer springa om den svenska vad gäller ren ekonomisk vinning för oss. Men svenskarnas ganska unika omfamnande av ny teknik gör att den svenska marknaden är och kommer förbli superviktig för oss. Det vi utvecklar och kör ut här hemma, är många andra marknader inte mogna för på flera år. På så sätt ger Sverige oss en chans att ligga steget före, säger Per Hjaldahl, utvecklingschef på wec360°.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.