Connect with us

Digitalisering

”Byggbranschen var mer effektiv för 20 år sedan”: Patrik Lindvall, Bonava

Den traditionstyngda byggbranschen måste våga förändra sitt arbetssätt och ta till sig ny teknik, annars riskerar man att hamna hopplöst på efterkälken, menar Patrik Lindvall, Bonava.

Published

on

Patrik Lindvall-Bonava

Patrik Lindvall, ansvarig för VDC (Virtual Design and Construction) på Bonava sticker inte under stol med att han tycker att byggbranschen i Sverige har jätteproblem med effektiviteten.

– Det blir tydligt när man jämför oss med tillverkningsindustrin som blir mer och mer effektiv. Byggbranschen backar istället. Den var mer effektiv för 20 år sedan.

Vad beror då detta på? Enligt Patrik handlar det både om att branschen hela tiden har högre krav på sig och samtidigt inte har löst stora strukturella problem.

– Det rör sig mycket om hur byggprocessen ser ut, men också om juridiken bakom och själva affärsmodellen som inte alltid fungerar effektivt, säger han.

Byggbranschen kan bli omkörd av andra aktörer

En anledning till att byggbranschen saknar tillverkningsindustrins effektivitet och att man halkat efter rejält när det gäller digitalisering tror Patrik beror på att byggbranschen är en väldigt traditionell bransch där man ”alltid gjort på ett visst sätt”.

– Gamla vanor kan vara svåra att förändra. Och jag oroar mig faktiskt för att branschen är för feg, man vågar inte göra de förändringar i arbetssättet som måste till, vilket gör att avståndet till det digitaliserade samhället i övrigt tillslut blir för stort. Risken är att vi inte lyckas skapa oss en plats i det nya. Och då kan vi bli omkörda av andra aktörer som kommer in och erbjuder tjänster på helt andra sätt än vad vi är vana vid.

Arbetar i samma digitala plattformar

På Bonava anser man att ett bra sätt att komma tillrätta med effektivitetsproblemen i själva byggprocessen är att själva ta ägarskap över så stor del av processen som möjligt.

– Vi väljer mark, vi projekterar, vi bygger och vi erbjuder kundservice till våra boende. Vi står för hela kedjan, säger Patrik.

Han menar att genom att göra så mycket som möjligt inhouse får Bonava en slutprodukt med högre kvalité. Visst behöver företaget fortfarande använda sig av underleverantörer och samverka med andra aktörer, som myndigheter och kommuner, men för att skapa en så effektiv organisation som möjligt ser man då till att alla arbetar i samma digitala plattformar, och framförallt att man har samma vision kring arbetet.

– Bonava har väldigt stort kundfokus. Vi vill att alla involverade i byggprojektet ska ha fokus på att ”nu skapar vi ett hem till familjen Andersson”, förkarar han.

Dessa värden är tydliga för alla anställda inom Bonava, och man jobbar aktivt för att sprida värdena även till underleverantörer och samarbetspartners.

– Det kan exempelvis handla om att vi ofta ser till att kunderna, de framtida boende, får komma på arbetsplatsträffar och se hur deras hem byggs. Men lika viktigt är att de som bygger då får se familjerna som ska bo i hemmen. Det skapar rätt inställning. Istället för att mentalt bara jobba för sina bestämda projekterade timmar jobbar man för att familjen Andersson ska få ett bra och prisvärt hem.

Branschens två utmaningar

Patrik menar att byggbranschens största utmaning idag består av två delar. Dels att ta till sig ny digital teknik och förfina arbetet med den digitala tvillingen. Ju bättre digitala lösningar som alla i byggprojektet kan ta del av, desto mer låser man upp och effektiviserar kommunikationen och arbetsprocessen. Den andra delen av utmaningen är att rent mentalt ifrågasätta de arbetssätt som traditionellt funnits länge i byggbranschen och våga prova på nytt.

– Den enskilde i projektet behöver förstå både vad företaget och vad jag som individ vinner på att jobba på nya sätt, säger Patrik.

Bild: Bonava

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Digitalisering

”Digitaliseringen ger stora möjligheter att stärka tillit och gemenskap”: Rikshems nya hållbarhetschef

Rikshem, ett av Sveriges största privata fastighetsbolag, har rekryterat Malin Bosaeus som kommer bli Rikshems hållbarhetschef och leda Rikshems hållbarhetsteam.

