Connect with us

Arbetsledning

Anders Hinn, Wästbygg: ’vi och dom’ ska bli ’tillsammans’

2015 blev han årets projektledare. Han drar sig inte för att ringa forskare och fråga om den senaste tekniken till byggprojekten och tror på att involvera de som ska använda produkten. Möt Anders Hinn, affärschef Region Syd på Wästbygg.

Published

on

Anders Hinn är affärschef på Wästbygg Region Syd.

Bygg är en konservativ bransch men utveckling pågår. Att våga och ta ansvar är ledord för Anders Hinn, affärschef Region Syd på Wästbygg, som själv gör vad han kan för att driva bygg i rätt riktning. För Digitala Byggindustrins reporter berättar han om hur Sveriges bästa skola blev till, hur ett gult kort motarbetar machokulturer och vad som händer när man vågar inkludera projektmedlemmar i planering och utförande.

Wästbygg bygger ut i söder

En tumstock som det står Wästbygg på håller upp glasdörren och skvallrar om att vi har kommit rätt. Här innanför tar flera av regionens kommande fastigheter och bostäder form, åtminstone på pappret.

Ett av Sveriges största bygg- och projektutvecklingsföretag har precis tagit över ytterligare ett våningsplan i kontorshuset på Arlövsvägen 10 i Malmös utkant. För två och ett halvt år sedan fick staden sitt första egna Wästbyggkontor i och med förvärvet av Rekab Entreprenad Malmö. Då var man 16 tjänstemän. Idag räknar 45 personer Wästbyggs Malmökontor till sin hemvist.

Anders Hinn kallar Wästbyggs snabba tillväxt i regionen för ”en härlig resa”. Själv kom han in i bolaget för 1,5 år sedan.

”Jag gillar det produktiva i bygg. Oavsett vilken roll du har i produktionen; när du är klar så står det någonting där. Det kan vara ett parkeringshus, ett kontor eller ett hus. För mig är det en häftig känsla att ’det här har jag varit med och byggt’.”

Trots att vissa projekt kan ha varit ganska kämpiga är det inte det negativa man kommer ihåg i efterhand. Anders gör en liknelse mellan byggprojektledning och lumpen.

”Du kommer inte ihåg de tråkiga stunderna. Du minns det roliga och kamratskapet. Trots att du vissa dagar bara ville därifrån.”

Delaktighet nyckeln för prisad projektledare

Vi backar bandet en kort stund. 2015 var ett bra år för Anders.

”Att gifta sig, bli förälder och gå i mål i Iron Man är svårt att mäta sig med. Men att bli Årets projektledare är ’up there’.”

För tre år sedan utsågs Anders av COWI till Årets projektledare. Hans arbetsgivare hette då Byggadministration Harald Olsson, ett konsultföretag som erbjuder projektledning och styrning av byggprojekt. Det var för sin förmåga att inspirera och motivera sitt projektteam och för att lyckas få olika kompetenser att jobba mot ett och samma mål som konsultbolaget tilldelade honom utmärkelsen.

Själv nämner Anders vikten av att våga; att våga lita på att medarbetare och underentreprenörer kan sina saker och att våga släppa in projektmedlemmar när det är dags att planera hur olika delar i projektet ska göras.

”Det handlar mycket om att få med sig personer. Involvering är nyckeln. Vad som ska göras är oftast bestämt – kraven är satta – men delaktighet får man när de inblandade i projektet är med i processerna”, förklarar han och tillägger:

”Det kanske inte alltid blir precis som en projektmedlem tyckte, men har han eller hon varit delaktig i processen har man en förståelse för hur resonemanget gick”.

Viktigt ta ansvar för felen

Att ta ansvar för fel och brister är en annan punkt Anders betonar.

”Man ska ta ansvar för vad man gör, även felen. Våga ta ansvaret istället för att putta över till någon annan.”

Vi vänder tillbaka till nutid. Är Wästbygg en arbetsplats som välkomnar egna initiativ av drivna medarbetare?

”Har man en idé så får man utrymme. Det gäller att berätta om idén, grundtanken och planen. Är den bra så kör på!” säger Anders.

