Connect with us

Digitalisering

Bara jordbruk mindre digitalt än byggbranschen

Som om det inte vore nog att förknippas med machokultur och konservativa synsätt beskylls byggbranschen för att arbeta omodernt. Men siffrorna talar ett tydligt språk. Byggbranschen ligger långt efter de flesta andra branscher när det gäller investeringar i informationsteknik: mindre än en procent av branschens omsättning går till IT-investeringar, vilket kan jämföras med 3,5 till 4,5 procent i bil- och flygindustrin.

Published

on

Bygg digitalisering Fieldly

Som om det inte vore nog att förknippas med machokultur och konservativa synsätt beskylls byggbranschen för att arbeta omodernt. Men siffrorna talar ett tydligt språk.

Byggbranschen ligger långt efter de flesta andra branscher när det gäller investeringar i informationsteknik: mindre än en procent av branschens omsättning går till IT-investeringar, vilket kan jämföras med 3,5 till 4,5 procent i bil- och flygindustrin. Jordbruk och jakt är de enda branscher med lägre digitaliseringsgrad än byggbranschen.

Byggbranschen är en av våra absolut viktigaste samhällsbärande branscher. Utan en stark och välmående byggbransch kommer de flesta av våra stora och kritiska samhällsutmaningar inte att lösas och hundratusentals arbetstillfällen riskeras.

Om byggbranschen globalt ökar produktiviteten med så lite som en procent kan så mycket som 100 miljarder dollar sparas varje år.

Digitalisera bygg nu eller få problem

Ökad konkurrens om uppdrag från såväl nationellt och regionalt som lokalt håll, svårigheter att hålla tidplaner, att fakturera i tid och att fakturera på korrekta grunder är utmaningar som relativt lätt avhjälps genom att hanteras och rapporteras i realtid i ett digitalt verktyg.

Hantverkare tvingas ofta till tidskrävande avbrott i arbetet. För att ta reda på vad som ska göras och vad som gäller måste de pausa arbetet och söka upp information. Frågor som i många fall kan besvaras av tillgång till relevant och korrekt information i ett verktyg som han eller hon garanterat alltid bär med sig, telefonen.

Platschefer och arbetsledare har i sin tur svårt att snabbt överblicka arbetet i realtid och lägger tid på att bilda sig en aktuell uppfattning när han eller hon istället enkelt kan få detta genom rapporter i telefonen. Han eller hon kan också sätta in åtgärder för att lösa befintliga problem eller förebygga problem som är under uppsegling istället för att lösa dem när de redan är ett faktum.

Varför sådant motstånd mot digitalt arbete inom byggbranschen?

En ovilja att investera i teknik som ska ge framtida avkastning är sannolikt ett av de främsta skälen. Stegvisa förbättringar är metoden som byggbranschen slagit in på, troligtvis på grund av en gammal vana att betrakta varje enskilt projekt som unikt.

Föreställningen att ny teknik är komplex och svårimplementerad bidrar också till motviljan att arbeta digitalt. Båda argumenten har dock förlorat bärkraft och tiden är inne att för ett större kliv.

De flesta projekt är idag inte särskilt unika; många egenskaper återkommer från projekt till projekt. Ny teknik behöver inte vara särskilt komplex. Och den behöver definitivt inte vara svår att använda.

Krav på lönsamhet i byggprojekt driver fler att digitalisera

Incitamenten att investera i ny teknik har – hittills – inte heller kommit utifrån i lika stor utsträckning som den gjort för en rad andra, mer digitaliserade, branscher. Skola och utbildningsväsende är ett exempel på en typ av verksamhet där begränsade ekonomiska resurser inte godtagits som skäl för att avstå investeringar i digital teknik. Trycket från elever, föräldrar och omvärlden att använda modern teknik som en del av den ordinarie verksamheten går inte att stå emot.

Drivkraften att digitalisera byggbolag kommer istället sannolikt att komma ur behovet att mäta sig med konkurrenterna och ökande internt missnöje med dåliga arbetsprocesser. När allt fler byggbolag effektiviserar sina arbetsflöden hamnar de som fortsätter hantera arbetet med handpåläggning allt mer på efterkälken.