Published

on

Malin Bosaeus-Digitala Byggindustrin

Rikshem, ett av Sveriges största privata fastighetsbolag, har rekryterat Malin Bosaeus som kommer bli Rikshems hållbarhetschef och leda Rikshems hållbarhetsteam. Malin Bosaeus har tidigare arbetat på RISE (Research Institutes of Sweden), där hon jobbat inom utveckling- och forskningsprojekt kopplat till innovation och social hållbarhet inom stadsutveckling. Hon tycker att några av fastighetsägares största framtida utmaningar är att arbeta för att motverka segregation, samhällsklyftor och framväxt av parallella samhällen, och hon menar att som fastighetsägare har man möjlighet att påverka detta bland annat genom att skapa trygga och hållbara livsmiljöer för de som bor och verkar i området.

– Det är framförallt de sociala aspekterna som vi kommer att sätta fokus på, även om vi absolut inte ska tappa helhetstänk och övriga aspekter.

Även när det kommer till den stora utmaningen att förändra samhället till att bli klimatneutralt så är en stor del av omställningen att förändra våra beteenden och hur vi kan underlätta den omställningen, menar Malin Bosaeus.

– Det är inte alltid tekniken som är det nya, ibland är det viktiga hur det förpackas för att öka användbarheten och motivera ett nytt sätt att agera. Det har jag sett många exempel på bland annat när jag jobbat med EU-projekt om smarta städer.

Just nu har Rikshem fullt fokus på områdesutveckling. De vill skapa miljöer som gör det möjligt för boende att bo kvar i området även när bostadsbehovet förändras. Det pågår redan flera satsningar, som exempelvis trygghetsanalyser, samverkan för att få in fler unga i arbete i områdena, samarbeten med konstnärer för att skapa trygga och unika miljöer och mycket mer.

– Jag ser fram emot att växla upp detta arbete tillsammans med mitt team och hela organisationen. Vi kommer självklart också att använda oss av digitaliseringens möjligheter. Bland annat genom analyser i GIS, pedagogiska visualiseringar via Gapminder, digitala verktyg som skapar möjligheter för bättre kunddialog, system för ökad säkerhet och trygghet samt digitala boskolor för att nämna några.

Vilken roll har en ökad digitalisering i fastighetsbranschens hållbarhetsarbete enligt dig? 

– För hyresgäster är det kanske frågor som trygghet, komfort och ekonomiska besparingar som är drivkrafter för smarta digitala hem. Samtidigt kan integritet och säkerhetsfrågor få en ökad betydelse beroende på hur samhället utvecklas i övrigt, säger Malin Bosaeus.

Hon menar att potentialen i effektiviserings- och miljövinster genom digitala stöd är stor, och förändringar i branschen kan göra skillnad. Hyresgäster har också i större utsträckning börjat ställa högre krav på miljökvaliteter i sitt boende. Att exempelvis kunna följa sin egen förbrukningsstatistik för el och vatten kan göra boende mer medvetna om sin egen användning, vilket kan leda till en ändring av vanor och beteenden, berättar hon.

– Detta tillsammans med andra tjänster för en mer hållbar livsstil, både digitala och fysiska, kommer ta oss steg närmare de globala hållbarhetsmålen.

Hur kan en ökad och utvecklad digitalisering av fastigheter och fastighetsbolag påverka den sociala hållbarheten? 

– Digitaliseringen ger stora möjligheter att stärka tillit och gemenskap, övervinna sociala och miljömässiga utmaningar och vi ska ta till vara på den outnyttjade potentialen i den snabbt föränderliga digitala utvecklingen, säger Malin Bosaeus.

Det finns redan idag exempel på appar och andra digitala verktyg som kan stödja arbetet med social hållbarhet, både när det kommer till trygghet, hälsa, integration och delaktighet. Exempelvis har Rikshem påbörjat ett samarbete, med Colive för att göra det enklare för fler unga att hitta en bostad genom samboende. Colives app matchar hyresgäster efter deras preferenser.

– Men det är också viktigt att tänka på att digitaliseringen är ett verktyg för att komma dit vi vill, det är inte målet i sig och ibland kan tekniken imponera på oss så mycket att den styr utvecklingen. Först när tekniken blir ett stöd utifrån vårt mänskliga behov och beteende så ökar potentialen för vi ska nå våra hållbarhetsmål.