En idé som fått utrymme på Wästbygg är traineeprogrammet Byggtalang. Växande byggbolag har svårt att hitta kvalificerad och bra arbetskraft. Programmet är utvecklat av Anders Hinn och tidigare kollegan på Byggadministration Harald Olsson, Marcus Chavéus, och riktar sig till högskolestuderande inom byggteknik. Programmet består av tre praktikblock och förser förutom praktik bl.a. studenterna med varsin mentor och nätverksträffar.

Sveriges bästa skola byggdes i Malmö

”Bananen” är smeknamnet på ett av projekten nominerade till Årets bygge 2018. Byggadministration Harald Olsson var bygg- och projektledare för Hyllievångskolan som i mars får veta om man vinner. 2015, när Anders utsågs till Årets projektledare, var det just detta tekniskt komplexa projekt som fångade projektledarjuryns intresse lite extra.

Hyllievångskolan var Malmö stads första projekt i Hyllie och målsättning och ambition var högt satta. Skolan som stod klar hösten 2017 skulle, när den var färdig, vara ”Sverige bästa skola”.

”Då tänkte jag; vad finns på marknaden när skolan står klar 2017? Vad är det bästa om några år?”

Anders tog kontakt med forskare vid universiteten i Malmö och Lund för att uppdatera sig på den senaste tekniken. Han fick t.ex. veta att LED-lampor med ljus i olika nyanser av vitt och gult kan användas för att påverka eleverna. Vill man t.ex. lugna ner eleverna passar ett gulare sken medan ett vitare ljus kan användas för att höja koncentrationsnivån. Hyllievångskolan har idag marknadens bästa belysning.

”Blanda in de som är beroende av produkten!”

Anders kontaktade också forskare vid Malmö universitet för att uppdatera sig på trender inom pedagogik. Det resulterade i workshops där lärare, forskare, och ingenjörer deltog och där lärarna hade tagit med sig input från eleverna. Bland elevernas önskemål fanns t.ex. uteklassrum, taktila väggar och hjälpmedel för att kunna mäta energiförbrukningen.

”Blanda in de som är beroende av produkten! Det tror jag mycket på”, säger Anders.

Den som idag går förbi Hyllievångskolan noterar en unik böjd byggnadsform – därav smeknamnet Bananen. Inuti skolan hittar besökaren bl.a. trappor som kan användas som en amfiteater och två uteklassrum belägna på taket.

Med bygg i blodet och Wästbygg i DNA:t

Wästbygg och Anders har samma ursprung. Borås var orten de båda tog sina första steg i. Anders, vars far var chef i ett annat Boråsbaserat byggföretag, säger sig ha bygg i blodet. Om sin nuvarande arbetsgivare säger han:

”Wästbygg är i mitt DNA. Företaget har funnits i medvetandet hela min uppväxt i Borås”.

Som son till en byggchef i Borås – dessutom med ett ganska ovanligt efternamn – såg Anders till att lämna staden för att bygga sig en karriär på egna meriter. Valet föll på KTH i Stockholm och byggingenjörsutbildningen. Några år senare gick flyttlasset till hustruns hemtrakter i Skåne. En anställning på JM väntade.

Engagemanget för en byggbransch i utveckling är påtagligt hos Anders Hinn. Rollen som styrelseledamot i Byggcheferna föregicks av medlemskap i Unga Byggchefer och många är de skolor och utbildningar som fått besök av ambassadören Anders som har varit ute och berättat om möjligheterna med en karriär inom byggbranschen.

”Bygg har varit – och är fortfarande – konservativt. Det håller på att luckras upp mer och mer men vi har en bra bit kvar att vandra.”

Grabbig kultur i bygg på väg bort

”Det blir mycket ’vi-och-dom’ istället för att skapa den här ’tillsammans’-rollen som är mycket bättre.”

En så kallad ”vi-och-dom”-kultur, där hantverkare och tjänstemän, arbetare och arbetsgivare, står emot varandra kommer ofta på tal när utmaningar i byggbranschen diskuteras. Anders säger att det här synsättet ligger i byggbranschens ryggsäck men att det sakta men säkert blir bättre.

”I början av 1990-talet hade byggbranschen en djup kris och branschen gick miste om en hel generation. Det gör att det kommer ta ett tag innan vi har en jämnare balans mellan generationerna.”

När han var yngre sommarjobbade Anders en del i byggbranschen. Han berättar om en grabbig och sexistisk kultur.

”Jag såg hur vuxna människor klottrade ner könsord och tänkte ’är detta normen?’”