Verksamheter som länge dragits med sviktande lönsamhet har inte sällan dåliga arbetsflöden och brister i informationsdelning. De har oftast mycket att tjäna på en övergång till digitala arbetsverktyg utformade för optimal processhantering.

Användargränssnitt måste vara ”förmansvänliga”

Det finns idag flera kostnadseffektiva system utformade för mobiltelefoner och tablets. Hur många av dem som är utvecklade för att passa en hantverkare, en platschef och en projektledare är däremot mer oklart. McKinsey tillhör förespråkarna av vad de kallar för ”förmansvänliga” appar och verktyg.

En förmansvänlig eller byggföretagarvänlig app innehåller inte bara de funktioner som respektive yrkeskategori behöver utan är också utformad för att exempelvis en målare med några enstaka tryck på mobiltelefonen ska kunna skapa och skicka iväg en tidrapport eller signera en arbetsorder.

Fördelarna med att arbeta digitalt blir kännbara först när merparten av organisationen använder verktyget. Det är därför av yttersta vikt att det digitala verktyget implementeras på alla nivåer i företaget. Världens bästa verktyg gör ingen skillnad om det inte används.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Digitalisering

Banbrytande BIM-projekt invigt

Norges största vattenkraftverk har byggts ut – helt utan pappersritningar.

Published

on

I höst invigdes Norges största vattenkraftverk med pompa och ståt av Norges statsminister Erna Solberg. Vamma kraftverk ligger vid Glomma, 18 kilometer söder om sjön Øyeren i Askim och Skiptvet kommun. Kraftverket är Norges största vattenkraftverk och har en kapacitet på 500 kubikmeter per sekund och 127 megawatt installerad effekt. Hela projektet omfattar en kostnad på nära en miljard norska kronor.

Företaget Norconsult har varit ansvariga för hela projekteringen, och projektet har varit speciellt på så sätt att det genomfördes i BIM inom alla områden, och inga ritningar tillhandahölls. Som projektör har Norconsult varit ansvarig för BIM-modellen i projektet och konstruktionen genomfördes på underlaget av den digitala modellen.

– Det har varit ett stort och spännande projekt att medverka i. Det har varit ett bra samarbete och en konstruktiv dialog med kunden hela vägen, och vi är stolta över att ha varit ansvariga för hela projekteringen av detta projekt, säger Franziska Ludescher-Huber, uppdragsledare på Norconsult AS i ett pressmeddelande.

– Det är ett stort team av kompetenta människor som under en lång tid har utfört projektering inom alla tekniker i ett omfattande och komplext vattenkraftverk. Projektet har varit banbrytande som det första stora vattenkraftsprojektet som använde BIM på ett sätt som gjorde pappersritningar överflödiga. Norconsult har lett detta arbete på ett imponerande sätt, säger projektledare Fidjar Molle från E-CO som är beställare.

Mer om projektet Vamma 12 kan du läsa här!

Foto: Norconsult

Continue Reading

Byggtrender

Så skyddar sig företag mot digitaliseringens potentiella hot

Digitaliseringen skapar nya möjligheter för byggbranschen, men också potentiella hot och utmaningar. Visste du till exempel att en byggkran kan hackas och fjärrstyras?

Published

on

Att hacka sig in i kontrollrummet och ta över styrningen av byggkranar och andra stora byggmaskiner är lättare än vad man kan tro. Det menar säkerhetsföretaget Trend Micro.

– Fjärrkontrollen styr kranen genom att via ljudvågor ge vissa kommandon, som ”kör uppåt”, ”kör åt sidan”. Om man kan registrera dessa är det lätt att kopiera dem och använda dem för att själv styra kranen som man vill, säger Johnny Krogsboll, technical director Nordic på Trend Micro, till tidningen Byggindustrin.

Företaget har gjort tester på byggarbetsplatser och lyckats ta sig in flera olika styrsystem. En möjlig attentatsman skulle kunna vara någon som vill skada företaget eller hota byggarbetsplatsen: ett konkurrerande företag, en extrem aktivistgrupp eller en hackare som bara vill skapa oreda.