Continue Reading

Digitalisering

Skanskas digitala coach: “Användarvänligheten är a och o”

Yrkesroll:  Digital coach. Uppgift: digitalisera byggbranschen. Vi tog ett snack med digitala coachen Linn Areno på Skanska om den generellt låga produktiviteten inom bygg och hur man bör tänka för att implementera digitala arbetsmetoder.

Published

on

Linn Areno-DigitalaByggindustrin

Låg digitaliseringsgrad och låg eller negativ produktivitetsutveckling. Byggsektorn har länge legat parkerad i botten av de flesta mätningar av digitaliseringens genomslag, men saker håller på att hända. Allt fler säger sig jobba med digitalisering av byggbranschen och på Skanska har sex personer titeln digital coach. Linn Areno är en av dem. Hennes arbete handlar om att stötta införandet av digitala arbetsmetoder bland yrkesgrupper som är betydligt mer vana vid papper och penna och fysiska verktyg än digitala. Varför tror hon att produktiviteten är så låg inom bygg?

– Jag skulle säga att vi generellt sett är dåliga på att planera och förutse, samt jobba proaktivt. Det leder till att det blir en del ställtid där man väntar på något annat.

Sedan början av 2017 har Linn Areno fungerat som en mellanhand mellan projektteam, leverantörer av mjukvara och Skanskas IT-avdelning. Hon stöttar i alla projektfaser, från upphandling och design till produktion och överlämning till slutkund när det gäller införandet av digitala arbetsmetoder.

Linn Areno är en av Skanskas sex digitala coacher.

Planering, förutsägbarhet och involvering är nyckelord när man frågar Linn vad hon tror skulle göra det lättare för projektmedlemmarna att arbeta mer effektivt i vardagen.

– Delaktighet behövs. Sen kan man diskutera ökad produktivitet. Vi kan inte effektivisera allt på ett ställe i en silo. Det påverkar nästa silo negativt. Det är också viktigt att produktiviteten inte går ut över säkerhet och arbetsmiljö. Linn ser också att nya affärsmodeller har potential att stärka incitamenten för att arbeta digitalt. I konsultledet tar man ofta betalt per timme vilket gör incitamenten att förbättra produktiviteten är ganska låga.

– I branschen handlar det väldigt mycket om timmar. Det behöver finnas något annat incitament som ger mervärde för såväl leverantören som entreprenören, underentreprenören och beställaren. Här finns en hel del intressanta tankar i delningsekonomi som vi inte riktigt har tagit till oss i branschen.

Det händer att byggföretag köper in system med avsikten att utveckla en process till att  jobba digitalt. Ändå blir många digitaliseringsinitiativ inte mer än just initiativ. Vad, tror Linn, är de vanligaste orsakerna till att det blir så?

– Användarvänligheten är inte vad den borde vara, den är A och O. På jobbet gör många inte som de gör privat då man ofta lär sig genom att söka upp svar. I det privata blir man också ofta tipsad om “den och den grymma lösningen”. Tipskulturen är mer en privat kultur.

Linn drar en parallell till Swish, som hon menar är ett föredöme i enkelhet, och som också slagit igenom via en tipskultur. I sin vardag jobbar hon mycket med att lära ut och inspirera. Hon understryker vikten av de som ska använda tekniken måste förstå fördelarna. Kan användare dessutom själva relatera till nyttan med användandet blir det lättare att ta till sig. Det kan t.ex. handla om att man med ett verktyg kan minimera risken för halk- och fallolyckor.

– Du behöver någon som kan hålla dig i handen och som finns där så att du känner trygghet när du ska ta till dig något nytt. Samtidigt behöver du förstå nyttan, för din egen del såväl som någon annans nytta med det du skapar eller tar del av.Den kultur som råder inom bolaget är ett annat viktigt område som många gånger kan avgöra om ett digitaliseringsarbete lyckas eller inte. Linn menar att hon ser störst potential i en kultur som inbjuder och uppmuntrar till utveckling.

– En kultur som bygger på att man vågar prova, vågar göra fel för att lära sig och sedan dela med sig så att alla kan bli bättre. Sedan vill jag också att man ska ha i åtanke att det inte finns ett egenvärde i att digitalisera. Det är ju bara ett steg i utvecklingen och att det blir digitalt skapar flera och nya nyttor.