Bra beteende får grönt kort

Att se ett problem och inte göra något åt det verkar inte ligga för Anders. Byggcheferna ligger tillsammans med Byggnads bakom den uppmärksammade kampanjen ”Stoppa machokulturen”.

Kampanjen har bland annat resulterat i en verktygslåda med citat och gula och röda kort som medarbetare kan använda för att avgöra vad som inte är okej alternativt inte alls accepterad jargong och beteende.

Wästbygg har implementerat verktyget men lagt till en Wästbyggtwist; ett grönt kort. Det gröna kortet står för beteenden och jargong som är positiv och som man vill uppmuntra. Anders förklarar:

”Vi har jobbat med vår värdegrund och har låtit medarbetarna enas kring korten. De står för våra värderingar om schyssta villkor, en inkluderande arbetsplats och affischer med korten finns på alla våra byggarbetsplatser så att alla tydligt kan se vad som gäller. Det är inga konstigheter.”

Digitala verktyg skapar engagemang

När en bransch digitaliseras innebär det att arbetssätt och processer som utförs analogt får sin hemvist i digitala system och programvaror. Inte sällan finns dessa system tillgängliga i ett antal digitala enheter såsom telefonen, datorn och surfplattan.

På Wästbygg har man kommit långt med digitaliseringen, menar Anders. Boaktiva är ett exempel på en digital plattform utvecklad av företaget. Med Boaktiva hoppas man få boende att känna sig delaktiga i sitt boende och ta hand om det.

Anders kallar det ”ett Facebook för bostaden” och förklarar att allt från viktig dokumentation till meddelanden om gemensamma grillfester och underhållsfrågor kan kommuniceras i programmet.

”Jag tror på att dela med sig och ge ny teknik en chans. Det digitala kommer mer och mer. Så är det.”

Tre snabba med Anders Hinn

Trä eller sten? Trä
Attefall eller Friggebod? Attefall (de är större!)
Papper och penna eller mobilapp? Mobilapp

Om Wästbygg

Wästbygg startade sin verksamhet 1981. Företaget är specialiserat inom segmenten Bostad, Kommersiellt och Logistik. Verksamheten inom Logistik bedrivs i det helägda koncernbolaget, Logistic Contractor.

Wästbygg arbetar också med egen projektutveckling inom samtliga tre segment. Wästbygg är representerat med egna kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö, Jönköping, Borås och Varberg. Wästbyggkoncernen omsatte 2,3 miljarder kronor 2016 och har 260 anställda.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Arbetsledning

Företagare i byggsektorn: så får du bolaget att växa

Att jobba i ett företag som växer är roligare än att jobba i ett som står stilla eller kanske till och med har stagnerat. Men med tillväxt följer ofta en del utmaningar. Hur organiserar du ditt företag för att tillväxt ska bli mer än en dröm? Vilka områden kommer avgöra om du lyckas utveckla verksamheten? 

Published

on

Digitala Byggindustrin - Carin Stoeckmann - Hilti - Fieldly

Den 13 december kan du som driver ett växande företag i byggsektorn diskutera dessa frågor live. Då arrangerar Fieldly tillsammans med Hilti i Sverige workshopen Växa Utan Växtvärk. Här nedanför listar vi tre steg på väg mot tillväxt. De och flera andra viktiga områden kommer att stå i fokus den 13 december.

  1. Gör upp en tillväxtplan

    Att göra upp en plan för hur ditt företag ska växa gör det tydligt vilka handlingar du och kollegorna måste utföra för att era mål ska uppnås. Planer förändras alltid, men ofta är de till stor hjälp när det gäller att ta ut riktning och behålla fokus på vad ni bedömer är viktigast för att just er verksamhet ska utvecklas i rätt riktning. Betrakta tillväxtplanen som en karta där tillväxt är slutmålet och där olika förutsättningar kan ritas in. Arbetet med tillväxtplanen gör att du och kollegorna får syn på områden som är särskilt viktiga och avgörande för att ni ska lyckas nå era mål. Växa Utan Växtvärk hjälper dig lägga grunden till en tillväxtplan.

