Connect with us

Experterna

Byggbranschen – en fossil jämfört med Amazon och Alibaba

För mig personligen brukar vårtiderna som nu råder ta fram det bästa i mig. Solen som skiner, fåglarna som kvittrar, kanske en lunch i solen gör något med mitt välbefinnande.

Published

on

Jimmy Dahlström-Experterna

Det är positiva vindar som blåser. Jag tycker det mig känna positiva vibbar även i vår bransch, mycket spännande initiativ inom framförallt digitaliseringen är på gång.

Jag var häromveckan och mötte våren i Göteborg. Detta i syfte att träffa en entreprenör som förhoppningsvis kommer bli del av ett spännande projekt som vi på Prolog driver tillsammans med Chalmers. Vi har fått anslag för att utreda huruvida dagens moderna teknik, och då specifikt Block chain, kan skapa ökad produktivitet i branschen och få positiva ekonomiska effekter för de anslutna företagen.

Digitaliseringsgrad och positiv produktivitetsutveckling har en stark korrelation vilket har fastslagits av flera intressanta studier. Därför tycker jag denna studie är ytterst intressant.

Jag brukar ibland jämföra samhällsbyggnad med andra branscher, detta ska man passa sig för att göra i allt för stor utsträckning, men absolut inte i för liten heller. Däremot kan jag ibland imponeras något oerhört av t.ex. detaljhandeln eller kanske ”allt-möjligt-handeln” med jättar som Alibaba och Amazon i spetsen. De har så pass välutvecklade värdekedjor, och en så pass hög grad av digitalisering att de kan skeppa ditt gods tvärs över hela jorden med näst intill minutprecision.

I en direkt jämförelse med samhällsbyggnad så framstår vi ibland som fossiler i just denna bemärkelse, då det är vanligt förekommande att vi använder flera versioner av Excel-ark för att lägga beställningar, fysiskt hanterar följesedlar och orderuppföljning. För att nämna blott två saker.

Med det sagt så pågår massor med spännande digitala initiativ och jag tror att branschen är på mycket god väg att ta ett språng mot ökad digitaliseringsgrad och därför en förbättrad produktivitetsutveckling. Eller är det bara vårsolen som påverkar mig?

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Experterna

Talk the Talk, Walk the Walk

Är det bara jag som börjar tröttna på att gå på seminarier där föreläsarna pratar om framtiden, om vad som kommer gå att göra, om vart vi är på väg, om de problem som finns idag och om hur till exempel digitaliseringen kommer lösa allt detta? Prat, prat, prat.

Published

on

Viktor Davidov header-2

När jag började i byggbranschen för över 10 år sen, ungefär samtidigt som BIM började bli ett mer uttalat begrepp och koncept även i Sverige, handlade alla föresläsningar och seminarier om vad BIM kan göra för dig, ditt företag, ditt projekt och byggbranschen i framtiden. Det är helt förståeligt. Det var någonting nytt.

Snackare finns det gott om. Drömmare och visionärer lika så, men personer som både drömmer, visionerar och faktiskt gör något finns det ont om.

Idag, och de senaste 5 åren, är det tyvärr fortfarande bara prat om framtiden, och vad man kan göra. Inga, eller väldigt få, pratar om och visar konkret med exempel på hur de faktiskt använder BIM i sitt dagliga arbete för att effektivisera processerna, höja vinstmarginalen och leverera en så bra produkt till kund som möjligt. Eller hur de använder sig av BIM i förvaltning. Det är synd, för jag märker hur jag själv inte längre tar mig tiden att gå på seminarier och föreläsningar, och det gör att nätverkandet minskar, vilket helt klart är negativt.

Jag vill se och lyssna på föreläsare som berättar om alla de misstag de gjort, men även vad de lyckats med. Jag vill lära mig av andras misstag, och ta lärdom av framgångsrecepten. Att ha möten om framtiden och vad man borde göra kostar mer än att faktiskt göra något, lära sig av det, och göra det igen fast lite annorlunda.

När jag och min kollega Alexander drog igång eventet Connecting the Dots så var fokus på “Hur gör du för att förändra byggbranschen”. Inte “Vad”. Ordet “Varför” är såklart lika viktigt, men det förutsätter vi att deltagarna redan vet.

Nästa gång du anordnar ett event, ett seminarium, eller nästa gång du talar inför publik, berätta och framförallt visa på hur du gör vad du säger att du gör. Då kommer jag gärna och lyssnar.

