Connect with us

Digitalisering

Bara jordbruk mindre digitalt än byggbranschen

Som om det inte vore nog att förknippas med machokultur och konservativa synsätt beskylls byggbranschen för att arbeta omodernt. Men siffrorna talar ett tydligt språk. Byggbranschen ligger långt efter de flesta andra branscher när det gäller investeringar i informationsteknik: mindre än en procent av branschens omsättning går till IT-investeringar, vilket kan jämföras med 3,5 till 4,5 procent i bil- och flygindustrin.

Published

on

Bygg digitalisering Fieldly

Som om det inte vore nog att förknippas med machokultur och konservativa synsätt beskylls byggbranschen för att arbeta omodernt. Men siffrorna talar ett tydligt språk.

Byggbranschen ligger långt efter de flesta andra branscher när det gäller investeringar i informationsteknik: mindre än en procent av branschens omsättning går till IT-investeringar, vilket kan jämföras med 3,5 till 4,5 procent i bil- och flygindustrin. Jordbruk och jakt är de enda branscher med lägre digitaliseringsgrad än byggbranschen.

Byggbranschen är en av våra absolut viktigaste samhällsbärande branscher. Utan en stark och välmående byggbransch kommer de flesta av våra stora och kritiska samhällsutmaningar inte att lösas och hundratusentals arbetstillfällen riskeras.

Om byggbranschen globalt ökar produktiviteten med så lite som en procent kan så mycket som 100 miljarder dollar sparas varje år.

Digitalisera bygg nu eller få problem

Ökad konkurrens om uppdrag från såväl nationellt och regionalt som lokalt håll, svårigheter att hålla tidplaner, att fakturera i tid och att fakturera på korrekta grunder är utmaningar som relativt lätt avhjälps genom att hanteras och rapporteras i realtid i ett digitalt verktyg.

Hantverkare tvingas ofta till tidskrävande avbrott i arbetet. För att ta reda på vad som ska göras och vad som gäller måste de pausa arbetet och söka upp information. Frågor som i många fall kan besvaras av tillgång till relevant och korrekt information i ett verktyg som han eller hon garanterat alltid bär med sig, telefonen.

Platschefer och arbetsledare har i sin tur svårt att snabbt överblicka arbetet i realtid och lägger tid på att bilda sig en aktuell uppfattning när han eller hon istället enkelt kan få detta genom rapporter i telefonen. Han eller hon kan också sätta in åtgärder för att lösa befintliga problem eller förebygga problem som är under uppsegling istället för att lösa dem när de redan är ett faktum.

Varför sådant motstånd mot digitalt arbete inom byggbranschen?

En ovilja att investera i teknik som ska ge framtida avkastning är sannolikt ett av de främsta skälen. Stegvisa förbättringar är metoden som byggbranschen slagit in på, troligtvis på grund av en gammal vana att betrakta varje enskilt projekt som unikt.

Föreställningen att ny teknik är komplex och svårimplementerad bidrar också till motviljan att arbeta digitalt. Båda argumenten har dock förlorat bärkraft och tiden är inne att för ett större kliv.

De flesta projekt är idag inte särskilt unika; många egenskaper återkommer från projekt till projekt. Ny teknik behöver inte vara särskilt komplex. Och den behöver definitivt inte vara svår att använda.

Krav på lönsamhet i byggprojekt driver fler att digitalisera

Incitamenten att investera i ny teknik har – hittills – inte heller kommit utifrån i lika stor utsträckning som den gjort för en rad andra, mer digitaliserade, branscher. Skola och utbildningsväsende är ett exempel på en typ av verksamhet där begränsade ekonomiska resurser inte godtagits som skäl för att avstå investeringar i digital teknik. Trycket från elever, föräldrar och omvärlden att använda modern teknik som en del av den ordinarie verksamheten går inte att stå emot.

Drivkraften att digitalisera byggbolag kommer istället sannolikt att komma ur behovet att mäta sig med konkurrenterna och ökande internt missnöje med dåliga arbetsprocesser. När allt fler byggbolag effektiviserar sina arbetsflöden hamnar de som fortsätter hantera arbetet med handpåläggning allt mer på efterkälken.

Verksamheter som länge dragits med sviktande lönsamhet har inte sällan dåliga arbetsflöden och brister i informationsdelning. De har oftast mycket att tjäna på en övergång till digitala arbetsverktyg utformade för optimal processhantering.

Användargränssnitt måste vara ”förmansvänliga”

Det finns idag flera kostnadseffektiva system utformade för mobiltelefoner och tablets. Hur många av dem som är utvecklade för att passa en hantverkare, en platschef och en projektledare är däremot mer oklart. McKinsey tillhör förespråkarna av vad de kallar för ”förmansvänliga” appar och verktyg.

En förmansvänlig eller byggföretagarvänlig app innehåller inte bara de funktioner som respektive yrkeskategori behöver utan är också utformad för att exempelvis en målare med några enstaka tryck på mobiltelefonen ska kunna skapa och skicka iväg en tidrapport eller signera en arbetsorder.

Fördelarna med att arbeta digitalt blir kännbara först när merparten av organisationen använder verktyget. Det är därför av yttersta vikt att det digitala verktyget implementeras på alla nivåer i företaget. Världens bästa verktyg gör ingen skillnad om det inte används.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Byggtrender

Svenskt bolag vill bli global storspelare inom visualiserings-tech

På mindre än ett år har Tech-bolaget wec360° etablerat verksamheten på fem nya internationella marknader, däribland USA. På hemmamarknaden i Sverige har wec360° idag visualiserat hela 36% av alla lägenheter som byggdes under 2018, och är därmed fortsatt marknadsledande.