  2. Sätt rätt person på rätt plats

    Gå igenom personal och medarbetare. Att anställda ägnar sig åt uppgifter de är bra på är ofta en förutsättning för att företaget ska växa och må bra. Är dina bästa arbetsledare överhopade med administrativa sysslor? Har du personal som skulle göra större nytta – och kanske trivas bättre – på en annan roll i företaget? Har du behov av att tillsätta nya kompetenser för att kunna växa? En kartläggning av kompetensförsörjningen hjälper dig att upptäcka hinder och möjligheter på resan mot tillväxt.

  3. Hantera administration och ekonomi smidigt

    Oavsett om administrativa sysslor är något du helst inte befattar dig med eller om du faktiskt tycker det är ganska trevligt, är det viktigt att din verksamhet har smidiga processer – och system som stöttar dem – på plats. För att medarbetare ska få betalt för arbete de utfört, för att kunder ska faktureras i tid och för att verksamheten ska ha råd att göra nödvändiga investeringar, växa och må bra, bör det inte vara krångligt och svårt att sköta administrationen. Sunda administrativa processer och system som stöder dem är en stor och viktig grundbult i ett växande och välmående företag.

Varmt välkommen till Växa Utan Växtvärk, den 13 december i Malmö. Läs mer om evenemanget och anmälan.

Continue Reading

Arbetsledning

Företagare inom byggsektorn? Missa inte Växa Utan Växtvärk den 13 december

Med en workshop för byggföretag vill projekthanteringsföretaget Fieldly och byggteknikföretaget Hilti Svenska AB få byggföretagare att diskutera frågor om organisation, produktivitet och ledarskap.

Published

on

Workshop Hilti Fieldly

Att driva byggföretag är utmanande, i synnerhet om man vill att verksamheten ska växa. Vill du optimera ditt företag och rusta för en tuffare konjunktur? Den 13 december är det dags för Växa utan växtvärk, en workshop arrangerad av Hilti Svenska AB och Fieldly. Workshopen riktar sig till mellanstora bygg- och installationsföretag som vill växa och stå rustade för kommande tuffare konjunkturläge.

Carin Stoeckmann, vd för Byggmästar’n i Skåne och Sveriges största kvinnliga företagare, är huvudtalare. Hon kommer att bjuda på lärdomar och insikter från tjugofem år i byggbranschen och beröra de områden som varit avgörande för att hennes bolag växt så mycket.

– Vi vill skapa ett forum där bygg- och installationsföretag på ett konkret och prestigelöst sätt kan dela med sig av erfarenheter och få nya infallsvinklar på utmaningar när det gäller tillväxt och utveckling av det egna företaget, säger Andreas Strandell, Service Manager på Hilti.

Koll på organisationen ännu viktigare i tuffare konjunktur

Nästa år, 2019, förväntas högkonjunkturen inom svensk byggindustri ha mattats av efter flera år av stark utveckling. Bygginvesteringarna har börjat minska, bostadsproduktionen faller och privata lokalinvesteringar minskar. I tuffare ekonomiska tider blir behovet av att optimera och stärka den egna organisationen allt viktigare.

Parallellt med rapporterna om inbromsande konjunktur och minskande bygginvesteringar ljuder rösterna om behovet av digitalisering i byggbranschen allt starkare. Är digitaliseringen svaret på byggbranschens effektivitetsproblem?

– Många startar byggföretag för att man är riktigt bra på att bygga. Efter ett tag inser många som är lite ambitiösa att man behöver kunskap om att bygga företag också, säger Linnéa Vikbrant, kommunikationschef på Fieldly.

Skulle du vilja delta i workshopen?

Kontakta Linnea Vikbrant på Fieldly.

Continue Reading

Arbetsledning

Digital projekthantering: så får du medarbetarna att använda systemet

Du har bestämt dig. Ni ska arbeta digitalt. Du har fått nog av röriga underlag och tappade kostnader. Men hur kan du som chef göra för att få medarbetarna att använda det digitala verktyget?

Published

on

Digital projekthantering

Du har bestämt dig. Du har fått nog av röriga underlag och tappade kostnader. En enklare vardag lockar. Gott så. Men har du dina medarbetare med dig? Har de också bestämt sig för att använda det nya systemet? Du kanske tror att det räcker med att tjata, gnälla, och kanske också skälla, på dem för att de ska komma ihåg att göra sina rapporter och dokumentationer. Riktigt så enkelt är det inte. Men det behöver inte vara svårt heller. Dina medarbetare måste nämligen bestämma sig för att ge systemet en chans. Ge oss tre minuter så förklarar vi stegen dina medarbetare behöver gå igenom för att ditt projekthanteringssystem ska bli en succé.