Att gå från ord till handling i digitaliseringsarbetet är något hon tycker att fler borde göra. BIM’s potential att förändra hur byggbranschen arbetar har t.ex. länge diskuterats, men tillräckligt mycket har inte hänt i praktiken, menar Linn.

– Det har varit mycket snack och lite genomförande. Tänk om vi hade flyttat kraften från att snacka och vända och vrida på saker till att förverkliga!

Att enskilda medarbetare har tillgång till material, information och dokumentation som han eller hon behöver digitalt menar Linn är en självklarhet. En sådan självklarhet att det på Skanska också arbetas mycket kring en gemensam digital plattform. Plattformen som kommer testas med pilotprojekt under början av 2019 skapar bland annat förutsättningar för att medarbetare får rätt information i rätt tid. Man kommer även att koppla på komponenter för att hålla reda på verktyg, maskiner och material.

Linn nämner också vikten av att jobba mot gemensamma mål för att lyckas digitalisera arbetet.

– Vi måste börja prata om “vårt projekt” så att alla jobbar mot samma mål. Det finns stor potential i att sluta se projekten som ”mitt projekt”, oavsett vem man är i kedjan – konsult, leverantör, entreprenör eller beställare.

För att medarbetare ska använda en teknisk lösning bör den vara användarvänlig, självinstruerande och “personifierad”, menar hon.

– Inget verktyg kommer lösa våra problem. Verktyg kommer bara funka om människan bakom gillar och vill använda det. Det är alltid människan som kommer vara den viktiga.

Nyfiken på fler av Skanskas digitala satsningar?
Läs om Dream Big.

Continue Reading

Digitalisering

Anna Mellström, Einar Mattsson: ”störst förbättringspotential finns i planering och samordning av produktionen”

Den 1 januari 2019 blir Anna Mellström vd för Einar Mattsson Byggnads AB. Att inspirera byggbranschen till ökad produktivitet står högt bland prioriteringarna. Hur gör hon det och var ser hon utrymme för förbättring?

Published

on

Anna Mellstrom Einar Mattsson Byggnads

Den 1 januari 2019 blir Anna Mellström vd för Einar Mattsson Byggnads AB. Hon lämnar då rollen som affärsområdeschef för byggproduktion. Efter sju år i bolaget är hon välbekant med organisationens styrkor och utmaningar. Att inspirera byggbranschen till ökad produktivitet står högt bland prioriteringarna. Hur gör hon det och var ser hon utrymme för förbättring? Vi frågade.

Jimmy Bengtsson, vd för Veidekke Sverige, har sagt att han uppskattar en genomsnittlig hantverkares värdeskapande tid till ca 40 procent av arbetsdagen. Vad tänker du kring det? Delar du denna bild?

– Det är svårt att säga hur många procent som det blir, men jag tror att det finns mycket tid som kan bli mer värdeskapande – både bland hantverkare och tjänstemän. Vi kommer att ta ett helhetsgrepp och har t.ex. börjat med tidsstudier på tjänstemän.

Vad tror du skulle göra det lättare för yrkesarbetare att arbeta mer effektivt?

– Vi i ledningsgruppen måste skapa förutsättningar för medarbetarna att jobba värdeskapande, att hitta nya metoder och material. Man måste se till att vi alltid gör rätt saker, till rätt kostnad och kvalitet.

Ser du att det finns några särskilda arbetsuppgifter eller delar av arbetsflödena där du ser särskilt stor utvecklings- och förbättringspotential?

– Jag tror att den största förbättringspotentialen finns i planering och samordning av produktionen. Idag står den tillfälliga fabriken still i cirka 16 timmar per dag på vardagar och oftast 24 timmar varje helg. Det kan bli mycket effektivare.

Vilken typ av tekniska lösningar tror du kommer att bidra till att medarbetare i byggproduktionen kan arbeta mer effektivt?

– Planeringsverktyg som exempelvis BIM tror jag är en av nycklarna. En annan nyckel är att i högre utsträckning använda dagens digitala hjälpmedel som paddor och telefoner för till exempel ritningar och dokumentation.

Bild: Åke Gunnarsson /VUE AB

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.