Published

on

Bolagets specialitet är 3D-teknik inom Virtual Reality och Augmented Reality samt licensbaserade systemlösningar. Med dessa tekniker hjälper wec360° byggbranschen att presentera och marknadsföra sina bostäder, kontorslokaler och kommersiella fastigheter flera år innan de byggs, så att investeringar kan säkras i mycket tidiga skeden. Detta samtidigt som köparna får ett mer omfattande och djupgående underlag för tryggare beslut.

När företaget nu släpper sin årsredovisning för 2018, står det alltså klart att bolagets uttalade ambition att göra internationell sak av sin affär och 3D-teknik är igångsatt på riktigt. På mindre än ett år har man startat verksamhet med skarpa projekt på fem nya marknader: Norge, Danmark, Finland, Polen och USA.

– USA är såklart en drömmarknad, dels för den starka byggmarknaden där, som är större än hela den svenska – inom taxiavstånd i stora städer som New York. Men dels också för att vår teknik ligger väldigt långt fram i relation till allt annat som finns där. Vi tror att det vi kommer med till den amerikanska marknaden kommer att kasta om spelets regler, säger Matt Connors, nytillsatt styrelseordförande, i ett pressmeddelande.

Globala ambitioner till trots så ser bolaget fortfarande den svenska hemmamarknaden som sin viktigaste.

– Vi räknar med att andra länders marknader kommer springa om den svenska vad gäller ren ekonomisk vinning för oss. Men svenskarnas ganska unika omfamnande av ny teknik gör att den svenska marknaden är och kommer förbli superviktig för oss. Det vi utvecklar och kör ut här hemma, är många andra marknader inte mogna för på flera år. På så sätt ger Sverige oss en chans att ligga steget före, säger Per Hjaldahl, utvecklingschef på wec360°.

Continue Reading

Digitalisering

Digitalisering ger gruvor ett sjätte sinne

Genom att sammankoppla maskiner, människor och system kan gruvindustrins prestanda ökas.

Published

on

@epiroc

Behovet av att öka digitaliseringen för att förbättra produktiviteten, problemet som stora delar av byggbranschen tampas med, finns även i Sveriges gruvindustri. Där handlar det också om att öka säkerheten på en extrem arbetsplats. Och nu kommer ett nyskapat system som gör anspråk på att hjälpa till med detta förändringsarbete. Systemet, som fått namnet 6th Sense, är skapat av Epiroc och har stort fokus på att koppla samman och integrera redan existerande system. Dessutom ska man genom en ökad användning av automation nå en högre produktivitet i gruvan, samtidigt som driftskostnaderna blir lägre.

– Namnet 6th Sense antyder att det här sättet ger något extra och det är precis vad det gör. Bland annat innebär det betydande fördelar så som möjligheten att följa och reagera i realtid på arbetsförhållanden och utrustningens behov, säger Helena Hedblom, Epirocs Gruv- och Infrastrukturchef till Entreprenad.

Ett exempel på vad 6th Sense kan användas til är den nya möjligheten att fjärrstyra Epirocs populära Simba riggserie för långhålsborrning. Automatiseringspaketet innehåller funktioner för att övervaka, planera och automatisera borrningen från riggen eller på distans. Förutom att det blir snabbare och enklare att flytta riggen så ger fjärrstyrningen en säkrare arbetsmiljö och minskar variationen i prestanda.

– 6th Sense bygger på våra kunders behov av att implementera digitalisering, automatisering och nya processintegrationer, säger Helena Hedblom.

Läs mer här!

Foto: @epiroc

Continue Reading

Digitalisering

Så gjorde vi: digitalisering i byggbranschen i praktiken

Emile Hamon: ”Digitaliseringen kan ge stora ekonomiska besparingar”

Published

on

Den 16 maj arrangerade Fieldly, BIMobject och Unicorn Titans träffen Connecting the Dots, ett event med syfte att ge aktörer i byggbranschen chans att utbyta erfarenheter kring digitalisering och att nätverka med varandra. Att temat för dagen väcker intresse var inte att ta miste på, eventet blev snabbt fullbokat.

En av dagens talare var Emile Hamon, verksamhetsutvecklingschef på Veidekke. Han berättade om företagets digitala resa, och delade bland annat en av orsakerna till varför digitalisering varit så viktigt för dem, och varför det är viktigt för hela byggbranschen; med digitaliseringens hjälp kan man åstadkomma stora, ekonomiska besparingar. Ett exempel på det som Emile Hamon tog upp var projektering.

– Har vi inte rätt underlag kostar det oss enorma summor.

Han beskrev också vikten av att utnyttja den information som finns i BIM-modellen för att vara effektiva, och poängterade även att i det allmänna planeringsarbetet och logistiken är digitaliseringen till stor hjälp.

­– Det gäller att få ett bra flyt ute på varje byggarbetsplats.

Även Björn Lahti, digitaliseringschef på LKF Fastigheter, delade företagets digitala resa, och vände fokus mot kunden.

– Vi måste jobba mer mot våra kunder och skapa en bättre digital kundupplevelse. Kunden förväntar sig mer, snabbare.

Oskar Berg, digitalstrateg och verksamhetscoach på Unicorn Titans, hade mycket att säga om hur företag tacklar digitaliseringen.

– Det handlar inte om vad utan hur man angriper digitalisering, sa han bland annat, ett påstående som väl speglar syftet med Connecting the Dots: mindre prat om allt man kan göra, mer prat om ”hur gjorde vi”.

Oskar poängterade också vikten av en gemensam målbild för digitaliseringen, annars blir det ingen samordning, vilket han tydligt illustrerade med en bild på yra höns.

Allt som allt var Connecting the Dots en värdefull chans för branschfolk att dela erfarenheter kring digitalisering, lära av varandras misstag och framsteg, och nätverka.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.