Syfte och mål på individnivå

När vi inte förstår varför vi förväntas göra en uppgift, särskilt när det gäller en ny sådan, är sannolikheten mycket liten att vi faktiskt kommer utföra den. En order eller piska kan få oss att lyda ett tag men vi gör det oftast motvilligt och tar varje chans vi kan till att fuska eller återgå till våra gamla vanor. Visa och förklara istället för dina medarbetare varför de ska börja utföra nya sysslor. På så sätt engagerar du dem i själva syftet med det nya verktyget.

Medarbetaren som inser hur mycket fortare han eller hon kommer hem till familjen eller fritidsintresset efter arbetsdagens slut genom att t.ex. rapportera sina körningar digitalt är mer benägen att ta upp telefonen och göra detta än den medarbetare som bara fått veta att chefen förväntar sig digitala rapporter.

Du har säkert hört frågan – eller ställt den själv; ”what’s in it for me?”. När alla medarbetare har ett tydligt och bra svar på den kommer de att ta påminnelser om att använda systemet betydligt bättre än om svaret på frågan är ”för att chefen säger det”.

Utse en eller flera ambassadörer

Förebilder är viktiga. Utse en eller flera personer som börjat använda systemet och som övriga medarbetare ser upp till. De flesta av oss behöver veta att det går att lyckas med en uppgift för att vi överhuvudtaget ska försöka. Visst finns det undantag, men de är inte så många. Precis som glädje smittar, smittar goda beteenden av sig.

De bästa förebilderna är de vi lättast kan se oss själva i. Är du chef och den som beslutat att ni ska använda systemet? Låt andra vara ambassadörer.

Ledningens inställning är avgörande

Vi sa precis att du som är chef ska utse andra än dig själv till ambassadörer för nya systemet. Med det sagt är din inställning direkt avgörande för att ditt företag ska få maximal nytta av det. Lev som du lär, var en bra föregångare och se till att använda systemet själv, dagligen. Bygg inte pappershögar på din skrivbordsplats eller i bilens baksäte.

En chef och ledare som är övertygad och lever som han eller hon lär skapar också rätt förutsättningar för systemet i organisationen. Ett nytt system kräver ofta att vissa nya arbetssätt och processer kommer på plats. När du själv är en övertygad användare kommer du se till att skapa naturligt utrymme för dessa. Det kan t.ex. gälla tid- och körrapporter, signering av arbetsorder eller andra handlingar som är viktiga för att systemet ska vara till nytta.

Utbilda, utbilda, utbilda

Med jämna mellanrum måste vi alla traska ut till en uppsamlingsplats när brandlarmet tjuter för att bli påminda om hur vi ska göra i händelse av brand. På samma sätt måste vi påminna oss själva och våra medarbetare om hur, och framför allt varför, vi använder vårt digitala verktyg och system.

Teamet kanske har växt sedan förra genomgången av systemet och nya medarbetare måste få chansen att lära sig. Men framför allt uppdateras och förbättras digitala verktyg ständigt. Ta för vana att ha en kortare genomgång av systemet varje månad för att försäkra dig om att alla medarbetare är med på tåget. Denna genomgång kan också vara ett utmärkt tillfälle att få feedback på funktioner som saknas och som system som t.ex. Fieldly kan hjälpa dig att komplettera med. 

Alla får en personlig assistent

Ett digitalt system må ha med teknik att göra, men det är inget isolerat IT-projekt och ska inte behandlas så heller. Ett bra system är den där personliga assistenten du så ofta önskat att du hade nära tillhands. Och nu har du det, i din ficka. För rätt använt är ett smart system den bästa assistent du kan tänka dig. Inte bara du som är chef eller arbetsledare får en assistent; alla får det!

Precis som livs levande assistenter behöver få uppmärksamhet ibland behöver systemet också det. Se till att du och dina medarbetare rapporterar, dokumenterar och använder sig av systemet för att få verklig –  och stor – nytta av det.

Lycka till!

Har du andra tips eller erfarenheter av att implementera digitala verktyg? Hör gärna av dig till oss!

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Fieldly AB. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.