– Vi har ännu inte hört om någon attack av detta slag, men jag tror att det bara är en tidsfråga innan vi ser dem, säger Johnny Krogsboll till Byggindustrin.

Det företagen själva kan göra för att skydda sig är att stänga av RF-systemen när bygget är stängt och ställa krav på dem som tillverkar och levererar styrsystemen.

Några som gjort åtgärder för att skydda sina uppkopplade fordon är Volvo Group Venture Capital som har investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon, skriver tidningen Entreprenad.

– Upstream Security har ett bra erbjudande och förmåga att stötta oss med cybersäkerhetslösningar som uppfyller framtida krav, säger Anna Westerberg, tillförordnad vd för Volvo Group Venture Capital och tillika Senior Vice President för Volvo Group Connected Solutions.

Marknaden för cybersäkerhetslösningar för uppkopplade fordon förväntas växa kraftigt under de närmaste åren. Detta förutspås bland annat av flera marknadsundersökningar, enligt Entreprenad.

Continue Reading

Digitalisering

Digital kommunikation mellan lastbil och grävmaskin ger effektivare transporter

NCC och Volvo Lastvagnar har utvecklat en digital tjänst för att göra lastning och bortforsling av schaktmassor mer effektivt och miljösmart. Nu testas tjänsten på NCC:s arbetsplats vid deletapp Centralen vid Västlänkenbygget, berättar aktörerna i ett pressmeddelande.

Published

on

Tjänsten är ett resultat av över två års samarbete mellan NCC, Volvo Lastvagnar, Volvo Construction Equipment och andra inblandade aktörer. Tillsammans började man med att analysera produktionsprocessen för att se vilka utmaningar man hade med att effektivisera transporter och flöden för projektet. Slutsatsen var att störst effekt får man genom att säkra nära 100 procent lastutnyttjande varje gång en lastbil lastas. De beräkningar som gjorts av NCC tyder på att antalet transporter för Centralen-projektet kan minskas med upp till 11 procent. Det skulle innebära 8000 transporter, vilket skulle motsvara cirka 1000 ton lägre koldioxidutsläpp fram till 2022.

– Uppkopplade tjänster kommer att spela en allt viktigare roll för att minska miljöpåverkan och öka produktiviteten. Effektiv Utlastning är ett bra exempel på detta, säger Roger Alm, VD Volvo Lastvagnar.

Uppkopplade produkter är ett av Volvokoncernens mest prioriterade teknikområden och digitaliseringen är en naturlig del av lösningen i detta projekt, inte bara för lastbilschaufförer och grävmaskinister utan även för produktionschefer, trafikledare, med flera.

– Vi ser stora fördelar med den här tjänsten och samarbetet. Utöver att transporter och koldioxidutsläpp minskar får vi även en mer effektiv arbetsprocess som gynnar både vår uppdragsgivare, användandet av offentliga resurser och våra medarbetare i produktionen. Vi kan till exempel planera arbetet med precision, få en översikt av flödena samt en smidigare och säkrare arbetssituation för medarbetarna, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure.

Hur fungerar då den digitala tjänsten? Lastbilschauffören loggar in på det gemensamma systemet i sin telefon-app, ansluter sig till produktionsprocessen och kör sedan till lastplatsen vid Centralstationen. Grävmaskinisterna på plats vid Centralen kommer i sitt Volvoutvecklade lastvägningssystem se vilka lastbilar som finns tillgängliga och kallar fram en lastbil och påbörjar lastning. Efter avslutad lastning meddelar grävmaskinerna lastbilen digitalt vilket material som är lastat, lastvikt samt vart lasten ska transporteras. Lastbilen kan nu köra till angiven deponi. Det finns åtta aktiva deponier i processen så det är viktigt att kunna styra lastbilar med till exempel miljöfarliga massor till rätt deponi.

Foto: Volvo Lastvagnar

Continue Reading

Trending

Copyright © 2019 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.