Continue Reading

Experterna

Viktor Davidov, BIMobject: “vi kan skapa ett win-win-win-scenario”

Ingen kan vara bäst på allt, men tillsammans kan vi skapa ett win-win-win scenario. 1+1 kan faktiskt bli 3. Men byggbranschen måste börja samarbeta.

Published

on

Viktor Davidov header-2

Jag vill ge ett exempel som du själv kan testa: Spotscale är ett företag som har specialiserat sig på på att behandla fotade bilder och skapa 3D miljöer av dessa, också kallat fotogrammetri. De vill, och ska, fokusera sin kraft på att vara just det, att bli branschledande inom fotogrammetri. Deras lösning ger dig som kund möjlighet att visualisera verkligheten som den ser ut just nu och underlättar vid kommunikation med intressenter vid tex bygglovsansökan för en lekplats eller tillbyggnad på en fastighet. 

BIMobject har en himla massa tillverkarspecifika produkter på sin portal. Vi ponerar i detta exempel produkter som utgör en lekplats. Spotscale vill inte hantera ett objektsbibliotek med produkter. BIMobject vill inte hålla på med fotogrammetri. Men samarbetar vi kan vi tillsammans erbjuda fotogrammetri och objektsbiblioteket tack vare API-integration mellan plattformarna. Du kan faktiskt in och testa själv. Det enda du behöver är ett konto på BIMobject så du får tillgång till produkterna. Jag har filtrerat ut Nola i detta exempel.

Min poäng här är att vi måste börja samarbeta. Digitaliseringens potential ligger i ekosystem och samarbetsformer över gränserna mellan företag. Även mellan konkurrenter. Det handlar om att tillsammans skapa värden som gynnar hela samhällsbyggarbranschen, hela byggindustrin.

Det finns hur många exempel som helst i andra branscher. Ta Ericsson och Cisco. Eller titta på Formula 1. Renault och Honda levererar motorer till sina konkurrenterna. Vi har redan börjat, men det är dags för oss i byggbranschen att verkligen våga släppa på garden och skapa gemensamma kundvärden och samhällsnyttor. Och det ansvaret ligger på dig och mig.

Continue Reading

Experterna

Jimmy Dahlström, Prolog: Ledarskap – ”det handlar om beteenden”

Att vara chef innebär inte alltid att man är en ledare. Och ledarskap är centralt i framgången för allt utvecklingsarbete, egentligen centralt för allt som rör företagens existensberättigande.

Published

on

Jimmy Dahlström-Experterna

Det finns väldigt olika typer av ledarskap och jag reflekterar ibland och gärna till sportens värld när det gäller just ledare. Det finns de som skriker i omklädningsrummet, som pratar kontinuerligt med samtliga lagspelare, coachar på individuell nivå, anpassar sin kommunikation. En verbal ledarstil.

Men det finns även de ledare som inte alls är speciellt extroverta, kanske rentav är de som hörs minst vid sidan av spelplanen. Men som när det blir träning eller match med all önskvärd tydlighet visar rent fysiskt hur hen och ledningen önskar att de övriga lagspelarna ska uppträda.

Under mina många år i samhällsbyggandet har jag sprungit på många olika typer av ledarstilar, från den väldigt dominanta och högljudda till den mer harmoniska och lugna ledaren som känner mycket. För mig spelar det egentligen mindre roll vilken typ av ledarskap man utövar, det handlar i grund och botten om att stärka och minimera olika typer av beteenden.

Organisationen (laget) måste identifiera vilka beteenden som skapar positiva händelsekedjor som leder till önskvärda resultat, samt dem som skapar motverkande effekt och minimera dem. Alldeles för många spenderar väldigt mycket energi på att skriva manualer, lathundar och instruktioner, istället för att verkligen hantera det som på djupet driver resultat, dvs. våra beteenden.

Det finns flera väl underbyggda studier som visar att det är individens beteende som i slutänden skapar förändring och sedermera resultat. Att strukturerat, ihärdigt och långsiktigt jobba med att förstärka och förminska olika beteenden skapar resultat. Vill du förkovra dig ytterligare i ämnet finns flertalet mycket spännande böcker inom ämnet, googla på OBM (Organizational Behavior Management). Detta har t.ex. den amerikanska tågindustrin och flygindustrin implementerat framgångsrikt. Ska vi lyckas få bort olyckor och tillbud i branschen måste vi skapa beteenden som är säkra, ska vi öka jämställdheten måste vi aktivt jobba med att förstärka beteenden som gynnar jämställdhet.

  • Vilka är din organisations önskade beteenden?
  • Vilka beteenden är oönskade?

Börja i den änden och jobba därifrån!

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.